Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Jag funderar på att köpa en kondensatormik till min väldigt amatörmässiga hemstudio. Jag har ett minimixerbord (Alto AMX-80) som ger 15V fantommatning. Om jag har förstått saken rätt kräver de flesta kondensatormikar 48V. Det verkar dock som att man kan få det att fungera med bara 12-15v också (Jam skriver t.ex. om C010C att den kräver 48V "fast det funkar fint med 12V också"). Jag funderar på att köpa JJLabs C010C eller Golden Age FC1 eller något i samma prisklass (dvs. 700-1000kr). Mina frågor till er experter är:

1. Fungerar det att köra en kondensatormik som egentligen ska ha 48V på ett 15V mixerbord?

2. Vilka blir sideffekterna av detta i så fall?

Annons
Postat (redigerat)

Jag funderar på att köpa en kondensatormik till min väldigt amatörmässiga hemstudio. Jag har ett minimixerbord (Alto AMX-80) som ger 15V fantommatning. Om jag har förstått saken rätt kräver de flesta kondensatormikar 48V. Det verkar dock som att man kan få det att fungera med bara 12-15v också (Jam skriver t.ex. om C010C att den kräver 48V "fast det funkar fint med 12V också"). Jag funderar på att köpa JJLabs C010C eller Golden Age FC1 eller något i samma prisklass (dvs. 700-1000kr). Mina frågor till er experter är:

1. Fungerar det att köra en kondensatormik som egentligen ska ha 48V på ett 15V mixerbord?

2. Vilka blir sideffekterna av detta i så fall?

Redigerat av Olsberg
Slår ihop med tidigare tråd
Postat

Det finns bara ett sätt att ta reda på det, genom att prova med micken. Som sagts så klara en del mickar lägre spänning. Vad man kan räkna med är något högre distortion. Max möjliga ljudtryck innan det börjar dista ordentligt minskar också, men för vanliga ändamål borde det inte vara ett problem. Andra mickar funkar inte alls.

Mikrofonen gåra inte sönder oavsett, men den kanske inte fungerar.

För fantom-matning används nästan bara 48V nuförtiden. Anledningen till en standard är just att alla delar skall kunna fungera ihop: mikrofon, sladd och mikrofonförstärkare. Man skall kunna blanda vilken mikrofon som helst med vilken mikrofonförstärkare som helst utan att problem uppstår. Det är ett himla otyg av vissa tillverkare att köra helt utanför standarden, det skapar bara problem för användaren. Det finns för övrigt två till möjliga spänningar, 12V och 24V men det är extremt ovanligt med mikrofoner eller förförstärkare som ger den spänningen.

Förr i tiden fanns en standard som kallades för T-matning, de mickarna kan gå sönder om man ansluter till vanlig fantom-matning. Men de mickarna lär vi vanliga bara stöta på i extrema undantagsfall. (Behövs det finns det en enkel omvandlare som man kan använda).

Gunnar

Postat

Jag har också sett 9V fantommatning från något ljudkort. Det borde vara förbjudet att kalla det för fatnommatning om man går utanför standarden på 48V. 🙂

Som Trombonisten säger, så kan det hända olika saker beroende på hur bra/dåligt micen kan stå ut med för låg spänning - men micen skadas inte av att man testar. Den kan bli helt tyst. Den kan dista eller låta väldigt illa på andra sätt. Den kan också fungera helt perfekt. Det är alltså svårt att säga hur det kommer att bli, så jag skulle inte chansa - utan om din mixer lämnar en för låg spänningsmatning, så hade jag i stället satt in en extern fantommatning. Det finns sådana att få tag på för en rimlig peng. Ett annat alternativ är att i stället överväga en rörmic. Man behöver nämligen inte fantommatning till sådana, eftersom de drivs av en egen, medföljande nätdel.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.