Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Jag har en Mac Mini som rullar på fint med senaste Logic.

Ibland har jag lite för mycket prylar och effekter och glömmer att lägga saker på bussar för att spara kraft osv.

Men då brukar jag frysa spåren för att datorn ska slippa jobba alltför mycket.

Är det bästa sättet att få datorn att jobba lugnt?

Har läst att många bouncar sina spår, men då blir man väl av med grundinspelningen (som jag personligen aldrig riktigt vill släppa).

För mig känns det tryggt att ha grunderna kvar in i det sista om man ångrar sig. Bouncar man, så har man väl effekter osv på plats och mixade saker på sina nivåer.

Eller brukar ni göra ett bounce-track och spara grundspåren gömda i arrange-fönstret?

Men vad är bäst för datorn? Hur brukar ni andra göra?

Jag har inte riktigt kommit in i någon arbetsmodell ännu men hoppas kunna få lite tid framöver att kliva in i programmet...

Nu har jag t ex lite trummor som ligger programmerade o synthbasar och inbyggda pianon, m.m.

Nu ska det komma en polare o lägga riktiga trummor och en som lägger lite gitarr o sedan bas.

Då vill man ju att burken ska kunna jobba så lätt som möjligt.

Så vad har ni för tips o råd på hur man ska lägga upp det så datorn håller sig cool?

Annons
Postat

Frysa fungerar bra tycker jag. Om man vill bounca en synth man känner sig nöjd med kan man ju göra det istället och sedan hantera den precis som vilket inspelat spår som helst med eq och annat.

Ett tips är att aldrig radera något spår från hårddisken. Däremot är det ofta bra att spara om projektet med ett nytt namn (mix1, mix2 osv.) när man gjort större ändringar. Så om du bouncar och sedan tar bort orginalspåret från arret kan du alltid gå tillbaka.

Postat

Lär dig att ta exekutiva beslut. Att sitta på massa spår som redan är editerade och klara bara för att saktar ned ditt tempo samt som du säger belastar burken.

Bounca det som e klart och radera spåren samt effekterna i en ny version av låten så kan du ju alltid gå tillbaka till originalet om du skulle vara missnöjd med något.

Sedan är det ju bättre att lägga tunga effekter som Reverb , Delay , Stärkarpluggar och liknande på bussar istället för direkt på spåren.

Logic hanterar Audio smidigare än tex stora EXS filer eller tunga VSTI så att bounca av det som är klart och ta in det igen som en Audiofil är e samrt ide om burken börjar maxa.Bouncar du dom torra så kan du ju lägga på effekterna i efterhand.

Jag brukar ofta bounca ut trummor , VST Syntar , men nästan alltid sång framför allt på större projekt där man

kanske ligger på 30-50 kanaler sång. Då brukar jag redigera sången och bounca ut den i ett par olika delar ( Lead , Stämmor , Adds ) för att kunna smidigare jobba med arrangemanget med sången på utan att burken ska dö , Vilket den ibland vill göra...

Men som sagt " Kill your darlings " Exekutiva beslut...

anarkisten1 (oregistrerad)
Postat

Håller med Emil radera inte spår före det är färdig. Lägg dom på en extern USB hårdisk istället om det blir trång på den interna i Minin. Då kan du göra alternativa mixar och även bounca om du vill/behöver och vid behov hämta in filer från USB HDn.

Postat

Tackar för goda råd. Burken rullade på utan svårigheter vid gitarrpålägg under gårdagen.

Men 30-50 sångspår lär jag inte komma upp i, som Piccazzo gör i sina produktioner. Nej för mig är det lead hela vägen och sedan en dubb på denna genom hela låten.

Därefter några stämmor på typ 6-7 kanaler och sedan är det ett färdigt paket.

Blir kanske tyngre i helgen när det ska läggas riktiga trummor med 8 mikrofoner på en och samma gång. Men den lilla mini-burken verkar jobba på fint.

Alla spår ligger på extern hårddisk, så den interna får jobba med programmet ifred.

Nu märker man att det kanske hade varit trevligt med en extra skärm, men det är ju inget som verkar fungera med en mini.

Det får bli en hel del scrollande istället...

anarkisten1 (oregistrerad)
Postat

OK det kan ju vara så att utifall du har en USB disk till dina wav/AIF spår så kanske det är där som flaskhalsen sitter undrar just om en sån är snabb nog till lite halvmånga spår + inspelning samtidigt? Jag skulle nog backa upp/flytta färdiga låtar till den externa och jobba med den interna. Även om den är 5200 rpm så funkar den helt ok.

Har en Mini själv och visst sjutton är det en häftig liten maskin problemet är ju att mecka med den men det finns filmer där ute som visar hur man öppnar den och uppgraderar minne/byte hårdiskar och sånt. Den funkar finemang som Logic node oxå. Den fixade 11-14 spår i Logic multiore benchmarktestet samma som en ganska vass G5a med två processorer så det är inte kattskit minsan.

Postat

Jag kör extern FireWire-disk till min Mac Mini. Alla spår ligger på den externa och så rullar programmet fritt på den interna.

Det verkar tugga på ganska bra tycker jag. Men det kanske är så att även folk med stora maskiner sitter och fryser och bouncar för att få kraften att räcka till?

Vi får se om den orkar ta sig an alla trummor som ska spelas in i helgen.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.