Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Gah! När man äntligen har löst det ena problemet så kommer det andra. Ska man aldrig kunna göra musik smärtfritt på en dator idag? :rolleyes:

Jag jobbar enbart i Reason. Jag har aldrig fått det att funka ihop med exempelvis Cubase och andra program. Jag har Rewire också, men då jag har haft lyxen att födas med den alldeles utomordentliga färdigheten ADHD, så har jag helt enkelt inte tid att lära mig nya saker när jag redan är van att jobba på ett sätt som alltid funkat. Varför jag nämner detta är för att jag hoppas bli skonad från att börja pula runt i en massa nya manualer och lära mig en massa nya program då jag bara vill få klart en jäkla låt. Jag somnar så lätt när jag läser manualer, eller så börjar jag att spela datorspel istället. 😉

Men för att gå till problemet...

Tidigare har jag kunnat spela in min sång separat i ett annat program. Det har då blivit sparat som mp3. Den har jag sedan fått konvertera om till wave och sedan bara kunna importera till Reason. Innan detta har jag klippt till sången i Windows egen ljudinspelare. Sedan när det är klart har jag fixat upp en Redrum och lagt in sången på kanal 1. Den funkar som en sample då. Grejen är bara den att det har alltid fungerat tidigare. Den går alltid i takt till musiken, men nu verkar det inte funka längre. Den går i takt när jag spelar in, men när jag sedan stoppar allt och ska lyssna så går sången liiite out of sync. Det problemet har jag aldrig haft tidigare.

Jag vet inte vad det kan bero på. Men då windows egen ljudinspelare en dag bara gav mig fingret och sa att jag inte hade tillräckligt minne för att klippa i ljudfiler längre (jag har 4 GB och det borde räcka gott och väl) så började jag att testa nya program att klippa sången i. Har bland annat testat Audacity och nu även Sound Forge (som jag älskar). Men kan dessa program på något sätt använda sig av nån skum drivare som göra att det inte funkar som det ska? När jag klippte allt i Windows ljudinspelare så funkade allting hur bra som helst. Det var bara att importera och ösa på....

Jag har kopplat min synth till datorn via USB. Och det är en sån där MIDI-USB och det har funkat bra tidigare. Men nu är nåt helt knas. Kan det vara så att något av programmen Audacity eller Sound Forge slår ut drivarna på nåt sätt?

Jesus... nu känner jag att jag vill börja lira CS igen.

Annons
Postat

ingen lösning på ditt specifika problem men ett tips är att inte ha sången som en enda lång fil.

Tips: om du sjunger in sången hos annan studio så sjung till ditt komp.

Klipp sedan upp ljudfilen/-erna i vers, refräng, stick, osv

I Reason skapa en NN-XT och importera ljudfilerna där, lägg de på olika tangenter och sedan via sequenserspåret klickar du i midi (eller spelar från ett keyboard). På detta sätt får du större kontroll över din sång och du slipper strulet med att synka ett helt långt spår. (att gå wav till mp3 till wav är helt onödigt i mitt tycke, du får sämre ljudkvalité då)

Postat
ingen lösning på ditt specifika problem men ett tips är att inte ha sången som en enda lång fil.

I Reason skapa en NN-XT och importera ljudfilerna där, lägg de på olika tangenter och sedan via sequenserspåret klickar du i midi (eller spelar från ett keyboard). På detta sätt får du större kontroll över din sång och du slipper strulet med att synka ett helt långt spår. (att gå wav till mp3 till wav är helt onödigt i mitt tycke, du får sämre ljudkvalité då)

Hmm... har aldrig testat det där med NN-XT'n, men det låter ju smidigare. Klarar NN-XT'n MP3? För jag har inte fått Reason att klara av MP3. Det är därför jag fått konvertera om MP3 till Wav och sedan importera wav till Reason.

Postat

Hmm... har aldrig testat det där med NN-XT'n, men det låter ju smidigare. Klarar NN-XT'n MP3? För jag har inte fått Reason att klara av MP3. Det är därför jag fått konvertera om MP3 till Wav och sedan importera wav till Reason.

Finns ingen anledning att ha filen i mp3-format från början heller, exportera som wav från inspelningsprogrammet.

Postat

Kolla så att du inte spelar in med ex 48khz och använder 44.1khz i Reason o vice versa. Då blir det fel i syncen, jag hade det problemet själv tidigare. Jag råkade bounca en slinga jag gjort i Reason i 48khz och ville öppna den i Cubase(som jag då testade). Jag ställde in rätt tempo och importerade wav filen, men eftersom DAW'en var inställd på 44.1khz blev det fel i syncen. Jag tror detta kan vara ditt problem, kolla så det är samma frekvens i båda programmen.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.