Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Hallå, god fortsättning! (smakar det gammal fylla i mun i dag?) 😛

Har en fråga eller söker lite inputs för mitt nya köp av dator.

Jag kör nu på Mac G5 och Logic Pro 8. Burken är fått sig en strömspik och logikkorten har gett sig enligt reparatören. Jävla osis man ska ha då hela tiden... suck. :rolleyes: Det blir för dyrt att reparera den då den inte är värd mer än 8 papp, reparationen går på 7papp.

Nåväl, jag ska köpa mig en ny Mac Pro, proppa den med tokmycket ram och ett par snabba velociraptor's.

I grundutförande så är det dubbla quad 2.8Ghz. Alltså 8 kärnor. Det kan man öka på till 3.0 och 3.2 Ghz.

Men det kostar ju en del. Att gå från 2.8 till 3.2 går lös på 14 papp. Det blir 0.4 Ghz gånger åtta i mer proppkraft.

MEN märker man av detta i prestanda tro? Visst tjata inte om att jag kommer att klara mig 2.8. Det hör inte hit. Folk sa samma sak när jag köpte G5an med 2.5Ghz PPC. Och den gick i väggen. Jag tokgillar att processa med pluggar. 😐

Men så har jag en idé. Jag kör på UAD, tre stycken och dom måste då oxå bytas ut eftersom det är PCI-E i mac pro. Men jag är riktigt trött på UAD som aldrig updaterar sin hårdvara, på tok för klena kort. Dessutom så är det nåt knas med just Mac Logic, och åtta kärnor ihop med UAD. Det blir cpu-spikar. Vet inte om det är hård eller mjukvarurelaterat.

Så jag funderar på att gå lös på 2 stycken SSL Duende PCI. Dom kostar runt 8 papp styck. Köper man två så får man 64 kanalstripar som är riktigt fina. Och för en kostnad på 16 papp. Nästan samma pengar som för 3.2 istället för 2.8 Ghz.

Så frågan är, ska man slå till på 3.2 Ghz eller en 2.8Ghz och två stycken SLL Duende PCI? Nästan samma pengar. Hur skulle ni ha gjort?

// Kill 🙂

Annons
Postat (redigerat)
Så jag funderar på att gå lös på 2 stycken SSL Duende PCI. Dom kostar runt 8 papp styck. Köper man två så får man 64 kanalstripar som är riktigt fina. Och för en kostnad på 16 papp. Nästan samma pengar som för 3.2 istället för 2.8 Ghz.

Så frågan är, ska man slå till på 3.2 Ghz eller en 2.8Ghz och två stycken SLL Duende PCI? Nästan samma pengar. Hur skulle ni ha gjort?

// Kill 😐

God fortsättning du med! Gammal fylla? Nej inte alls, tog det lugnt igår för en gångs skull =P

Jag hade utan tvekan satsat på 2.8Ghz och 2st SSL Duende PCI, den kraften kommer du inte få med enbart 3.2Ghz, inte en chans. Bara korten är ju egentligen extra cpu'er som då avlastar din dator. 0.4Ghz märker du inte så jättemycket av, plus att Duendes pluggar är skrivna och fullt ut kompatibla för att användas med sina egna kort. Tänk inte ens på saken utan kör på 2.8 + 2st Duende.

Det är lite som att tveka inför vilken bil man ska köpa: En 4 cylindrig med 170hk eller en med 4 cylindrig med 140hk och dubbelturbo/kompressorer :rolleyes:

Redigerat av Pesek
Postat

Ja jag funderar starkt på att köra med två SSL Duende PCI. Tror heller inte att åtta gånger 0.4 Ghz skulle göra så mycket mer skillnad. Dessutom så låter SSL riktigt bra!

Visst, man kommer att sakna UAD och deras pluggar som är banne mig bäst på marknaden. Men Universal audio får skylla sig sjäva när dom aldrig uppdaterar eller höjer taket för licensen. Gör pluggar som tar knäcken på deras egen hårdvara. Blir nog så att jag köper ett UAD kort och för över alla mina pluggar dit. Kränger dom gamla. Och väntar tills jag ser nåt vettigt från Universal audio.

Postat

Jepp låter som en bra idé. Det verkar lite som att UAD stjälper sig själva iomed att dom inte följer med utvecklingen på marknaden.

Har du haft någon kontakt med dem gällande en kommande uppdatering? Ibland har dom saker på gång men har stött på problem på vägen i form av hårdvaruproblem, drivrutinsfix eller mjukvaru krångel. De flesta företag vill ju(förhoppningsvis) inte släppa något förrän saker är testade och utan totalt krångel.

Postat (redigerat)
Men så har jag en idé. Jag kör på UAD, tre stycken och dom måste då oxå bytas ut eftersom det är PCI-E i mac pro. Men jag är riktigt trött på UAD som aldrig updaterar sin hårdvara, på tok för klena kort. Dessutom så är det nåt knas med just Mac Logic, och åtta kärnor ihop med UAD. Det blir cpu-spikar. Vet inte om det är hård eller mjukvarurelaterat.

Sannolikt OSX-relaterat. Windowsanvändare har inte samma problem. Tills det är löst rekommenderar jag inte någon att satsa på Mac Pro och UAD-1.

Edit: Ööh... Lite fel blev det, trots allt.

Redigerat av joachime
Postat
Öj Killwithskill, har du nån länk till din musik? *nyfiken*

Nej jag har ju inte det. Om du är nyfken så finns ju några alster här på forumet. Mest några idéer och utan sång. Kolla min profil så hittar du nån rockig låt ;-)

Postat

Nej jag har ju inte det. Om du är nyfken så finns ju några alster här på forumet. Mest några idéer och utan sång. Kolla min profil så hittar du nån rockig låt ;-)

Snabblyssnade lite. Tänkte bara på om du behöver sån fruktad processorkraft. Men du kanske har en mille på lönekontot som ligger och skräpar ☺️

Postat

Snabblyssnade lite. Tänkte bara på om du behöver sån fruktad processorkraft. Men du kanske har en mille på lönekontot som ligger och skräpar ☺️

Hänger inte med. Behövs det en mille för att köpa ny dator?

Postat

Men hallå, hajjar du inte att jag menar att om man har en mille på kontot så behöver man inte fundera på om man köper dyra eller billiga prylar? ☺️

Postat

Hade jag haft en mille på kontot så hade jag definitivt inte köpt en fetare dator. Däremot ett hus!

Och hade det vart 10 mille så hade det vart ett hus med studio i proffsklass i källaren. ☺️

Lite för mycket $ för att vara en hobby.

Många tycker att musicerandet och skapandet hamnar i skuggan pga att det hela tiden läggs energi på datorer och studioutrustning. Men för mig är det ett intresse att just köpa pluggar och program och hårdvara. Att få hålla på och mecka och testa och prova sig fram å helt enkelt leka, ha roligt.

Jag har säkert inte skrivit nån låt på över ett år. Men köpt en del pluggar istället.

Postat

Givetvis gör steget mellan 2.8 och 3.2 nytta. Men man kan inte ens komma i närheten av dessa 0.4 x 8 som tillverkarna gärna vill att vi ska intala oss själva. Dock är Quad i sig kalas för oss som producerar. Hur är det med överklockning på Mac fronten? När det gäller PC så klockas 2.4 upp till 2.8 alt. 3.0 utan större stress, endast investera ca 500kr för en redig kylare att sätta på processorn. Något som jag själv planerat för när jag känner att jag behöver den extra krämen. Sen handlar det ju en hel del om hur man utnyttjar sina resurser. Och eftersom du inte tycks bada i pengar så kan man ju ändå tycka att det är befängt att lägga 14.000 för processor kräm. Nä i mina öron låter det helt klart som att du ska köpa till lite hårdvara som avlastar din/dina CPUs. Det kommer göra bra mycket mer nytta än någon enstaka Ghz hit eller dit.

Postat
Hade jag haft en mille på kontot så hade jag definitivt inte köpt en fetare dator. Däremot ett hus!

Och hade det vart 10 mille så hade det vart ett hus med studio i proffsklass i källaren. ☺️

Lite för mycket $ för att vara en hobby.

Många tycker att musicerandet och skapandet hamnar i skuggan pga att det hela tiden läggs energi på datorer och studioutrustning. Men för mig är det ett intresse att just köpa pluggar och program och hårdvara. Att få hålla på och mecka och testa och prova sig fram å helt enkelt leka, ha roligt.

Jag har säkert inte skrivit nån låt på över ett år. Men köpt en del pluggar istället.

Ett problem som jag har är just det du nämner, man leker(säger inte att det är ett problem för just dig). Jag har hur mycket halvfärdiga saker som helst och en del skulle kunna bli riktiga hits(jo säkert, tänker nog en del nu) men jag lyckas tamme f-n aldrig ha tillräckligt tålamod för att göra klart något. Tröttnar efter 1-2timmar. Sen blire det att leka fram ett nytt beat igen och byta pluggar hit o dit, slänga på en liten basslinga, lite ljud, leka runt. Ops där blev det tråkigt igen, på med något nytt 😛 Plus att jag istället lagt ut snart 16k på hemstudion(Adam A7 monitorer, Logic Studio och på måndag Apogee Duet) och fortfarande inte gjort klart något! Tips någon?

OBS: Jag vet det blev off topic men var tvungen att "säga" något då han slog huvudet på spiken i mitt fall.

pme (oregistrerad)
Postat

Jag tror att 1 ggr 3.2 GHz är det som skulle passa mig bäst. Jag tvivlar på att någon DAW klarar av att arbeta parallellt på 8 kärnor. Men apple säljer inte med en cpu i 3.2Ghz.

Postat (redigerat)
Ett problem som jag har är just det du nämner, man leker(säger inte att det är ett problem för just dig). Jag har hur mycket halvfärdiga saker som helst och en del skulle kunna bli riktiga hits(jo säkert, tänker nog en del nu) men jag lyckas tamme f-n aldrig ha tillräckligt tålamod för att göra klart något. Tröttnar efter 1-2timmar. Sen blire det att leka fram ett nytt beat igen och byta pluggar hit o dit, slänga på en liten basslinga, lite ljud, leka runt. Ops där blev det tråkigt igen, på med något nytt 🙂 Plus att jag istället lagt ut snart 16k på hemstudion(Adam A7 monitorer, Logic Studio och på måndag Apogee Duet) och fortfarande inte gjort klart något! Tips någon?

OBS: Jag vet det blev off topic men var tvungen att "säga" något då han slog huvudet på spiken i mitt fall.

Detta problem har jag också haft. Att man lägger mer tid på prylarna än att göra musik som egentligen är syftet med grejorna. Visst är prylar kul men om man inte producerar något så känns det lite dumt att sitta med grejor för tusentals kronor som inte kommer till nytta. Men för mig handlar det om att bara bestämma sig och sätta sig ner o göra musik. På senaste har detta gått bra och har en ny låt på G. 😛Edit: Ja, det var lite offtopic. 😆 Starta en ny tråd om du vill fortsätta disskutera detta, är mitt förslag.

OT: Det var ingen dålig dator du tänkte inhandla Kill. 🙂 Jag tror du kommer klara dig hur du än gör. 😛 Själv sitter man på 1,6GHz (Singelcore!, minns ni sådana? 😛 Blir iofs en Quad snart)

Mvh

Memphis

Redigerat av Memphis
Postat
Detta problem har jag också haft. Att man lägger mer tid på prylarna än att göra musik som egentligen är syftet med grejorna. Visst är prylar kul men om man inte producerar något så känns det lite dumt att sitta med grejor för tusentals kronor som inte kommer till nytta. Men för mig handlar det det om att bara bestämma sig och sätta sig ner o göra musik. På senaste har detta gått bra och har en ny låt på G. 😆

Mvh

Memphis

Får helt enkelt bara bestämma mig då! Nu har jag köpt in så pass bra saker till hemstudion att jag känner att inget mer behövs för ändamålet. Allt annat får komma senare om det börjar röra sig med musiken 😛 Det är ju som sagt inte dina prylar som gör musiken utan det är du själv.

Postat

// Kill 😆

Bara en liten fundering...

Om du är trött på UAD, så kanske det också beror på att du alltid använder samma saker och inte kan variera tillräckligt för din smak? Är det då så smart att satsa på två likadana DSP-kort igen? Kanske skulle du fundera på t ex ett SSL-kort och ett TC Powercore, för att få större variation...?

Postat (redigerat)

// Kill 😆

Bara en liten fundering...

Om du är trött på UAD, så kanske det också beror på att du alltid använder samma saker och inte kan variera tillräckligt för din smak? Är det då så smart att satsa på två likadana DSP-kort igen? Kanske skulle du fundera på t ex ett SSL-kort och ett TC Powercore, för att få större variation...?

Jo det kan ju va en god tanke. Men jag tror det blir lite för dyrt. Nu förvisso så finns det inte så mycket på Duendesidan att köpa. Men på TC finns det ju en del och tyvärr så är det ju ap-dyrt om man ska ha nåt som är riktigt bra.

UAD är jag heller inte trött på. Jag gillar dom som tusan. Men det jag stör mig på är proppkraften. Och UAD släpper hela tiden nya pluggar, en del törstiga en del mindre. Och oavsett så tar det ju slut på kraften. Poänglöst att då köpa mer pluggar från dom då. Och det jag retar mig mest på är att dom aldrig kommer med nån information. Kortet är ju typ 9 år gammalt. Då det kom så satt folk med typ pentium 3 och 400 mhz propp. Då det begav sig så var det ju kanon. Hur myckat "avlastar" det processorn idag? TC har uppdaterat sina kort tre gånger sen födsel. Protools samma där, tre gånger. Duende och APA är ju så pass nya så där har det ju i nte hänt nåt än.

Förbannat synd är det iaf. Om UA släppte ett nytt riktigt kraftigt kort så är jag helt hundra på att folk skulle stå i kö för att köpa dom. Men det verkar som UA har en gris till chef och att dom har en hangar med slöa uadkort som dom vill bli av med.

När helvetet fryser till is så får vi nog se ett nytt kort från dom....

Redigerat av KillwithSkill
pme (oregistrerad)
Postat

Man undrar hur bra de går. Går UA så bra att de tycker att det inte behövs, eller går de så dåligt att de saknar resurserna? En anna fråga är hur mycket bättre signalprocessorer det finns idag. Jag har aldrig gillat dessa kort.

Hårdvara ska kunna arbeta utan värddator eller så kör man programvaran på värddatorn.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.