Jump to content
Annons

Budgetmonitorer

Recommended Posts

mäsj (oregistrerad)
Postat

Hej!

Detta har diskuterats tidigare men eftersom jag snart ska inhandla ett par aktiva studiomonitorer, så vill jag gärna höra folks åsikter.

Jag har tankarna riktade mot Alesis M1 Active, ESI nEar 05 och KRK RoKIT RP5. Eller möjligtvis andra i samma prisklass.

Nu är det väl så att man ska lyssna och själv bedöma, men jag har svårt att göra det i affären. Inte bara för att jag inte har så stor erfarenhet av monitorer och har svårt att definera vad jag hör, utan det är även så att jag anser att rummet har stor betydelse, med tanke på positiv och negativ interferens, resonans, utsläckning, stående vågor mm som vår käre våglära talar om för oss. Och låna hem/köpa alla på öppet köp verkar lite långsökt.

Jag har läst olika tester och folk har verkligen spridda åsikter. Och det talas ju också om att man ska "lära känna sina monitorer".

Om vi tar Alesis M1 Active som ett exempel så har jag sett en del negativ kritik, men samtidigt så läser man (t.ex. http://mixonline.com/mag/audio_alesis_active_reference/ ) att dom behöver 20 timmars break in innan dom låter som dom ska och att dom då låter bra. Och det har man ju ingen aning om dom i affären har spelats så länge. Eller om dom som skriver reviews har tagit hänsyn till detta...

Jag tackar för all info jag kan få!

Annons
Postat

Jag tror ju ändå att det är väldigt mycket värt att kunna lyssna i en affär.

Även om du inte kan va säker på att det kommer att låta lika hemma som i affären så tyckte jag när jag var ute och shoppade att jag ganska lätt kunde höra att "Nej, den där monitorn lät inte alls bra!" eller "Hmmm... Inte illa." eller "Jösses, grymt ljud!".

(Och jag tvivlar på att jag hade särskilt mycket större erfarenhet än dig när det gäller monitorer.)

Så i en affär kan du troligtvis iallafall göra en gallring, där du får bort de som du inte gillar, och troligen hittar du också ett par favoriter som du nog om det är en schysst handlare kanske kan låna hem eller ta på öppet köp.

Och ett litet tips: Lyssna även på monitorer som ligger en bit ovanför vad du egentligen hade tänkt betala, så får du höra skillnaden och därmed kan du ta ställning till om du borde spara lite till, eller om du har hittat ett kap som låter ungefär lika bra som ett par mycket dyrare... 😉

Jag testade allt jag kunde hitta från Alesis M1 (~4000kr?) till Mackie HR624 (~14000kr), och slutade nånstans strax under mitten...

Postat (redigerat)

När man lyssnar hos någon annan, så är det mycket lätt att bli lurad av att det är kraftigare bas i en monitor än i en annan - och så lyssnar en ovan köpare inte på helheten utan missar lätt att lyssna kritiskt på upplösningen och stereobilden, som är så otroligt viktig när man mixar... Man vill inte ha en överdriven bas - utan en välbalanserad ljudbild - annars missar man en massa detaljer när man sitter och jobbar med musiken.

Samma problem är det när man lyssnar på hörlurar. Mycket lätt att luras av överdriven bas där också...

Redigerat av Claes
jappe (oregistrerad)
Postat (redigerat)

Jag använder KRK RP8 & har varit helnöjd med dessa. RP5:an kanske borde kompletteras med sub dock.

Redigerat av jappe
Postat

Jag fick ett tips av en kille när jag var å lyssnade på monitorer härom dan. Ta med en skiva med låtar som du har gjort själv, eller iaf i samma stil som du gör.

Jag letar efter monitorer i samma prisklass nämligen. Va och lyssnade på ESI near05 men vart inte så impad. Skulle vilja lyssna på Behringers Truth serie också...

Hoppas du hittar rätt monitorer så småningom =)

Love.

Postat

Omdömena varierar säker en del, eftersom olika människor har olika preferenser - men om man hittar liknande omdömen på flera håll, så kan det finnas en viss relevans i dem...

Personligen är jag helfrälst i ADAM (har kört med P11A i snart ett år tror jag - och härom dagen fick jag även hem ett par P33A, som det ska bli spännande att dra igång...) - men ADAM ligger lite högt i pris för många - förutom kanske den ganska nysläppta passiva modellen, ANF-10...

Här finns exempelvis ett tyskt test från tidningen Keyboards, där man testade många olika monitorer i rimliga prislägen: http://www.adam-audio.com/downloads/keyboard.pdf

Postat
Jag fick ett tips av en kille när jag var å lyssnade på monitorer härom dan. Ta med en skiva med låtar som du har gjort själv, eller iaf i samma stil som du gör.

Jag letar efter monitorer i samma prisklass nämligen. Va och lyssnade på ESI near05 men vart inte så impad. Skulle vilja lyssna på Behringers Truth serie också...

Hoppas du hittar rätt monitorer så småningom =)

Love.

Det är kanske inte alltid så bra att ta med en egenproducerad skiva, eftersom den kommer att ha en massa fel som sticker fram som ett spjut i örat om du lyssnar på för bra monitorer (om det är mixat med kassa monitorer).

Det är då bättre att ta med kommersiella produktioner som du kan utan och innan och vet hur de ska låta. Då vet du att det åtminstone är mixat med ordentlig lyssning...

Postat
Oooooh, va skönt att det stod på tyska... Det är ju mitt förstaspråk :rolleyes:

🙂

Staplarna går i alla fall att tyda... 😄

"Höhen" är diskant

"Mitten" är mellanregister (förmodligen ganska självklart)

"Basse" är bas (svårt att tolka fel...)

"Auflösung" är upplösning

"Stereoabbildung" är nog ganska uppenbart stereobild

"Gesamteindruck" är ett samlat intryck av monitorn

Postat
Rip Rowan på prorec sågar KRK:s totalt, o gillar inte behringers alls(vilka jag tycker är schyssta för priset!). Jag har sett andra reviews av krk:s o de verkar vara väldigt omtyckta. Någon som hört dem i A/B?

Hörde på KRK v4 (lillebrorsan) bredvid t.ex. Tannoy reveal, och jag gillade dem skarpt. Enda nackdelen med v4 var att de ju är så små och därigenom inte går ner särskilt djupt i basen.

Har läst den där reviewen tidigare, och hört massa människor som inte alls förstår vad han pratar om... :rolleyes:

Postat

Jag tokgillar krk v4. Vi har en bunt här på radion, själv gillar jag dock inte alls Genelec. Skulle vilja provlyssna ett par Phonic. Någon som testat Yamaha MSP serien? Själv är jag Yamaha frälst, heh. Hade varit skoj om de var bra då de ligger schysst till i pris.

/Majken

Postat

skall ju helt klart lyssna på sina egna alter.. då märker man sina brister bra.. där det är som sämst, där kanske man skall investra va ? nå..

Postat
Skulle vilja provlyssna ett par Phonic. Någon som testat Yamaha MSP serien? Själv är jag Yamaha frälst, heh. Hade varit skoj om de var bra då de ligger schysst till i pris.

/Majken

Majken,

jag kör ett par MSP10. Lyssnade runt i butikerna och tyckte de gav mest detaljer i mixen. Estrad Musik på söder i Stockholm hade dem åtminstonde förut.

Jag kan också garantera att mina dåliga mixar låter skit i dem. De mixar som låter bättre verkar klara sig bra även när jag provar på diverse andra håll, i bilen o bärbara CD-n, i kompaktstereon och i kompisen superstereo. Funkar med andra ord för mig.

Trombonisten.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du ska bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.