Jump to content
Annons

Demonstration mot FRA 26/8 12.00. MALMÖ, GBG, STHLM


illerrre

Recommended Posts

FRAförslaget gick igår igenom - ett stort slag mot demokration. Visa ditt missnöje Lördagen den 28/6 klockan 12.00

Mer info finns på

GBG: http://flashback.info/showthread.php?t=694442

STHLM: http://flashback.info/showthread.php?t=694495

MALMÖ: http://flashback.info/showthread.php?t=694495

Dessa trådar kommer ständigt uppdateras. Dra ditt strå till stacken och var där.

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Dra ditt strå till stacken och var där.

Personligen tror jag att många självförgudade kids får en kick av själva "sammanstrålningen" som sådan samt tycker att det är gränslöst häftigt att så många kunde "komma till partyt". Själva demonstrationen blir bara en förvirrande bisak — där det är OK att krossa lite skyltfönster (va fan, det går ju ändå på de oskyldigas försäkringar) och kasta sten på snuten (fascistjävlarna). Sedan varför man egentligen har samlats för att krossa glas och kasta sten, det är det nog inte många som vet.

Ja, förutom att det är gränslöst häftigt...

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja, förutom att det är gränslöst häftigt...

Det beror ju lite på var man väljer att vila ögonen. Visst drar demonstrationer till sig "fel folk" oxå, liksom fotboll. Men att avfärda en demonstration för demokrati som om det vore ett pojkstreck är ganska simpelt.

Jag går omkring med en jävligt olustig känsla i magen. En demokratiskt vald regering har just drivit igenom ett förslag som gravt strider mot demokratiska grundvärderingar. Det är oerhört. Jag är mörkrädd.

Än mer olustigt är att till synes vettiga människor faktiskt tror att det är ett vettigt förslag.

Link to comment
Dela på andra sajter

synd att vi inte har några vettiga munkar i det här landet. kan vi inte hyra in några från tibet eller burma? Det är mer min typ av demonstration. Det blir liksom inte samma grej om en demonstration urartar till ett vandaliseringsparty, med betoning på både vandalisering och party, vilket de alltför ofta gör i den här delen av världen.

Finns det inget annat sätt att visa sitt missnöje? Typ bojkotta alla svenska varor eller nåt? fast det drabbar ju fel personer värst... Kanske om alla tar ut alla sina besparingar från banken. Haha, ekonomisk kollaps?

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja, förutom att det är gränslöst häftigt...
Det beror ju lite på var man väljer att vila ögonen. Visst drar demonstrationer till sig "fel folk" oxå, liksom fotboll. Men att avfärda en demonstration för demokrati som om det vore ett pojkstreck är ganska simpelt.

Jag avfärdar inte demonstrationen/er — jag vill att den/de ska utnyttjas för vad den/de är samt för rätt ändamål. Men — och jag talar för mig själv nu — "demonstranter" som stressar runt i terroristluvor och krossar fönster och kastar sten är inte bara "fel folk" utan även farligt folk. Och jag kan inte ens i min vildaste fantasi föreställa mig att en farlig person tänker rationellt nog att begripa vad det är han/hon demonstrerar mot eller för — vilket faktiskt ger mig en liten olustig känsla i magen.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja, förutom att det är gränslöst häftigt...

Det beror ju lite på var man väljer att vila ögonen. Visst drar demonstrationer till sig "fel folk" oxå, liksom fotboll. Men att avfärda en demonstration för demokrati som om det vore ett pojkstreck är ganska simpelt.

Jag går omkring med en jävligt olustig känsla i magen. En demokratiskt vald regering har just drivit igenom ett förslag som gravt strider mot demokratiska grundvärderingar. Det är oerhört. Jag är mörkrädd.

Än mer olustigt är att till synes vettiga människor faktiskt tror att det är ett vettigt förslag.

Detta förslag var väl sossarnas från början ?

Så både förra och den nuvarande regeringen vill driva genom detta!

Demokrati? Vet du att majoriteten är mot FRA?

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag avfärdar inte demonstrationen/er

Gott så.

Jag tycker oxå att det är synd att demonstrationer spårar ur. Men viktigare för mig är liksom frågan "who's the bad guy". I mina ögon så är det beslutsfattarna.

Ett puckat beslut är spikat. Då är det gott att folk går man ur huse och krigar verbalt mot vansinnet.

***

Om nu nån kan misstolka detta så förtydligar jag: Nej jag försvarar aldrig en våldshandling.

Link to comment
Dela på andra sajter

För att i den mån det går undvika dels att uppfattas som en "bad guy" 😛, dels att starta en redan sönderältad diskussion, så vill jag för ev. kommande inläggsförfattare klargöra några små detaljer:

Jag har försökt att hålla en så neutral profil som möjligt när det direkt gäller FRA-frågan — och jag har, för att citera mig själv, sagt: "jag vill och tänker se (digital) övervakning bl.a. som ett medel att öka min och mina näras säkerhet, inte som något övervakande väsen i syfte att kontrollera". Och det står jag för — varken mer eller mindre.

I de, en handfull, FRA-debatter som jag inte helt ofrivilligt dragits in i har å ena sidan varit intressanta och sunda, å den andra relativt begränsade i kunskap om FRA självt och dess syfte. I det senare fallet kan jag med facit i hand inte låta bli att dra paralleller med en Kalle & Hobbe-historia:

Kalles mamma står vid spisen och lagar mat och Kalle frågar vad det blir till middag. När mamman svarar att det blir tortellini börjar Kalle protestera högljutt; han hatar tortellini; det är det värsta han vet; det smakar spyor! Mamman kontrar lugnt med att det blir tortellini till middag i alla fall, för så är det bestämt. I den sista scenen (bilden) ser man Kalle bläddra i en ordlista efter ordet "tortellini"...

FRA har varit föremål för diskussion i över ett år, åtminstone. Men hur många här har läst propositionen eller Betänkandet? Att det uppmanas till demonstrationer nu när "skiten" redan är genomröstad för mina tankar till Kalle och hans ordlista...

Men givetvis ska man demonstrera utan hinder av att något har klubbats igenom eller inte. Jag hoppas bara innerligt att alla som visar sitt missnöje gentemot FRA grundar sitt missnöje på mer än bara på, taget ur luften, att man inte längre "ostört" kan beställa tveksamma produkter från utlandet via e-mail. Jag är säker på att många vet vad de demonstrerar mot/för — lika säker som på motsatsen.

Usch, vilket tungt ämne på en midsommarafton — men jag var ändå inom jobb, så...

Peace, Love & Skål! (Om några timmar, i alla fall)

Link to comment
Dela på andra sajter

Demokrati? Vet du att majoriteten är mot FRA?

Hej Fredrik. Efter ditt fullständiga urspårande i samma sakfråga; här:

https://www.studio.se/index.php?s=&sh...st&p=740954 , så har jag faktiskt ingen lust att gå i svaromål mot dig.

tjing

tjing

Jag är inte tillräckligt insatt i frågan, tycker bara att de i riksdagen borde vara insatta, speciellt när alliansen och sossarna tycker någorlunda lika, vänstern, mp och sverige demokraterrna är ju alltid mot allt så de tar jag inte på allvar!

(Tycker inte att jag fullständigt spårat ut men som de säger "In the eye of the beholder" 🙂)!

Link to comment
Dela på andra sajter

FRA har varit föremål för diskussion i över ett år, åtminstone. Men hur många här har läst propositionen eller Betänkandet? Att det uppmanas till demonstrationer nu när "skiten" redan är genomröstad för mina tankar till Kalle och hans ordlista...

Men givetvis ska man demonstrera utan hinder av att något har klubbats igenom eller inte. Jag hoppas bara innerligt att alla som visar sitt missnöje gentemot FRA grundar sitt missnöje på mer än bara på, taget ur luften, att man inte längre "ostört" kan beställa tveksamma produkter från utlandet via e-mail. Jag är säker på att många vet vad de demonstrerar mot/för — lika säker som på motsatsen.

bra talat

alla som läst igenom propositionen till fullo räcker upp en hand

Link to comment
Dela på andra sajter

Okej.

Skall erkänna att jag inte har en aning om vad FRA handlarom.

Började läsa den lilla pdfen om ändring i lagen.

Min första tanke blev "vad skulle det vara för fel med det?"

Om det handlar om att få ett tryggare och säkrare land.

Kan inte utala mig i frågan eftersom jag inte har nog med kött på benen.

'

Link to comment
Dela på andra sajter

thrinithan (oregistrerad)

Det här är precis samma skit som har hänt i USA flera gånger. Regeringen får folket att tro att det finns ett hot för att kunna driva igenom sina egen intressen och sakfrågor.

Sen när har det funnit ett hot mot Sverige? Vad för hotbild finns det mot Sverige?

Bullshit...

Link to comment
Dela på andra sajter

En fråga; vad är det som gör att vanlig (om man nu kan skriva så) post, slipper denna bevakning? Borde inte alla brev och vykort som skickas inom landet och som passerar rikets gränser samlas in och läsas igenom?

Men det känns tryggt att veta att borgarna vill lyssna på sina väljare.

Link to comment
Dela på andra sajter

thrinithan (oregistrerad)
Men det känns tryggt att veta att borgarna vill lyssna på sina väljare.

i motsats till sossarna menar du?

inga händer än? 😉

Jag håller med om att det är omöjligt att förstå lagen till fullo om man inte är väldigt insatt i både de juridiska och politiska aspekterna men nog kan man ha en ganska bra idé om vart allting är på väg fast man inte läst propositionen. Eller?

Jag antar, av dina två självsäkra inlägg, att du har läst den 179 sidor långa propositionen, så du kan väl i all din godhet summera den åt oss vanliga dödliga (som inte är helt bekant med terminologin och fackspråket) så att vi får en motbalans till den hyper negativa sidan www.stoppafralagen.nu

Redigerat av thrinithan
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag håller med om att det är omöjligt att förstå lagen till fullo om man inte är väldigt insatt i både de juridiska och politiska aspekterna men nog kan man ha en ganska bra idé om vart allting är på väg fast man inte läst propositionen. Eller?

absolut inte

och det finns egentligen ingen genväg än att läsa det själv - så svårt är inte språkbruket än att en normalbegåvad svensk klarar av att förstå innehållet

jag tycker att du åtminstone borde sätta dig å läsa igenom sammanfattningen innan du bestämmer dig å uttalar dig

det är din rättighet - och din skyldighet om du ska uttala dig för eller emot något som du anser viktigt

allt annat än direktkällan blir en färgning eller tolkning av nån annan

jag har själv inte läst dom 179 sidorna å har därför ingen tvärsäker uppfattning i frågan men sammanfattningen å övrigt man kan skumma om man orkar ger både en del frågor å svar som visar på olika sidor kring detta

så självsäkerheten du upplever från min sida är nog närmast sprungen ur din egen fantasi

lite skrämmande om du bildar dig uppfattning om allt på det sättet

Link to comment
Dela på andra sajter

thrinithan (oregistrerad)
jag har själv inte läst dom 179 sidorna å har därför ingen tvärsäker uppfattning i frågan men sammanfattningen å övrigt man kan skumma om man orkar ger både en del frågor å svar som visar på olika sidor kring detta

Jag har läst sammanfattningen nu och måhända fick man några förtydliganden men kärnan förblev densamma. Jag tyckte snarare att det gav upphov till fler frågor än svar.

Ska kanske också lägga till att min ståndpunkt inte har ändrats.

så självsäkerheten du upplever från min sida är nog närmast sprungen ur din egen fantasi

Ok. Då hade jag fel och ber om ursäkt ifall du tog illa upp av det.

lite skrämmande om du bildar dig uppfattning om allt på det sättet

Säkert jätteskrämmande 😎

Link to comment
Dela på andra sajter

Ok. Då hade jag fel och ber om ursäkt ifall du tog illa upp av det.

du behöver inte be om ursäkt å jag tog inte illa upp 😄

poängen är att du bildade dig en (tydlig men helt felaktig) uppfattning baserad på ... ja vad egentligen?

Jag har läst sammanfattningen nu och måhända fick man några förtydliganden men kärnan förblev densamma. Jag tyckte snarare att det gav upphov till fler frågor än svar.

bra

jag tror vi kan ha en mycket bättre diskussion kring ämnet nu

Redigerat av Demonproducenten
Link to comment
Dela på andra sajter

synd att vi inte har några vettiga munkar i det här landet. kan vi inte hyra in några från tibet eller burma? Det är mer min typ av demonstration. Det blir liksom inte samma grej om en demonstration urartar till ett vandaliseringsparty, med betoning på både vandalisering och party, vilket de alltför ofta gör i den här delen av världen.

Finns det inget annat sätt att visa sitt missnöje? Typ bojkotta alla svenska varor eller nåt? fast det drabbar ju fel personer värst... Kanske om alla tar ut alla sina besparingar från banken. Haha, ekonomisk kollaps?

Sluta att betala skatt, heh heh.....Lägg alla pengar på ett gemensamt konto tills politikerna gör som vi vill.

Link to comment
Dela på andra sajter

10 spänn på att det inte blir ett vandaliseringsparty.

Ja hur var det? Nån som var där?

Vad jag läst så handlade det inte om några gatstenar. Det behöver ju liksom inte bli det, bara för att man demonstrerar för en god sak.

tjing

Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)
Vad jag läst så handlade det inte om några gatstenar. Det behöver ju liksom inte bli det, bara för att man demonstrerar för en god sak.

Och ingen är gladare för det än jag! :rolleyes:

Jag hoppas bara att alla demonstranter i lördags var mer pålästa om FRA än vad en handfull inläggsförfattare i det här forumet lyckas ge sken av. Om jag ska rösta för/mot en god/ond sak så ska jag göra det för att jag vet att det är en god/ond sak, inte för att min granne säger det.

Redigerat av Valle
Link to comment
Dela på andra sajter

Objektivt:

Jag har länkat till Riksdagens hemsida och FRA-Lagen tidigare här i denna tråden.

Lagen innebär att alla internetoperatörer skall kopiera all kommunikation, i kabel ut och in från/till Sverige, och skicka den i kabel till FRAs datorer. Där scannas all trafik.

Det är här, i händelseförloppet, alla liberaler och diverse bloggare m.fl reagerar. Det är alltså i detta skede som integriteten kränks.

Om Fradatorerna reagerar på något i kommunikationstrafiken så sker åtgärder och informationen granskas. Visar det sej att informationen inte är av den typen som FRA spanar efter så raderas infomationen från FRAs datorer.

Diverse kontrollgrupper och "stationer" skall se till att inte FRA missbrukar informationen och sitt uppdrag.

Det är här politikerna som röstat ja till lagen och andra FRAlagförespråkare menar att integriteten skyddas

Det är inte svårare än så här egentligen.

================================================================================

==========

Subjektivt:

Bloggar för FRA-lagen:

Calle Bildt

Staffan Danielsson

Bloggar mot FRA-lagen:

Emma

Wictorzon

/ Mikke

Link to comment
Dela på andra sajter

thrinithan (oregistrerad)
Diverse kontrollgrupper och "stationer" skall se till att inte FRA missbrukar informationen och sitt uppdrag.

Och sen kan vi börja med övervakning av övervakarna som övervakar övervakarnas övervakare. Ser du vart jag vill komma? Det är ju löjligt att påstå att övervakningen blir säkrare av ännu en instans övervakare. Om den första instansen (FRA) missköter sitt jobb så vad är det som säger att den andra instansen (kontrollgruppen) inte också gör det?

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...