Jump to content
Annons

Köpråd ang thoman och les paul.

robban

Recommended Posts

Jag håller förvisso med om att gitarrer är hantverk. Men då ska de kosta en del. En LP från Thoman eller Jam för ett par tusen är inget hantverk. Men jag testade att beställe en svart LP kopia från Thoman idag för 1500 pix. Jag lovar att återkomma när jag får hem den. Äger ju en riktig Gibson att jmf med och har oxå haft en LP Black Beauty från 57, samt en del andra Gibson modeller så jag förväntar mig inte att det beställda exet ska kännas som dessa. Men, som sagt. Jag hör av den när den kommer hem.

Kolin

Vilket skitsnack, ju billigare gitarr desto mera noga att testa före köp..

Billiga gitarrer kan skilja som natt och dag,

för att tillverkningen INTE har samma kvalitetskontroll (krav att leva upp till) som dyra gitarrer har..

En gitarr är och kommer att förbli ett hantverk pga att trä är ett levande material,

som kräver olika injusteringar beroende på träkvaliten..

+1 och även mekanik och elektronik infattas i justeringsområdet!

Dela på andra sajter

Annons
Jag håller förvisso med om att gitarrer är hantverk. Men då ska de kosta en del. En LP från Thoman eller Jam för ett par tusen är inget hantverk. Men jag testade att beställe en svart LP kopia från Thoman idag för 1500 pix. Jag lovar att återkomma när jag får hem den. Äger ju en riktig Gibson att jmf med och har oxå haft en LP Black Beauty från 57, samt en del andra Gibson modeller så jag förväntar mig inte att det beställda exet ska kännas som dessa. Men, som sagt. Jag hör av den när den kommer hem.

Kolin

för att tillverkningen INTE har samma kvalitetskontroll (krav att leva upp till) som dyra gitarrer har..

En gitarr är och kommer att förbli ett hantverk pga att trä är ett levande material,

+2 Ju billigare gitarr desto mer skiljer de oftast mellan toppar och dalar kvalitetsmässigt enligt mina erfarenheter. Däremot behöver nog även de dyraste instrumenten en översyn efter en lång resa.

Dela på andra sajter

Kolin

+2 Ju billigare gitarr desto mer skiljer de oftast mellan toppar och dalar kvalitetsmässigt enligt mina erfarenheter. Däremot behöver nog även de dyraste instrumenten en översyn efter en lång resa.

oj, vad mycket medhållning det blev helt plötsligt.. +3 på det emil! bra sagt!!

Dela på andra sajter

Eftersom jag följt tråden ett tag så passade jag på att känna på en Tangle(någonting) på Jam i Linköping häromdagen.

tanglewood.. 😛

Dela på andra sajter

Exakt en vecka efter beställning kom Harley Benton hem från Thooman. Packetet var så lätt så postsnubben undrade om det var en luftgitarr :rolleyes: . Jag tog upp den ur förpackningen som bestod av två papplådor och en massa plast. Till min stora förvåning var den nästan stämd??? Efter att ha känt på den drog jag loss strängarna, putsade banden, sänkte stallet, hängde på nya strängar 010 samt skruvade in trushrodden. Sedan var den klar. Det var inte en Gibson, lacken var visserligen klar och fin men mycket tunn. Elektroniken fungerade klanderfritt. Dock satt rattarna vint och fel men klart spelbar för 1700 bagis. Sen är den snygg på väggen bara man inte går för nära och kikar på detaljer. Ljudet i mickarna lät fett och gott. Nu vet jag ju inte om alla HB från Thooman är så här bra men som jag sa tidigare, klart bra för pengarna.

Kolin

Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du ska bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.