Jump to content
Annons

Lära sig att lyssna med lägre volym


base10

Recommended Posts

Hej alla öronexperter! Jag har en fråga som jag har klurat på.

Om jag sänker volymen en aning så är det ju av ren självklarthet att det låter mindre, men går det at "vänja" sig vid den volymen och höra alla saker lika bra som på högre volym?

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Lär dig mixa på olika nivåer. De kompletterar varandra rätt bra.

Mellanregistret går fram bättre vid lägre volym. Bas och diskant blir tydligare vid starkare nivåer. Spelar du ännu starkare tappar du diskanten.

Link to comment
Dela på andra sajter

Lär dig mixa på olika nivåer. De kompletterar varandra rätt bra.

Mellanregistret går fram bättre vid lägre volym. Bas och diskant blir tydligare vid starkare nivåer. Spelar du ännu starkare tappar du diskanten.

tackar! 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 1 månad senare...
Hej alla öronexperter! Jag har en fråga som jag har klurat på.

Om jag sänker volymen en aning så är det ju av ren självklarthet att det låter mindre, men går det at "vänja" sig vid den volymen och höra alla saker lika bra som på högre volym?

Olika utrustning låter olika bra på låga nivåer, så det är väl också nått att tänka på vid köp av hörlurar. Som praxis brukar studio monitorer låta bättre på låg volym än t.e.x vanliga högtalare.

Link to comment
Dela på andra sajter

Inte att förglömma, är också att rummet spelar mindre roll vid låg volym än vid hög volym...

Ja och nej, om man spelar riktigt lågt så kanske styrkan på reflexer hamnar under "rummets brusgolv" men problem med stående vågor och SBIR kvarstår oavsett volym.

EDIT: Stava...

Redigerat av Gilbert
Link to comment
Dela på andra sajter

Inte att förglömma, är också att rummet spelar mindre roll vid låg volym än vid hög volym...

Ja och nej, om man spelar riktigt lågt så kanske styrkan på reflexer hamnar under "rummets brusgolv" men problem med stående vågor och SBIR kvarstår oavsett volym.

EDIT: Stava...

Jag sade att rummet spelar mindre roll - inte att det slutar inverka... 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har jobbat ner volymerna ordentligt om man jämför med hur jag lyssnade för 10 år sen. Först och främst orkar jag köra längre pass utan att bli helt slutkörd i öronen och dessutom tycker jag det är mycket lättare att både sätta nivåer och balansera frekvensmässigt vid lite lägre volym. Förr klarade jag max en timma i sträck, nu kan jag sitta flera timmar utan att ta paus. Dessutom känns inte öronen helt paj efter en heldags studioarbete.

Givetvis skadar det inte att pressa på lite ibland för att kolla hur det låter på hög volym (och väldigt låg volym också för den delen).

Link to comment
Dela på andra sajter

Det där hänger lite på vad man är på för humör!

Men det är förbannat skönt att efter en massa jobbande timmar med att redigera och ställa in ljudet att sen gasa på rejält. Ta några steg bort från lyssningen och vrida huvet 180 grader ifrån och blåsa på. Gärna gå ut ur rummet.

Link to comment
Dela på andra sajter

Som praxis brukar studio monitorer låta bättre på låg volym än t.e.x vanliga högtalare.

Jasså?

Är väl långt ifrån en princip som fungerar på alla högtalare. Men det brukar ju vara så desto bättre en högtalare låter, desto mindre volym behöver man ha för att få ett bra ljud. Studio monitorer i allmänhet brukar vara mer balanserade...Igentligen var det väl ett dåligt exempel..även då det nog stämmer i många fall...

Link to comment
Dela på andra sajter

A-O vid mixning och VOLYM:

När man mixar ska man ALLTID lyssna vid så många nivåer

på volym som möjligt, för att allt ska kunna höras såväl vid

LÅG volym som HÖG.

Alltså, det du säger om att man lyssnar vid hög volym hela tiden är

HELT fel.

Om du jobbar in rutinen med att lyssna i alla nivåer kommer du att få

en helhet i nivån som du INTE kan få med exempelvis kompressorer

och dylikt..

Link to comment
Dela på andra sajter

A-O vid mixning och VOLYM:

När man mixar ska man ALLTID lyssna vid så många nivåer

på volym som möjligt, för att allt ska kunna höras såväl vid

LÅG volym som HÖG.

Alltså, det du säger om att man lyssnar vid hög volym hela tiden är

HELT fel.

Om du jobbar in rutinen med att lyssna i alla nivåer kommer du att få

en helhet i nivån som du INTE kan få med exempelvis kompressorer

och dylikt..

Och en del hävdar det motsatta: ha alltid en och samma volym vid mixning...

Men jag håller med dig, tycker absolut man ska lyssna i alla möjliga volymer.

Link to comment
Dela på andra sajter

A-O vid mixning och VOLYM:

När man mixar ska man ALLTID lyssna vid så många nivåer

på volym som möjligt, för att allt ska kunna höras såväl vid

LÅG volym som HÖG.

Alltså, det du säger om att man lyssnar vid hög volym hela tiden är

HELT fel.

Om du jobbar in rutinen med att lyssna i alla nivåer kommer du att få

en helhet i nivån som du INTE kan få med exempelvis kompressorer

och dylikt..

Och en del hävdar det motsatta: ha alltid en och samma volym vid mixning...

Men jag håller med dig, tycker absolut man ska lyssna i alla möjliga volymer.

Antingen kan man bestämma sig för en sorts omständigheter man vill mixa för (exempelvis specifika monitorer och en specifik volym) och så får lyssnaren "skylla sig själv" om han lyssnar för svagt eller i för konstiga högtalare. Alternativt försöker man ju få det att låta så bra som möjligt i allt. Nackdelen är ju givetvis att det inte kan låta lika bra i allt. Varje korrigering för att få det att låta bättre i högtalare A ger vanligtvis en oönskad effekt i högtalare B.

Link to comment
Dela på andra sajter

Vaheterhannu i Massive Attack, han mixar allt på ganska svag volym för han anser att det är lättare att höra helheten när inte örat ansträngs eller musikupplevelsen "störs" av vissa transienter eller andra plötsligt starka ljud. Örat tröttas heller inte så mycket. Jag är ju ung så mina öron tröttas inte så fort men är man äldre -- jag har bekanta som jobbar med ljud som är över 40! -- de orkar inte alls höra på starka ljud under långa stunder. Ta Anders, han spelar bara låten på megastarkt när han tror att den är färdig för att höra om han upptäcker något fel då.

Men det handlar nog om vem man är. Anders säger i alla fall att när han var yngre behövde han spela starkt för att verkligen känna musiken. Nu har han lärt sig att lyssna på svag musik och ändå uppleva starkt ljud inom sig säger han. Det tyckte jag var mycket intressant och fick mig att fundera över hur mycket av musiken som egentligen sitter i själen. Jag vet inte riktigt hur han utvecklats så men jag kan kanske fråga nästa gång jag träffar honom.

Redigerat av Fredrika
Link to comment
Dela på andra sajter

Och en del hävdar det motsatta: ha alltid en och samma volym vid mixning...

Skulle anledningen möjligen vara att det skulle underlätta för "att lära sig sin lyssning"? Tog man det i beaktning, så borde det vara att föredra att se till att ha fasta/återkommande lägen för de respektive nivåerna!

Link to comment
Dela på andra sajter

Att lyssna i olika typer av hårdvara spelar mindre roll vid nermix.

Du kan OMÖJLIGTVIS tillfredställa alla typer av system.

Men mixar du med samma system fast vid olika nivåer,

så kan du ändå få en HELHET i mixen som du INTE får

vid mixning i KONSTANT nivå...

Link to comment
Dela på andra sajter

Ta Anders, han spelar bara låten på megastarkt när han tror att den är färdig för att höra om han upptäcker något fel då.

Vem är Anders?

Ja alltså en bekant till mig och mina föräldrar. Anders Landgren. Känner du också honom, då? Tar ibland mina cubaseprojekt till bekanta, som Anders eller Freddan (Montelius, som också är med i detta forum!), och ibland lånar jag nån plugg han har i sin Nuendostudio som jag själv inte har råd att köpa och sedan tar jag hem projektet igen och mixar i mitt SX3. Går hur bra som helst bara man byter namn på projektfilerna från. npr till .cpr! Fast man får ju inte ha några npr-specifika inställningar för de försvinner ju i Cubase... Spelar ju ingen roll för mig, jag behöver ju inga broadcastdata och sådant 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Att lyssna i olika typer av hårdvara spelar mindre roll vid nermix.

Du kan OMÖJLIGTVIS tillfredställa alla typer av system.

Men mixar du med samma system fast vid olika nivåer,

så kan du ändå få en HELHET i mixen som du INTE får

vid mixning i KONSTANT nivå...

🙂 Du verkar hur som helst väldigt övertygad. Vad menar du med helhet? En del föredrar att mixa med en konstant volym, antaligen för att hålla bättre ordning på nyansskillnaderna; det blir lite som att mixa mot något statiskt där volyminställningen blir referenspunkten. Jag trivs själv inte med detta men många andra gör det. Ett bra knep för att testa hur saker låter på stark jävelvolym är att dra på en kompressor eller limiter på mastern. Det blir ungefär samma effekt som att dunka på i stora fläskpannkakehögtalare (fast man låter kompressorn komprimera istället för dom stackars öronen).

Min poäng är att alla funkar olika och det inte finns några rätt eller fel. En bra mix är en bra mix oavsett hur den blev till.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag kör med olika volym vid olika tillfällen. Jag har visserligen stegad volympot på min DAC1 - så jag skulle kunna köra med exakt samma alltid, men jag kör helt enkelt på den volym som känns lagom för stunden. Har aldrig upplevt att något har blivit felmixat på grund av det, utan det låter precis lika bra dagen efter, när jag väljer en annan volym att lyssna på...

Det kanske hänger en hel del på monitorer och akustikbehandling också...? 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...
Att lyssna i olika typer av hårdvara spelar mindre roll vid nermix.

Du kan OMÖJLIGTVIS tillfredställa alla typer av system.

Men mixar du med samma system fast vid olika nivåer,

så kan du ändå få en HELHET i mixen som du INTE får

vid mixning i KONSTANT nivå...

Alla funkar och jobbar olika. Jag har fått lära mig alla möjliga olika sätt som alla förmodligen känns som det "rätta" för den som gör på det sättet. Jag personligen tycker om att mixa på konstant nivå för att sedan när mixen börjar bli klar dra ner på superlåg volym för att kolla nivåer osv att inget sticker ut eller försvinner allt för mycket.

Att säga att det ena eller det andra sättet är det enda rätta tror jag är lite fel då alla kör på det som funkar för dem. Det finns få saker som är regel inom ljudteknik, experimentlustan är ju det som för vår bransch framåt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Angående mixning vid stark/svag ljudstyrka...

Fletcher / Munson någon???

Om man mixar vid svaga nivåer kommer man inte att höra bas- eller diskantområdet i relation till det faktiska frekvensinnehållet.

Det är alltså inte så klokt att mixa i för svaga nivåer.

Därutöver ska man inte glömma att många mediokra högtalare/monitorer komprimerar ljudet vid starkare nivåer.

Till sist måste folk lära sig hur man ska placera lyssningspositionen i rätt rumsellips.

Mvh Omni.

Link to comment
Dela på andra sajter

creel (oregistrerad)
A-O vid mixning och VOLYM:

När man mixar ska man ALLTID lyssna vid så många nivåer

på volym som möjligt, för att allt ska kunna höras såväl vid

LÅG volym som HÖG.

Alltså, det du säger om att man lyssnar vid hög volym hela tiden är

HELT fel.

Om du jobbar in rutinen med att lyssna i alla nivåer kommer du att få

en helhet i nivån som du INTE kan få med exempelvis kompressorer

och dylikt..

+1

Att variera volym är lika viktigt som att variera lyssning, alltså inte lyssna i samma monitorer hela tiden utan även lyssna i lurar, i en vanlig stereo osv - för att få perspektiv på mixen, att höra det från en annan "vinkel".

Angående mixning vid stark/svag ljudstyrka...

Fletcher / Munson någon???

Om man mixar vid svaga nivåer kommer man inte att höra bas- eller diskantområdet i relation till det faktiska frekvensinnehållet.

Det är alltså inte så klokt att mixa i för svaga nivåer.

Därutöver ska man inte glömma att många mediokra högtalare/monitorer komprimerar ljudet vid starkare nivåer.

Till sist måste folk lära sig hur man ska placera lyssningspositionen i rätt rumsellips.

Mvh Omni.

Det där håller jag inte med om. Jag tycker dock man MESTADELS ska mixa i ganska hög volym (så att det är njutbart). Men emellanåt är det klockrent att mixa i andra volymer, bland annat jättelågt. Precis som att man lyssnar i andra högtalare/hörlurar emellanåt. Annars blir du "blind" och missar enkla saker.

Vid jättelåg volym hör man punch/trycket i trummorna på ett annat sätt, jag tycker också det är lätt att märka om det är för torrt då. Nivåer är också lättare att urskilja på lägre volym tycker jag, iaf om man lyssnat på hög tidigare.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...