Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Hej,

Jag har funderat på att börja spela in musik lagligt istället för att hrm.. låna det av en kompis...

Tittar just nu på Cubase 4 vilket är det mest prisvärda för mig, men jag oroar mig lite över dess begränsningar men är samtidigt inte säker på om jag kommer märka av dem.

Jag är nämligen inte och har inte tänkt bli en avancerad studiotekniker och vet knapp hur man gör annat än att spela in och mixa nivåer, kanske lägga på nån effekt. Så det jag kommer använda det till är att lägga trummor med EZ Drummer, och spela in ett par instrument spår. Det är i praktiken det jag kommer syssla med.

Kommer även vilja lägga till ett antal midi VSTsynthspår som effekt bara, vad är gränsen för hur många sådana jag kan använda?

Jag får dock ingen klarhet vars jag än vänt mig, även Steinbergs hemsida över huruvida drag and drop skulle fungera med EZ Drummer, skulle det gå?

Finns det några andra begränsningar ni tror jag skulle lida av med mina basbehov eller borde jag bara tuta och köra?

Mycket tacksam för svar!

Sebastian

Annons
Postat (redigerat)

Kul att du vill bli laglig. 🙂 Med tanke på att det är så enkla behov så funkar nog SX2 eller SX3 alldeles ypperligt. Det är inga stora skillnader på 4:an, den senaste versionen. Leta efter begagnat så blir det billigt.

Här är skillnaderna på versionerna listade: http://www.steinbergusers.com/cubase/compchart2.php

Mvh

Memphis

Redigerat av Memphis
Postat
Kommer även vilja lägga till ett antal midi VSTsynthspår som effekt bara, vad är gränsen för hur många sådana jag kan använda?

Jag får dock ingen klarhet vars jag än vänt mig, även Steinbergs hemsida över huruvida drag and drop skulle fungera med EZ Drummer, skulle det gå?

Sebastian

Tjena,

du kan ha hur många instrument tracks som helst och 16 VST instrument uppsatta på det gamla vanliga sättet.

Inga problem med drag n drop från EZ drummer till Essential 4. Se bara till att ändra i Cubase preferences under MIDI import så att det inte importerar till instrument track och tror även du måste bocka i Import dropped file as single part.

/Emil

Postat
Kul att du vill bli laglig. 😮 Med tanke på att det är så enkla behov så funkar nog SX2 eller SX3 alldeles ypperligt. Det är inga stora skillnader på 4:an, den senaste versionen. Leta efter begagnat så blir det billigt.

Här är skillnaderna på versionerna listade: http://www.steinbergusers.com/cubase/compchart2.php

Mvh

Memphis

Jag skulle definitivt sträcka mig så långt som att säga att du bäst köper Essential 4´an. (Lär inte bli dyrare). Bara trackpresets, soundframe och förlyssning motiverar det. Och som redan sagts..du klarar dig så det räcker och blir över med den.

Postat

Kanon, det låter ju jättebra det ni säger. Kollade dock just på Jams hemsida och såg att Essential kostar 1495:- medans Cubase Studio 4 är på kampanjpris för 1995:- även om jag inte kommer behöva de extra grejjerna känns det ändå bättre med en lite bättre version, och man får kanske lite mer när man säljer de en vacker dag.

Men som de flesta av er sagt så kommer jag förmodligen inte behöva det. Men ändå...

DieHard (oregistrerad)
Postat
Kanon, det låter ju jättebra det ni säger. Kollade dock just på Jams hemsida och såg att Essential kostar 1495:- medans Cubase Studio 4 är på kampanjpris för 1995:- även om jag inte kommer behöva de extra grejjerna känns det ändå bättre med en lite bättre version, och man får kanske lite mer när man säljer de en vacker dag.

Men som de flesta av er sagt så kommer jag förmodligen inte behöva det. Men ändå...

Säg inte det. En dag kanske du kommer använda lite mera. Det är ju så att när man lärt sig något vill man lära sig mera. Det är ju sånt som kallas för kunskapstörst. 😛 Själv började jag cubase sl och sitter forfarande med det i den nuvarande inkarnerade versionen studio 4. Den räcker gott och väl. Lycka till med ditt musikskapande.

Postat

Tror priserna avseer inbyte av cubase le, i alla fall cubase studio 4. Överväg andra alternativ, cubase är knappast bäst för alla, det är en smaksak. Borde finnas endel demoversioner att ladda ned.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du ska bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.