Jump to content
Annons

Bra gratis-kompressor?

Recommended Posts

Stillborn (oregistrerad)
Postat

Finns det någon som kan tipsa om en "bra" gratis-plugg. (Kompressor)

Känner att jag saknar en kompressor som jag mår bra med. Och visst, köpa en låter som en bra idé. Men de medlen finns inte för tillfället så... tips?

Annons
Stillborn (oregistrerad)
Postat

Känner att jag saknar en kompressor som jag mår bra med. Och visst, köpa en låter som en bra idé. Men de medlen finns inte för tillfället så... tips?

Prova Blockfish vetja...

http://www.digitalfishphones.com/main.php?...2&subItem=5

Tack för tipset. Den verkar vara ganska lättanvänd. Ska försöka få lite mer tid till att testa den ordentligt.

Det är mest för att feta till baskagge ordentligt som jag behöver en kompressor, hittills verkar den rätt bra för det ändamålet.

//Eric

Postat

kjaerhus är bra grejjer, och de har några gratisalternativ, bla. limiter, kompressor och grafisk eq som alla låter bra..

Stillborn (oregistrerad)
Postat

Har hittills bara hunnit testa igenom Blockfish någorlunda grundligt.

Fick till en baskagge med både fläsk och ost så den både gillas och rekommenderas!

Ska se över de andra så fort tillfälle ges.

Tackar för alla svar hittills...

//Eric

Stillborn (oregistrerad)
Postat

Hunnit kika över alla nu, och för mig är det Blockfish som känns bäst. Stora möjligheter och ett tight ljud.

Förvisso lagt mest tid på den, får väl kika mer på resten frammöver.

Postat

Jag brukar använda en kompressorn från serien Antress Modern plugins. Har dock inte lyckats hitta var man laddar ner dem, sidan som man får upp när man söker verkar inte finnas kvar.

Postat

c3 multibandcompressor, slår det mesta som är gratis enligt min uppfattning

Postat

Solid State Logic har LMC-1 som är gratis att ladda ner om man registererar sig. Inte så många reglage, väldigt lättanvänd.

LMC-1 download

/F

Postat

Om du inte är sådär kompromisslöst kåt på GUI (som avgörande faktor) så kan jag inte annat än att å det varmaste rekommendera Cockos prylar. Sanslöst gratis — sanslöst "bra".

Postat
Om du inte är sådär kompromisslöst kåt på GUI (som avgörande faktor) så kan jag inte annat än att å det varmaste rekommendera Cockos prylar. Sanslöst gratis — sanslöst "bra".

Jag testade kompressorerna och FIR-eq'n i Cubase 4. De lät okej, men väldigt omständligt användargränssnitt. Det tog helt enkelt lång tid att komma dit jag ville.

Postat
Jag testade kompressorerna och FIR-eq'n i Cubase 4. De lät okej, men väldigt omständligt användargränssnitt. Det tog helt enkelt lång tid att komma dit jag ville.

Om du med "omständligt användargränssnitt" menar för många parametrar på en och samma yta, så kan jag förstå...

Postat

Om du med "omständligt användargränssnitt" menar för många parametrar på en och samma yta, så kan jag förstå...

Nej, jag menar parametrar som inte känns kalibrerade. Det lägsta och/eller högsta värdet är långt utanför det användningsbara området, vilket gör att grovjobbat om man vill klicka och dra.

Vill man istället skriva in sina värden uppdateras värdet för varje siffra man skriver in. Rätt irriterande om man t ex vill ändra frekvensvärdet från 1200 till 1250 Hz. Första tangentnedslaget är 1, vilket är ogiltigt eftersom pluggen inte arbetar med så låga frekvenser. Vad jag minns ställer den sig då på det lägsta värdet som går (20 Hz eller liknande). Har man redan innan rört gain för bandet förändras ljudbilden nu drastiskt. Nästa siffra ger värdet 12, vilket resulterar i samma sak. Tredje ger 125. Nu flyttar sig bandet till 125 Hz. Bandet hamnar rätt först på fjärde siffran och då har man liksom glömt bort hur det lät när den stod på 1200 Hz.

Sedan irriterar jag mig på fliksystemet i t ex multibandskompressorn. Ganska många musrörelser och ett klick extra för att ändra attack på et band och direkt efter attacken för ett annat.

Omständligt helt enkelt.

Postat
Vill man istället skriva in sina värden uppdateras värdet för varje siffra man skriver in. Rätt irriterande om man t ex vill ändra frekvensvärdet från 1200 till 1250 Hz.

Aah, OK! Det där har jag faktiskt aldrig tänkt på (det är sällan jag dels använder multibandskompressorn, dels "skriver in" mina värden, oavsett plugg). Något som definitivt tål att nämnas på Reapers support-forum.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.