Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Tjena

Jag har en Peavey 6505 förstärkartopp och tänkte prova att spela in direkt från den, men misstänker att det kan gå illa om den inte får rätt last.

Det står på preamp out att den vill ha minst 47 kOhm. Kan jag köra förstärkaren som vanligt med 16 Ohms högtalarlåda som monitor och samtidigt plocka ut ljudet från "Preamp out" för direkt inspelning på "mic in" på ljudkort?

(... jag har ännu inte en mikrofon eller högtalarlåda jag är helt nöjd med så jag tänkte prova direktinspelning för att se hur det låter)

Mvh

Annons
Postat

Du kan koppla preamp out till ljudkortets line in.

Men du behöver som sagt koppla en högtalarlåda som last till slutsteget.

Den inspelade signalen lär inte låta så roligt om du inte anväder dig av en högtalarsimulering.

Du kan tex använda Sir som är gratis och högtalarimpulser finns det gott om på nätet.

Postat

Har du möjlighet så ta ut signalen från preamp out till en line in på ljudkortet/mixer och blanda den lagom med en juste mickning av högtalarlådan.. T.ex med en Shure SM57 eller Sennheizer 421.. Tror att du får bäst sound då.. :rolleyes:

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.