coloradopub Postat 22 juni 2008 Dela Postat 22 juni 2008 ja upplever att ljudet är lite längre bort än alla andra låtar ja hör , å de liksom är inge tryck i själva musiken , ja undrar vad de beror på , om de är ljudkortet , rummet , nåt ja missat i cubase , lr va de nu kan va 😛 . skulle va tacksam för hjälp så ja en dag får gött tryck i låtarna mina om de går ☺️ Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
TripMan Postat 22 juni 2008 Dela Postat 22 juni 2008 ja upplever att ljudet är lite längre bort än alla andra låtar ja hör , å de liksom är inge tryck i själva musiken , ja undrar vad de beror på , om de är ljudkortet , rummet , nåt ja missat i cubase , lr va de nu kan va 😛. skulle va tacksam för hjälp så ja en dag får gött tryck i låtarna mina om de går ☺️ Låter som det vanliga mixningen. Lägg en limiter på master kanalen i slutet. Sedan är det EQ och kompressor du kan dra upp lite öka försiktigt runt 125 khz på EQ och sedan dra ner 10 khz på basen för att ta bort det luddiga som inte direkt hörs. Man kan putta på lite extra på diskanten med runt 4 khz för lite klarare diskant. Kompressor ta inte i för mycket men det är bättre med lite kopremering tills man blir bättre på mixning. En limiter som jag tycker om för lite extra fett är crysonik. Sedan kan man ju pröva på på enskilda spår med EQ eller kompressor med det man vill lyfta fram. Man får pröva sig fram. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Limpan Postat 22 juni 2008 Dela Postat 22 juni 2008 ja upplever att ljudet är lite längre bort än alla andra låtar ja hör , å de liksom är inge tryck i själva musiken , ja undrar vad de beror på , om de är ljudkortet , rummet , nåt ja missat i cubase , lr va de nu kan va 😛. skulle va tacksam för hjälp så ja en dag får gött tryck i låtarna mina om de går 😛 Låter som det vanliga mixningen. Lägg en limiter på master kanalen i slutet. Sedan är det EQ och kompressor du kan dra upp lite öka försiktigt runt 125 khz på EQ och sedan dra ner 10 khz på basen för att ta bort det luddiga som inte direkt hörs. Man kan putta på lite extra på diskanten med runt 4 khz för lite klarare diskant. Kompressor ta inte i för mycket men det är bättre med lite kopremering tills man blir bättre på mixning. En limiter som jag tycker om för lite extra fett är crysonik. Sedan kan man ju pröva på på enskilda spår med EQ eller kompressor med det man vill lyfta fram. Man får pröva sig fram. 125khz? Ska han mixa för marsianer? Dra ner basen runt 10khz? Sen när ligger basen på 10khz? ...sen skulle jag inte kalla 4khz för diskanten, snarare övre mellanregistret,,, men de kanske bara e jag.. Förlåt kunde inte låta bli 😆 en sak kan jag dock hålla med om, man får pröva sig fram.. finns inga facit. =) Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Gain Postat 22 juni 2008 Dela Postat 22 juni 2008 125khz? Ska han mixa för marsianer? 😆 Till trådskaparen: Lägg nu upp ett ljudexempel istället, med ev beskrivning hur du gått tillväga, så får du nog lite hjälp 😛 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
IDF Postat 22 juni 2008 Dela Postat 22 juni 2008 oj, linus hittade ordentliga missar där. läs på lite om frekvenser och vart diskant, mid och bas håller till nånstans.. läs, öva, öva och sen öva lite mer. efter det kan det gå bättre.. det går inte att bli mixare över en natt. läs alla trådar som finns på forumet om kompressor, EQ, filter, dynamikprocessorer, mixning etc. och blanda inte ihop begreppen mixning och mastering.. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
coloradopub Postat 22 juni 2008 Trådstartare Dela Postat 22 juni 2008 oj, linus hittade ordentliga missar där. läs på lite om frekvenser och vart diskant, mid och bas håller till nånstans..läs, öva, öva och sen öva lite mer. efter det kan det gå bättre.. det går inte att bli mixare över en natt. läs alla trådar som finns på forumet om kompressor, EQ, filter, dynamikprocessorer, mixning etc. och blanda inte ihop begreppen mixning och mastering.. okejokej 🙂 de låter ju fint , ska förmodligen läsa sönder dom sidorna 😄;) Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Ken Kängström Postat 22 juni 2008 Dela Postat 22 juni 2008 Det lite jobbiga är att det är väldigt många faktorer som skapar en mix med tryck i. Hur man spelar är en väldigt viktig start. Orka ta omtagningar för att få den perfekta tagningen. Se också till att få materialet att låta så bra ni bara kan redan vid inspelningen. Rummet, val av mickar, pre-EQ och Kompressor, alla dessa bör man också lägga stor vikt vid innan signalen når lagringsmediet. Där har man sedan en bra utgångspunkt när man sedan ska börja mixa. För en välproducerad mix, se till att plocka bort allt onödigt ljud, till exempel gitarrgnissel och andningar där gitarren eller sången inte är relevant. Jobba gärna med gate för detta, men se också över spåren efteråt så att gaten inte öppnar vid enstaka tillfällen. Och nu börjar mixningen. Här är det i princip omöjligt för någon av oss att berätta hur du ska göra. Detta är pga att alla ljud måste förhålla sig till varandra för att det ska låta bra, rent och desutom återge trycket du är ute efter. En så liten faktor som att du t.ex. glömt strypa kaggen vid 30 hz kan ge bumlighet för hela mixen och sluka för mycket energi för de övriga instrumenten. Prova att lägga upp en låt här på forumet och ta åt dig av de mer specifika tipsen du får. 😄 Bästa hälsningar, Ken Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.