Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Jag spelade Altsaxofon när jag var liten, sådär i trean eller nåt. Nu har jag återupptagit mitt spelande. Har nu spelat sen i höstas.

Nu har jag tänkt lite på sopransaxofon. Hur är det egentligen? Är det samma grepp som på en altsaxofon? Och vad är den största skillnaden mellan alt och sopran?

😮

Annons
Postat

i princip samma grepp. andra toner. sopransax är ett Bb-instrument, alt-sax ett Eb-instrument. men du kommer snabbt att få häng på det. knepigare dock att välja rakt eller böjt sop-sax. 😮

bor du i sthlm så kan man hyra en sax för 3 mån och prova på. (går säkert i andra städer också . . . )

maart (oregistrerad)
Postat

visst är det lite skillnader mellan alt-och sopransax men det är som med det mesta, man vänjer sig.

greppen är samma men man måste komma ihåg att grundstämningen är olika. Tar du ett C på sopransaxen klingar det som ett Bb på piano medan ett C på altsaxen klingar som ett Eb på piano. Lite jobbigt men man vänjer sig ganska snabbt.

de största skillnaderna ligger i ambisen, blåstekniken. Sopranen kräver ett högre tryck på luften och ett jämnare flöde, speciellt i det höga registret. Däremot går det inte åt lika mycket luft som till altsaxen. Även intonationen blir petigare ju högre man spelar.

Om man har en rak sopransax (dom flesta är ju det även om det finns böjda också) så ligger ju i princip hela instrumentets tyngd på högertummen så i början kan man bli lite trött i den.... Altsaxen hänger ju i en rem eller sele runt halsen.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.