Dingbats Postat 17 juni 2008 Postat 17 juni 2008 Rent generellt, hur låter en trumpet i tusenkronorsklassen jämfört med en riktig proffstrumpet? Jag har aldrig ens rört en trumpet, men jag funderar på att köpa den här. Det är ju förstås omöjligt att säga hur den låter bara av att se på en bild, men nån som i alla fall har nån sorts erfarenhet av trumpeter kanske vet ungefär på vilka sätt den låter sämre än en dyrare trumpet? Är det en så pass stor skillnad så att det spelar nån roll för mig som total nybörjare och inte är så himla kinkig med att det ska låta jättebra?
trombonisten Postat 18 juni 2008 Postat 18 juni 2008 Jag har ingen aning. Men det brukar väl vara att det finns en koppling mellan det man betalar och det man får. Riktigt billiga grejer kan vara så dåliga att man bara ångrar sig, men det kan också vara tillräckligt bra att leva med ett tag. Mina tips är som följer: 1) Hitta en lärare och boka några lektioner. En bra lärare får dig att starta instrumentet rätt och du slipper lära om så fort du kommit en liten bit på vägen. Kanske har läraren till och med en trumpet du kan låna ett tag. 2) Let begagnat: blocket.se eller vendolin.se Du borde kunna hitta en begagnad Yamaha för sådär 1500, erkänd kvalitet i stället för okänt. Och om du tröttnar kan du sälja den för samma peng. 3) Lyssna på musikaffären - du kan hyra en bättre trumpet för kring 100-lappen i månaden.
Mats Stålbröst Postat 18 juni 2008 Postat 18 juni 2008 Det var en riktigt billig trumpet du har hittat. Utan att ha känt närmare på just den modellen så vill jag ändå avråda från köp. Jag har själv erfarenhet av en lågpristrumpet (inköpt på matvarubutiken Netto 🙂) som dras med trilskande ventiler och inte är särskilt spelvänlig - det är avsevärt svårare att spela rent än med ett lite dyrare instrument. /Mats
Dingbats Postat 18 juni 2008 Trådstartare Postat 18 juni 2008 Det var en riktigt billig trumpet du har hittat. Utan att ha känt närmare på just den modellen så vill jag ändå avråda från köp. Jag har själv erfarenhet av en lågpristrumpet (inköpt på matvarubutiken Netto 😏 ) som dras med trilskande ventiler och inte är särskilt spelvänlig - det är avsevärt svårare att spela rent än med ett lite dyrare instrument. Hmm, okej. Kanske det är värt att gå upp en femhundring i pris då? Mer än så tror jag inte jag är beredd att betala. Jag har letat runt på många ställen och runt 1500 brukar vara ett vanligt pris för de billigaste. Får man en spelbar trumpet då? @trombonisten: Några lektioner är nog knappast aktuella, så engagerad är jag inte. Jag bara råkar ha lite ovanligt gott om pengar och tänkte att det kan vara kul att prova sig fram. 😮
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.