Jump to content
Annons

HJÄÄÄLP! Hur får man sånt häftigt ljud?

Recommended Posts

alnori (oregistrerad)
Postat (redigerat)

Hej alla 😛

tack för en underbar site.

-------------

Kan någon snäll snobbe förklara för mig hur de har lyckats få så in i Hel***te

bra kontroll på "Aaah" vocals:

Använder de sampler?

Ibörjad låter det som samplat jlud men sen...???

Eller e det någonting annat????? 😄

This thing is driving me crazy 😆

Jag vet redan att ni inte kommer att falla för musik stilen. ber om orsäkt om jag stör. 😉

Hur göra 😲

Redigerat av alnori
Annons
Postat

W00t?

Bra kontroll på backing vocals? typ.. bra sångare med bländande mikrofonteknik och en U87?

Ska lyssna senare o se om jag fattar bättre..

Postat (redigerat)

Är det "Aaah"-ljuden i bakgrunden i början du menar?

I så fall skulle jag gissa på att det är en synth tillsammans med riktig sång eller också har han samplat sång och fixat lite med den och sedan spelat på ett klaviatur (och troligen även "dubbat" med riktig sång)...

Kul med lite andra musikaliska inslag!!

Redigerat av android
alnori (oregistrerad)
Postat
Är det "Aaah"-ljuden i bakgrunden i början du menar?

I så fall skulle jag gissa på att det är en synth tillsammans med riktig sång eller också har han samplat sång och fixat lite med den och sedan spelat på ett klaviatur (och troligen även "dubbat" med riktig sång)...

Kul med lite andra musikaliska inslag!!

demoniqus & android

tack för er snabba response.

Ja android. Det e alla konstiga bagrunds ljuden jag menar.

viste inte att det var såbbas mycket arbete bakom.

Bakgrunden till denna typ av musik android e att den inte får innheålla musikalska instrumet alltså inget annat än människo ljud + trummor:

Jag vet att det låter konstigt, men det e väldigt eftertraktat i mellanöstern.

alnori (oregistrerad)
Postat
Baklängesreverb! Man hör det inte ofta på sång/kör. Fräckt sound. Kan passa in i många genrer. 😆

kan jag be dig snällt utväckla det lite mer slaptap

Postat

Visst :rolleyes: . Man tar ett sång/körspår och "vänder" det baklänges. Sen lägger man på ett reverb. När man sen vänder spåret rätt igen så kommer soundet smygande (woschande, om kan kan säga så). Där ligger säkert mer bakom, men det här var det första jag uppfattade. 😆

Postat
Visst 😛 . Man tar ett sång/körspår och "vänder" det baklänges. Sen lägger man på ett reverb. När man sen vänder spåret rätt igen så kommer soundet smygande (woschande, om kan kan säga så). Där ligger säkert mer bakom, men det här var det första jag uppfattade. :rolleyes:

😆 Det DÄR måste jag testa!

alnori (oregistrerad)
Postat
Visst 😛 . Man tar ett sång/körspår och "vänder" det baklänges. Sen lägger man på ett reverb. När man sen vänder spåret rätt igen så kommer soundet smygande (woschande, om kan kan säga så). Där ligger säkert mer bakom, men det här var det första jag uppfattade. 😆

Ok. skall prova det. tack :rolleyes:

Postat

Asfräckt. Det är ju många stämmor och det låter väldigt skickligt mixat. Kompressor? Baklängesreverb måste testas. Man får nästan lite BeeGees feeling. De hade också det där blöta komprimerade ljudet.

alnori (oregistrerad)
Postat (redigerat)
Asfräckt. Det är ju många stämmor och det låter väldigt skickligt mixat. Kompressor? Baklängesreverb måste testas. Man får nästan lite BeeGees feeling. De hade också det där blöta komprimerade ljudet.

visst e det fäckt egghuvud. 😆

Denna bild har jag hämtat från deras forum. Studio utrustningen kanske kan ge fler svar.

förmodligen inte. men här e det iafall. :rolleyes:

DSC01521%20(Small).JPG

Redigerat av alnori
Postat

Grattis till veckans ord: "såbbas"

Tog ett tag innan jag fattade vad det betydde. Helt i linje med "pistofevilninjacat.mp3"

schyssta körer btw. Låter som mixat synth/vocal-spår

alnori (oregistrerad)
Postat (redigerat)

Tog ett tag innan jag fattade vad det betydde. Helt i linje med "pistofevilninjacat.mp3"

🙂

Den bör finnas med i den nya ordboken som kom ut i Mars. 😄

skall undvika att använda komplicerade ord i förtsättningen.

Thanx :rolleyes:

Redigerat av alnori
Postat

😄

Den bör finnas med i den nya ordboken som kom ut i Mars. 😄

skall undvika att använda komplicerade ord i förtsättningen.

Thanx 🙂

Det ska kanske vara "saabbas"? En googling på såbbas resulterar rakt av i "saabbas" träffar... :rolleyes:

😄

Postat (redigerat)
Är inte alls säker, men är det inte minst en sampler där bak i racket...?

Det måste vara nya Reason-racken som Nattvaktaren tipsade om.. :rolleyes:

Redigerat av demoniqus
Postat

kom ihåg att använda ett bra reverb med LÅNG tail.. minst en decay på 4 sekunder.. inget metallverb.. Soundforge har en bra preset, minns inte vilken som ger hela ljudet ett väldigt ghostlike ljud, något som man hör hur ofta som helst på bio,etc etc.

när du vänt din röst, etc.. lägg inte revrb på hela utan bara slutet såklart.. ungefär en halv sekund eller så, men testa runt. beror på vilket reverb och program du använder.. fast man kan få det väldigt snyggt relativt lätt..

går inte att göra i ett program i realtid som reason eller så utan det skall göras i en soundeditor om nu någon missade det :rolleyes:

går även att applicera på andra instrument, etc.. med en phaaser/chours ovanpå kan man få till nice effekter. Väldigt infectec mushroom..

Postat
Det ska kanske vara "saabbas"? En googling på såbbas resulterar rakt av i "saabbas" träffar... 😎

Ett Saab-as vet jag vad det är. Det är antingen en ickefungerande rostig 900 eller en sur Trollhättebo.

alnori (oregistrerad)
Postat
kom ihåg att använda ett bra reverb med LÅNG tail.. minst en decay på 4 sekunder.. inget metallverb.. Soundforge har en bra preset, minns inte vilken som ger hela ljudet ett väldigt ghostlike ljud, något som man hör hur ofta som helst på bio,etc etc.

när du vänt din röst, etc.. lägg inte revrb på hela utan bara slutet såklart.. ungefär en halv sekund eller så, men testa runt. beror på vilket reverb och program du använder.. fast man kan få det väldigt snyggt relativt lätt..

går inte att göra i ett program i realtid som reason eller så utan det skall göras i en soundeditor om nu någon missade det 😲

går även att applicera på andra instrument, etc.. med en phaaser/chours ovanpå kan man få till nice effekter. Väldigt infectec mushroom..

Dina råd är högt upskattade 😆

skall öva på det .

En fråga till dök upp.

Hur har de lyckats få detta mjuka blöta soundet?

Kan man åstadkomma detta med en bra mick + vanliga pluggin kompressorer?

Eller måste man ha andra extarna utrustningar? tacksam för ev. förslag.

alnori (oregistrerad)
Postat (redigerat)

Det ska kanske vara "saabbas"? En googling på såbbas resulterar rakt av i "saabbas" träffar...  😲

Ett Saab-as vet jag vad det är. Det är antingen en ickefungerande rostig 900 eller en sur Trollhättebo.

Kul att vi har några språk-vetare i forumet: 😆

gettosvenska.google.com

kanske finner man fler svar där. 😆

Redigerat av alnori
Danny Cort (oregistrerad)
Postat

visst e det fäckt egghuvud. 😛

Denna bild har jag hämtat från deras forum. Studio utrustningen kanske kan ge fler svar.

förmodligen inte. men här e det iafall. 😆

DSC01521%20(Small).JPG

Största frågan är väl vad fan Big Fred gör på ett BeeGees forum.

Postat

visst e det fäckt egghuvud. 😛

förmodligen inte. men här e det iafall. 😆

DSC01521%20(Small).JPG

Största frågan är väl vad fan Big Fred gör på ett BeeGees forum.

Vem av dem är Big Fred?

Och vem var då Bee och vem var Gee?

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du ska bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.