Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Tjaba! Jag är en trummis som lirar lite gitarr då och då för skojs skull, och har precis upptäckt att jag håller plektrumet "fel", enligt vissa anvisningar. Har tidigare hållt me tummen och två fingrar, men håller du tvärs över pekfingret med tummen ovanpå, som man "ska" göra.

En fråga dock, när jag håller så, så slår min pekfingernagel i strängen hela tiden innan plektrumet nuddar när jag kör "downard picking". Det låter fördjävligt och känns hemsk att spela så. Visst är jag ovan, så hela spelsättet känns mysko, men jag anar att det inte bör vara så. Bör det vara så? 😛

Som sagt, en sjukt dum fråga, som jag skäms över, men det skulle vara snällt om någon väldigt snäll person skulle kunna kommentera och/eller tipsa!

Tack på förhand!

//Fredrik

Annons
Postat

Det finns hundra olika sätt att hålla plektrumet, inget är bättre än det andra, man ska hitta ett sätt som känns bra och inte hindrar tekniken för mycket. Håller personligen på två olika sätt när jag riffar och kör lead men håller plektrumet mellan tummen och pekfingret vars top ligger parallelt med tummen, använder ganska lite av plektrumet. Vid mycket nedåtslag tycker jag det känns bäst att hålla stadigt men inte för hårt i plektrumet så man blir trött fort men jag är rätt dålig på det och börjar med alternerande slag redan vid 200 bpm.

Postat

Tjena! 😛

Prova att böja ditt pekfinger lite in mot roten av tummen. Då får du stabilare plektrum eftersom plektrumet vilar mot en större yta av pektfingret 😉 Men inte för mycket bara! Kom ihåg också att inte ha för mycket av plektrumet sticka ut, men samtidigt inte ha för lite ute.

Jag tror jag har runt 4-5 mm av plektrumet som jag utnyttjar mot strängen.

Jag hoppas att mitt svar har hjälpt dig!

// Daniel

DieHard (oregistrerad)
Postat
Tjaba! Jag är en trummis som lirar lite gitarr då och då för skojs skull, och har precis upptäckt att jag håller plektrumet "fel", enligt vissa anvisningar. Har tidigare hållt me tummen och två fingrar, men håller du tvärs över pekfingret med tummen ovanpå, som man "ska" göra.

En fråga dock, när jag håller så, så slår min pekfingernagel i strängen hela tiden innan plektrumet nuddar när jag kör "downard picking". Det låter fördjävligt och känns hemsk att spela så. Visst är jag ovan, så hela spelsättet känns mysko, men jag anar att det inte bör vara så. Bör det vara så? 😛

Som sagt, en sjukt dum fråga, som jag skäms över, men det skulle vara snällt om någon väldigt snäll person skulle kunna kommentera och/eller tipsa!

Tack på förhand!

//Fredrik

Det är uppenbart att du fortfarande spelar med felaktig teknik. Dra in pekfingret än mer in mot handen.

Postat

Det finns fel teknik, men det finns ingen "rätt" teknik, om du är med på vad jag menar. Själv experimenterade jag mycket med det där, innan jag hittade ett sätt som fungerade för mig. Jag gillar att ha lillfingret antingen på micken, eller på ljusa e-strängen, och hålla plekrumet med två fingrar. För mig ger det stabilitet och precis tillräckligt med rörelsefrihet för att kunna göra det jag vill med plektrumhanden. Tog mig dock flera år att utveckla det på rätt sätt...

creel (oregistrerad)
Postat

Klipp din pekfingernagel. Den bör vara kort, inte nödvändigtvis överdrivet kort dock.

Det finns bra många olika plektrumtekniker, men en del är bättre än andra. Utan tvekan. När jag bytte plektrumteknik blev jag betydligt bättre, det var ovant i början men man kände direkt att den underlättade mer. Jag fick bra mycker mer kontroll.

Tummen tvärs över pekfingret är att rekommendera. Det ska ju dock inte vara rätvinkligt... pekfingret ska vara lite böjt.

Matthias IA Eklundh har ju dock långfinger istället för pek, och den killen kan lira. Yngwie Malmsteen håller plektrumet med pek och tumme men på ett speciellt sätt, kolla videos så ser du, han har det väldigt långt ut och detta blir inte så stabilt men funkar tydligen utmärkt för honom och vissa andra.

DieHard (oregistrerad)
Postat
Det finns inga dumma frågor som någon vis man någon gång sade. Var säkert Claes.. :rolleyes:

/M

Nej verkligen inte. Tänk om det hade funnits såna här forum eller överhuvudtaget internet på min tid när jag lärde mig spela gura. Fick lära mig helt själv utan nån hjälp. Gick ju men det tog ju längre tid.

Postat

Tack så mycket för alla svar!

Jag får väl ta det lugnt och vrida och vända tills det känns rätt och inte slår emot varken vid nagel eller pekfingerknoge. Det känns riktigt löjligt ovant i alla fall, men jag litar på de som säger att det är det vanligaste sättet att hålla, så får vi se hur det gåt. :rolleyes:

Tack i alla fall, som sagt!

//Fredrik

Postat

En sista kort fråga, är det meningen att plektrumet ska sticka ut vid första knogen (sett uppifrån pekfingret) eller mellan första och andra?

Postat

Jag har plektrumet så att det sticker ner mellan tummen och pekfingret.

Men finns huuuur många youtube filmer som tar upp detta som helst.. Sök på picking technique eller dylikt, så kommer du hitta bra knep.

creel (oregistrerad)
Postat
En sista kort fråga, är det meningen att plektrumet ska sticka ut vid första knogen (sett uppifrån pekfingret) eller mellan första och andra?

Fattar inte riktigt vad du menar... Spelade in videoklipp med mobilen för att visa hur jag håller i plektrumet! 😄

http://hem.passagen.se/krakas/plektrum.3gp

Spela upp det i Quicktime eller VLC.

Jag säger inte att man SKA hålla sådär men det där är nog den vanligaste hållningen och den är välbeprövad och funkar mkt bra. :rolleyes:

Postat

Tack, creel. Jag har letat runt på youtube men stilarna som finns där fungerar bara inte för mig, men din var bättre. Tack så mycket nu är jag glad och nöjd.

Peace!

//Fredrik

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.