Jump to content
Annons

Hur får proffsen bort brus från gitarr förstärkare?

Recommended Posts

KarlA (oregistrerad)
Postat

när jag lysnar på en bra inspelning med gitarr så hörs inget brus. när jag micar upp min stärkare så hör man bruset från stärkaren. jag vill få en helt ren inspelning. hur går jag tillväga? vore tacksam för svar!

Annons
creel (oregistrerad)
Postat
när jag lysnar på en bra inspelning med gitarr så hörs inget brus. när jag micar upp min stärkare så hör man bruset från stärkaren. jag vill få en helt ren inspelning. hur går jag tillväga? vore tacksam för svar!

Använd humbuckers.

Använd bra utrustning. Se till att allt är jordat. Använd ingen skräpgitarr om du inte sett över elektroniken.

Använd ingen skitstärkare som brusar, vissa stärkare brusar mycket mer än andra.

Och för guds skull, använd inte den absolut billigaste kabeln du hittat.

Det betyder dock inte att du behöver köpa en jättedyra grejer för att få det brusfritt, knappast! Men heeelt brusfritt kan du aldrig få.

Är det distat eller rent? Vad har du för grejer?

Är det metal så kan man ju använda noisegate, men använd inte onödigt mycket dist.

KarlA (oregistrerad)
Postat

Jag har en fender strata som är byggd i USA sen har jag en laney stärkare som jag spelar in med en röde nt2-a som går in i focusrite saffire le. jag spelar in hyfsat cleant lite tubescreamer aktigt. ibland kör jag även med min zoom g9 till förstärkaren osv. det är inte death metal jag spelar i alla fall.

I grund och botten är jag en gitarrist men nu har jag en hemstudio och allt jag spelar in låter bra utom just gitarr och det känns ju tråkigt eftersom att det ligger mig varmast om hjärtat. Jag har tankar på att införskaffa en Shure SM-57 blir det mycket bättre med den?

creel (oregistrerad)
Postat
Jag har en fender strata som är byggd i USA sen har jag en laney stärkare som jag spelar in med en röde nt2-a som går in i focusrite saffire le. jag spelar in hyfsat cleant lite tubescreamer aktigt. ibland kör jag även med min zoom g9 till förstärkaren osv. det är inte death metal jag spelar i alla fall.

I grund och botten är jag en gitarrist men nu har jag en hemstudio och allt jag spelar in låter bra utom just gitarr och det känns ju tråkigt eftersom att det ligger mig varmast om hjärtat. Jag har tankar på att införskaffa en Shure SM-57 blir det mycket bättre med den?

Att det brusar beror på att du har singlecoils i din gitarr. Prova låna en kompis gitarr med humbuckers för att se skillnad. Det är inget fel på din gitarr eller så, singlecoils "ska" brusa... de gör det helt enkelt.

Det blir bättre ljud (smaksak dock) med en SM57:a men tror inte bruset blir mindre.

Postat

Antar att du mest stör dig på bruset då gitarren är tyst.

Det kan du ta bort med en gate eller klippa bort det på inspelningen helt enkelt.

Om det brummar från din pickup testa att flytta på dig i rummet på ett ställe som är tystare.

Stäng av skärmen om du använder crt skärm, släck lampan och testa stänga av annan elektronik som stör.

Postat
En smart grej att göra är att fasvända ut bruset

Brum ala 50/60 Hz är inget problem, men brus är inte så lyckat att fasvända. 🙂

(Såvida det handlar om riktigt brus och inte S&H-brus som följer ett mönster)

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.