Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Hej!

Jag är helt färskt på detta forum och kanske till och med slänger upp en kort presentation av mig själv i det andra kalas fina detta-är-jag-forumet så småning om!

Mer brådskande är min fråga gällande processorer.

Vad skillnaden är mellan Intels och AMDs processorer förutom att det är två olika märken? Bilden jag har fått efter timmar med forskning på nätet angående detta är att datorer med AMD är en smula billigare. Varför?

Svara gärna! Jag skulle bli väldans glad!

Mvh

Joakim

Gitarrist

Annons
Postat

AMD har inte riktigt hängt med i prestandakriget. Det är inget fel alls på deras processorer, men Intel är snabbare.

För ett par år sedan var det hugget som stucket och AMD vann ena veckan medan Intel vann nästa, typ - men nu är det länge sedan AMD kunde slå Intel på fingrarna...

Postat
Hej!

Jag är helt färskt på detta forum och kanske till och med slänger upp en kort presentation av mig själv i det andra kalas fina detta-är-jag-forumet så småning om!

Mer brådskande är min fråga gällande processorer.

Vad skillnaden är mellan Intels och AMDs processorer förutom att det är två olika märken? Bilden jag har fått efter timmar med forskning på nätet angående detta är att datorer med AMD är en smula billigare. Varför?

Svara gärna! Jag skulle bli väldans glad!

Mvh

Joakim

Gitarrist

Kort och enkelt är AMD är billigare och varmare jämfört med Intel. Är du ute efter en tyst dator är alltså Intel att föredra. Är du bara ute efter billiga komponenter där prestanda kommer i andra hand är AMD att föredra.

Nedan följer ett utlägg om processorer (CPU) som du kan läsa ifall du orkar 🙂

Kanske inte det man vill höra men man bör inte stirra sig blind på CPU hastigheten då den inte säger hela sanningen om hur snabb CPU:n verkligen är och tyvärr är detta inget enkelt att förklara för den oinvigde. Antal utförda "operationer" per klockcykel, mängd cache-minne kopplat till kärnan, antal kärnor, arkitektur osv. spelar också in för hur effektiv en processor är. Som att detta inte vore nog beror även effektiviteten hos en CPU på vad det är den skall göra för beräkning och som grädde på moset hur väl skriven och anpassad koden är till CPU:n i de program som använder CPU:n. Att ha en CPU med fyra kärnor till ett program som bara använder en kärna är därför tämligen meningslöst och fullt jämförbart med att sätta racingbromsar på en epatraktor. Eller som min käre far skulle uttryckt det, vad är det för mening med att elda för kråkorna?! 😎

För att återgå till ämnet och svara på frågan: Min gissning på varför AMD är billigare än Intel är att företaget AMD inte skulle existera om de kostade lika mycket eller mer än Intel då AMD:s processorer har sämre prestanda.

Postat

Så som tidigare sagts så skulle det nog inte AMD sälja något vidare om de inte prissatt sina CPU som de gjort. Att folk köper det nu torde vara för att man inte hållit sig uppdaterad och AMD fortfarande klingar bra i öronen, eller att man stirrar sig blind på kronor.

Själv tycker jag att det inte finns något att orda om. En processor ska vara snabb och tyst. Förr eller senare kommer man känna av att man gjorde "fel" val och valde att spara någon hundralapp. Som läget är nu blir mitt självklara val Intel.

Postat

Tack så mycket för era helt otroligt snabba svar det hjälpte mig mycket i mitt velande. Verkar som att ni är enade om att Intel håller en högre prestanda.

Jag har nog gjort som multiband uttrycker det "stirrat mig blind på kronor" men då verkar det som att i det långa loppet lönar sig att köra med Intel.

Jag hade det nästan på känn redan innan, men är nu mer eller mindre övertygad.

Ha en fortsatt trevlig kväll!!

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.