Jump to content
Annons

Behöver hjälp med val av utrustning

Recommended Posts

Sane (oregistrerad)
Postat

Hej,

Är helt ny i forumet och ber om hjälp.

Jag har återtagit musikkarriären och har börjat spela i ett hårdrockcoverband. Vi spelar för att det är kul och någon enstaka spelning lär trilla in. Fokus ligger på lite äldre hårdrock: Dio, Ozzy, Van Halen, Judas Priest osv...

Min uppgift är att spela keyboard. Är hyfsad på piano men tyvärr helt ointresserad av syntar och hur de är uppbyggda. Har erfarenheter från en Korg T3 och den nuvarande Yamaha SY 99. SY 99:an blir jag förövrigt helt hysteriskt på, jag klarar inte av att jobba med den, dock är den relativt trevlig att spela på.

Jag vill ha ett fullstort keyboard, 88 viktade tangenter. Till detta behöver jag ett klockrent John Lord Leslieljud, feta stråkmattor, leadljud, körer och förbannat bra pianoljud. Hela prylen ska vara extremt lättarbetad.

Jag vill lätt kunna splitta upp keyboardet och ha nära till transponeringsknappen. Ja jag vet, fusk men ibland är det ofrånkomligt då det är snabba ryck att ta in låtar... 😉

Jag ser gärna ett scenario där jag hemma bygger ihop kombinationer av ljud till varje låt för att sedan då vi lirar har en enkel navigation. I samma veva lär det väl trilla in Cubase på burken hemma. Har en fullsträv stationär burk hemma samt en tom lap-top med bra prestanda.

Har orkat med att testa Korg X50 men gillade inte tangenterna. Jag tror det lutar åt ett midikeyboard med ljudmoduler men hur funkar det rent praktiskt? Kan jag genom lap-topen bygga upp ett bibliotek med ljud enligt specifikationen ovan och döpa dessa, för enkelhetens skull till låtnamnet vi spelar? Behöver jag ha med mig lap-topen då jag lirar?

Som sagt. Jag beklagar att jag inte är mer intresserad av vad jag är. Det enda jag vill är att spela och jag vill det ska låta bra och kännas trevligt.

Skulle vara oerhört tacksam om jag fick några tips på vad jag kan använda för att återvända till musikhandlaren med konkreta önskemål. Kanske till och med om någon har något begagnat här att sälja?

Prisklass har jag ingen aning om, men gissningsvis så behöver jag ut med 5 och uppåt. Är jag snål om smärtgränsen ligger vid 10 papp?

Tackar allra ödmjukast för svar.

Annons
Postat

Ditt inlägg är lite luddigt. Jag fattar inte riktigt om det bara är ett keyboard du ska köpa eller mer saker(Cubase bla)? Om du har en gräns på upp till 10k för endast keyboardet/synthen så kommer du garanterat hitta riktigt bra grejer.

För bara midikeyboard har ju Fatar serien som är grymt bra byggkvalité på. http://www.studiologic.net/

Ett annat alternativ är CME UF8'an, den finns nog att hitta begagnat. Hittade en fräsh annons: http://www.vendolin.se/Annonce_Detail.asp?...nonceid=5427589

bild på den har du här http://www.musik-schmidt.de/osc-schmidt/ca...es/CME_UF_8.jpg

Om du vill ha en synth/digitalpiano(med inbyggda ljud) ska du kanske kolla in Kurzweils modeller.

Denna modellen hade jag nog skannat in lite extra om jag vore du http://www.emusic.se/default.asp?flik=1&info=13031#

Postat

88 viktade tangenter gör att synthen du är ute efter inte kostar gratis. Finns två alternativ som jag direkt kommer att tänka på och de är:

1) Clavias Nord Stage (vet inte om röstljud finns dock)

2) Kurzweil K2500X eller K2600X

Postat

Jag skulle tro, utan att vara keyboardist själv, att det absolut billigaste sättet att skaffa alla ljud du vill, flexibla och välljudande, är att köpa ett klaviatur och ha laptopen som ljudkälla. Kör en extremt ren installation av operativet, och använd ett program som Steinberg V-stack. Det är helt enkelt ett virtuellt rack där man kan trycka in en massa VST-syntar.

När det gäller hederliga hammond-orgel-ljud är det väl Native Instruments B4 (II) som gäller. Låter löjligt bra.

För analoga syntljud så har Arturia flera väldigt bra (http://www.arturia.com/evolution/en/products).

Hypersonic II är väl någon slags mjuk variant på en modul som Rolands JV1080. Här finns de flesta ljud, och alla är mer eller mindre bra, funktionella. Men vet ej hur de funkar för någon som verkligen är keyboardist?

Själv tycker jag att Korg Legacy Collection med emulationer av Korg M1 och Wavestation är väldigt trevlig. Har aldrig använt originalen, men tycker att mjukvaru-versionerna låter bra, är lätta att passa in i mixen, och passar i hårdrock.

För piano-och stråk-ljud finns det rätt många samplingsbibliotek. Steinberg har något som heter Grand Piano tror jag, och Native Instrument har något liknande. Kan även tänka mig att deras Miroslav Philharmonik är ett bra stråk-paket, men har aldrig provat. Själv brukar jag använda en äldre variant (ej samplingsbaserad) från Edirol som heter HQ Orchestra, eller stråkarna i Hypersonic II.

När du kollar klaviatur, se om du kan hitta ett som har en egen USB-utgång, och dessutom kan strömförsörja klaviaturet den vägen. Mindre sladdar, mindre bök...

Sane (oregistrerad)
Postat

Tack så hemskt mycket för alla svar, grymt!

I första läget vill jag lira med bandet, i andra läget lattja lite hemma. Lap-top varianten låter onekligen spännande men jag fasar lite grann för vad som händer om datorn kraschar.

Nord syntarna har jag lite lätt kollat upp, men jag tror det lutar åt ett midikeyboard och moduler.

Tack alla för all hjälp!

Postat
Tack så hemskt mycket för alla svar, grymt!

I första läget vill jag lira med bandet, i andra läget lattja lite hemma. Lap-top varianten låter onekligen spännande men jag fasar lite grann för vad som händer om datorn kraschar.

Nord syntarna har jag lite lätt kollat upp, men jag tror det lutar åt ett midikeyboard och moduler.

Tack alla för all hjälp!

Ja, kraschar datorn har man nog lätt att hålla sig för skratt... 😳 Men ärligt talat, hur ofta kraschar egentligen en dator nuförtiden? Det här känns mest som något folk minns från Win 95/98-tiden, när man fick blåskärm lite då och då. Men en ren installation av XP i kombination med att man bara kör ett program som V-stack är nog en ganska riskfri kombination.

Annars kan du ju skaffa någon lite hyfsad synt-modul, typ denna: http://www.vendolin.com/Annonce_Detail.asp...nonceid=5415252 och ha med på spelningarna ifall ifall...

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.