Jump to content
Annons

Neil Youngs mikrofoner

Recommended Posts

Novis (oregistrerad)
Postat

Jag vet att det är både omöjligt och fånigt men jag skulle inte vara helt missnöjd om det gick att hitta ett liknande ljud som på Neil Youngs Live At Massey Hall från 1971.

Jag kan inte låta bli att titta på exempelvis nedanstående Youtube-klipp för att försöka känna igen åtminstone mikrofonerna.

Är det någon som vet vad det är för prylar eller kan ge en ledtråd?

Varför brukade de tejpa ihop två sångmikar förr i tiden?

Går det att få tag på liknande prylar idag?

Annons
Postat

Gissningsvis:

- två mickar - en till PA (alltså ut i högtalarna) och en annan till inspelning

- inspelningsmicken är nog en lite kondensator. Jag skulle inte bli förvånad om det är en rundtagande, det är ingen "näreffekt" på sången. Försedd med en vind-dämpare, lik den som finns för Schoeps-mickar.

Små rundtagande finns definitivt att få tag på.

Gunnar

Elof (oregistrerad)
Postat

Antagligen för att få stereo istället för mono.

Knappast. Tjepar man två mikrofoner så nära varandra och med membranen riktade åt samma håll, utan vinkel så får man en väldigt konstig stereobild utan någon egentlig bredd för att signalerna är såpass lika (ingen tidsskillnad, ingen tryckskillnad). Det som skiljer mest är mikrofonernas olika sound. Det kan vara ballt som effekt, men det är ingen stereoteknik.

Novis (oregistrerad)
Postat

Gissningsvis:

- inspelningsmicken är nog en lite kondensator. Jag skulle inte bli förvånad om det är en rundtagande, det är ingen "näreffekt" på sången. Försedd med en vind-dämpare, lik den som finns för Schoeps-mickar.

Gunnar

Tack,

Vad är en vinddämpare? Och finns det några exempel på små rundtagande?

Novis (oregistrerad)
Postat

Gissningsvis:

Gunnar

Tack,

Vad är en vinddämpare? Och finns det några exempel på små rundtagande?

Novis (oregistrerad)
Postat

Tack för svaren.

Det där med två ihoptejpade mickar tycker jag att man ofta ser på gamla livespelningar.

Jag noterar att han har bara en avlång mick mot gitarren, vilket jag tycker är intressant eftersom jag nyligen har fått lära mig att akustiska gitarrer helst bör spelas in i stereo.

Om jag inte missminner mig var det versionen av Needle and the Damage Done från den här spelningen som hamnade direkt på Harvest-skivan. Jag hittade en gammal gitarrnörd-artikel på nätet där det stod att han brukade spela på ett gäng Martin-gitarrer vid den här tiden (D45, D28 samt D18).

Är förresten inte ena sångmicken lite lik en Beyer M160 bandmikrofon?

Postat

Jo, men det är antagligen inte det. I livesammanhang använder man sällan åttor (upptagningskarakärestik som en åtta). Och som Trombonisten påpekade hör man ingen uppenbar proximity-effekt på inspelningen. Åttor har tydlig proximity.

Vindskydd är gjorda av skumplast eller stickad ull och dämpar membranets påverkan av luftströmmar (såsom p-ljud).

Exempel på småmembraniga rundtagande kondensatormickar? Neumann KM83, KM86, AKG CK2

Postat

Ledsen för lite snabbt svar. Windscreen heter det på engelska. Snygga bilder finns här:

http://schoeps.de/E-2004/windscreens-baskets.html

Om inspelning gjordes 1971 är det inte en modern Schoeps, möjligen en äldre modell.

Exempel på småmembran rundtagande:

Lite billigare:

Roede NT55 (finns med omni kapsel)

Studio Projects har en (som jag inte gillar)

En utmärkt mycket liten en:

DPA 4060 (låt dig inte luras av storleken, denna låter utmärkt)

eller alternativt DPA4090

Lite uppåt i klass

Octava MK012 (med omni-kapsel)

Neumann KM183

Ytterligare dyrare

Neumann KM100 - serien (KM100 kombineras med en kapsel)

Schoeps MK2 (MK2 är en av flera olika omni-kapslar från Schoeps).

Sennheiser MKH20 eller MKH8020

DPA 400x-serien

Microtech Gefell M270

.... bara ett lite urval

Omni har lite gått ur mode, särskilt på scen, eftersom alla tror att det bara går att använda riktade mikrofoner. Men se där har de fel, även på scen kopplat till PA kan man använda rundtagande mickar. Inte alltid, men när det funkar är de utmärkta. Väldigt okänsliga för handljud och inget näreffekt (näreffekt är basen ökar kraftigt när man kommer nära micken).

Gunnar

Postat
Jag noterar att han har bara en avlång mick mot gitarren, vilket jag tycker är intressant eftersom jag nyligen har fått lära mig att akustiska gitarrer helst bör spelas in i stereo.

Kanske, men långt ifrån alltid. Att micka acke gura stereo är ett rätt nytt påfund. För övrigt var så var inte allt i stereo 1971.

PA förstärkning kör man även idag oftast i mono -- även de som står nära en högtalaren skall ju höra alltihop.

Gunnar

Postat

Jo, men det är antagligen inte det. I livesammanhang använder man sällan åttor (upptagningskarakärestik som en åtta).

M160 görs fortfarande och är en riktigt bra mick. Den har inte 8-karakteristik utan kallas hypercardioid, det vill säga att den är mer riktad än en vanlig kardioid. Tekniskt är den riktigt kul och har dubbla band. Utmärkt handhållen sångmick, användbar till massa annat. Ihop med en M130 blir det ett utmärkt stereopar.

G.

Novis (oregistrerad)
Postat (redigerat)

Wow, mycket att kolla upp.

Nu ska vi se så jag inte missförstår: Om det här ljudet delvis beror på att det är rundtagande sångmikrofon så kanske jag vågar köpa en Sennheiser MD 21 och lära mig att leva med den? Jag har fått använda en sådan en gång och tyckte väldigt mycket om den. Men alla verkar föredra stormembrans kondensatormickar med en massa olika inställningsmöjligheter.

Jag tänkte nämligen bygga upp en liten studio och har än så länge bara en dator och en Mbox Mini. Skulle jag hamna någon helt annanstans eftersom en MD 21 är dynamisk?

Redigerat av Novis
Postat

Jo, men det är antagligen inte det. I livesammanhang använder man sällan åttor (upptagningskarakärestik som en åtta).

M160 görs fortfarande och är en riktigt bra mick. Den har inte 8-karakteristik utan kallas hypercardioid, det vill säga att den är mer riktad än en vanlig kardioid. Tekniskt är den riktigt kul och har dubbla band. Utmärkt handhållen sångmick, användbar till massa annat. Ihop med en M130 blir det ett utmärkt stereopar.

G.

Sorry, blandade ihop modellerna! Trots det tvivlar jag på att det är en bandmick. Det var inte direkt på modet med bandmickar i livesammanhang i början av 70-talet. Och med tanke på proximityeffekten är det nog inte en hypercardioid som användes för inspelningen heller.

Postat

Jag har sett/läst/hört "nånstans" att det på den tiden inte fanns tillräckligt kraftiga PA's för storleken på vissa arenor.

Så man körde helt enkelt med två separata PA'n. Därav två sångmikrofoner.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.