Tilly Postat 24 juni 2008 Postat 24 juni 2008 Nu vet jag inte om det är vårat fel eller om det är Folksams fel, men bedöm själva! Självklart tycker jag att det är Folksams fel. Jag och sambo köpte en bil den 13e Juni. Bilen står på mig. Jag ringde folksam och försäkrade bilen den 14e juni. Då frågade jag handläggaren vilket som bäst: Om försäkringen står på mig eller min sambo. Jag förklade att bilen stod på mig men att jag inte har något körkort. Min sambo har haft körkort i 4 år - Och enligt handläggaren så skulle det alternativet bli bättre och billigare. Så, vi teckna en halvförsäkring som står på min sambo som har körkort. Bilen står på mig. Nu var jag i kontakt med vägverket som i sin tur sa att bilen inte var försäkrad. Självklart blir jag fundersam och ringer Folksam. Då säger dom att hon inte kan stå på försäkringen när bilen står på mig och vi kommer bli tvungna att betala 100:-/dag från och med den 13 juni fram tills igår (idag teckna jag en ny försäkring som står på mig och sade upp min sambos) 100:-/dag fram tills igår blir 1100:- Visst det är inga jätte stora summer vi pratar om - men ändå! Är det rätt att vi ska betala dessa pengar eller ska vi överklaga? Jag tänker fanimej överklaga då vi fick fel information från första början. Då detta är våran första bil så kan vi inte sådär jätte mycket och jag trodde någon annan kunde stå på försäkringen än den som står på bilen - Vilket även Folksam i vårat första samtal sade. Han jag prata med på Folksam sa att han inte kunde göra nånting och när jag bad att få prata med en chef så hade han ingen på plats. Jag ska ringa tillbaka runt en kl 15 och höra efter då.
MikkeÖland Postat 24 juni 2008 Postat 24 juni 2008 Jag skulle betala först för annars tickar taxametern på och du blir skyldig ännu mer pengar. Så betala först innan du agerar. / Mikke
Tilly Postat 24 juni 2008 Trådstartare Postat 24 juni 2008 Han sa att när vi teckna om försäkringen idag så stoppas dom där 100:-/dag efter som vi nu har en fullt gällande försäkring.
MikkeÖland Postat 24 juni 2008 Postat 24 juni 2008 Han sa att när vi teckna om försäkringen idag så stoppas dom där 100:-/dag efter som vi nu har en fullt gällande försäkring. Ok, det låter iallafall bra. Jag såg just om detta i Tv-programet "PLUS". Hoppas du kan få försäkringsbolaget att peja åt dej eftersom det egentligen är deras fel. Lycka till! / Mikke
Tilly Postat 24 juni 2008 Trådstartare Postat 24 juni 2008 Var i kontakt med vägverket igen. Det verka som Folksam ändå ändrade sig för enligt vägverket så är det jag som står på försäkringen och har gjort det sen den 14e juni. 😉
tomazopantera Postat 24 juni 2008 Postat 24 juni 2008 Trafikförsäkringsföreningen är den absolut äckligaste förening som finns. Värre än dif. Om ni någongång råkar ut för en parkeringsskada på er bil. Se till att ni har ett vittne till händelseförloppet. Alltså även om det inte finns något vittne.
Vallhagen Postat 24 juni 2008 Postat 24 juni 2008 En gång, rätt många år sen, så fuckade Folksam upp en bilförsäkring åt mig. Några av oss kommer ihåg den gamla Folksamreklamen; en snubbe står i en tfnkiosk och försäkrar sin nya bil samtidigt som den blir totalkraschad av nån vägmaskin. "det är en...ehh...cabriolet" säger snubben. Kontentan av reklamen är att det ska räcka att RINGA in sin försäkring, fr o m samtalet så är bilen försäkrad. Jag köpte begbil, ringde folksam o allt skulle vara klart. Tre veckor senare hörde trafikförsäkringsföreningen av sig och sa att jag körde oförsäkrad. Det är ju olämpligt och dessutom olagligt. Fan heller sa jag, jag har pratat med Folksam. För det hade jag ju. Sen rog jag igång lite telefoncirkus; bad TFF om uppskov på betalningen (det gick bra!) och ringde och var rätt skarp mot tanten på Folksam (jag hade skrivit upp hennes namn, det visade sig vara fiffigt) samt ordade lite med hennes chef. Tanten "hade aldrig pratat med mig" hette det först. "Hur kan jag då veta ditt namn" sa jag. Jag gav henne en halvtimme att fixa till det hela. Hon bad om en halvdag. Sen ringde hon, och var lindrigt sagt ödmjuk; hon hade hittat "lappen" från vårt telefonsamtal i nån hög... Folksam betalade sedan ALLT till trafikförsäkringsföreningen. Jag bytte försäkringsbolag. *** Summan av kardemumman: Det går att få rätt mot försäkringsbolag. Men man får stå på sig. De lever i nån sorts tro att man ska kohandla om allt. Det där med "nöjda kunder" har de inte riktigt hajjat. Så om Folksam har gett dig felaktig information som dessutom kostat dig pengar; stå på dig och kräv ALLT. tjing Bengan
tomazopantera Postat 24 juni 2008 Postat 24 juni 2008 Inte för att vara tråkig, men jag vill minnas att det var Trygg Hansa reklam... Finns en snarlik reklamfilm på denna underbara reklamfilmlänk... (Roy Andersson föståss)
Tilly Postat 24 juni 2008 Trådstartare Postat 24 juni 2008 Vallhagen: Ofan! Gött att du fick rätt i slutändan! Det verkar vi också få, för som det ser ut hos vägverket nu så står jag på försäkringen och har gjort det från och med den 14 juni. Så förhoppningsvis blir det bara 1 dag vi får betala till TFF. Den 13 juni.
Vallhagen Postat 24 juni 2008 Postat 24 juni 2008 Så förhoppningsvis blir det bara 1 dag vi får betala till TFF. Den 13 juni. Värt att kolla det oxå. Och kolla med förre ägaren (bilfirma?). Det kan finnas nån "övergångsregel" som garanterar trafikförsäkring någon eller två dagar i samband med ny ägare. Men här kan jag ha fel. Länge sen jag köpte bil. *** Hey Pantera, nä fan det var folksam. Väl??? Tjing Bengan
Wernborg Postat 25 juni 2008 Postat 25 juni 2008 (redigerat) Hey Pantera, nä fan det var folksam. Väl??? Eller så vad det inte det.... Redigerat 25 juni 2008 av Wernborg
Vallhagen Postat 26 juni 2008 Postat 26 juni 2008 Hey Pantera, nä fan det var folksam. Väl??? Eller så vad det inte det.... [sexårstrots på] JOo JOO JJOO JOOO JOOO DET VAR VISST FOLKSAM!!!!!!!!!!!! [av] ☺️ Skönt å ha tokfel
Demonproducenten Postat 26 juni 2008 Postat 26 juni 2008 Är det rätt att vi ska betala dessa pengar eller ska vi överklaga? Jag tänker fanimej överklaga då vi fick fel information från första början. jag håller på dig om den info du givit här är korrekt det är ju handläggaren på folksam som vilselett er kan man säga tycker gott dom kan kompensera den skadan - annars byt bolag direkt gör er framställan skriftligt så det inte fastnar hos handläggaren i telefon som inte vill skicka det vidare förstås
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.