Jump to content
Annons

wav --> kassettband

Blahrg

Recommended Posts

Hej, jag undrar hur man enklast spelar in wav-filer på ett kassettband. Har omslag och så klart redan och tänkte spela in 10 stycken demoband med tre låtar på varje.

Undrar om man måste be någon studio att göra det eller om det finns möjlighet att göra det själv (alltså inte via ''rec''-knappen på nån spelare utan om det kanske finns nån modul man kan stoppa i ett kasettband i och sedan lajna till datorn eller nåt)

MVH

Dela på andra sajter

Annons

Varför spela in på kassettband när det knappt finns band eller spelare längre...? CD är mycket smidigare och låter bättre - och en brännare sitter det i alla datorer numera.

Nåja - om du ändå vill göra det, så är det förstås bara att koppla ljudkortets utgångar till ett kassettdäcks ingångar och spela in. Det finns inga genvägar där, utan du måste spela in ett band i taget i realtid, genom att rycka på REC. Att hitta något smidigare sätt när formatet i princip är dött, är nog inget att hoppas på.

Dela på andra sajter

Kassetten verkar genomgå en liten revival i vissa kretsar just nu, så det kan ju va en bra idé ändå. -Bara man är medveten om att det kanske inte är så smart att skicka en demos till t.ex. EMI på kassett... :rolleyes:

Men precis som Claes säger så finns det inga genvägar där. Leta rätt på den bästa bandaren du kan få tag på och spela sedan in låtarna "som vanligt" från datorn.

Vårt bolag har för övrigt precis släppt en limiterad upplaga av en samlingsskiva på just kassett!!

efs-mc-020.jpg

😑

Dela på andra sajter

Varför spela in på kassettband när det knappt finns band eller spelare längre...? CD är mycket smidigare och låter bättre - och en brännare sitter det i alla datorer numera.

Nåja - om du ändå vill göra det, så är det förstås bara att koppla ljudkortets utgångar till ett kassettdäcks ingångar och spela in. Det finns inga genvägar där, utan du måste spela in ett band i taget i realtid, genom att rycka på REC. Att hitta något smidigare sätt när formatet i princip är dött, är nog inget att hoppas på.

onödigt att ge tips på andra medium när han är på jakt efter ett smidigt sätt att föra över till just kasetter...

jag såg en kasettdupliceringsmaskin på blocket för några veckor sedan. den gick för bara några hundralappar..

lycka till med återskapandet, det enda du kan göra i din situation är att sitta o spela över till en kasett itaget i realtid. kasetter borde få en revival, det ltåer riktigt gött om det..

Dela på andra sajter

onödigt att ge tips på andra medium när han är på jakt efter ett smidigt sätt att föra över till just kasetter...

jag såg en kasettdupliceringsmaskin på blocket för några veckor sedan. den gick för bara några hundralappar..

lycka till med återskapandet, det enda du kan göra i din situation är att sitta o spela över till en kasett itaget i realtid. kasetter borde få en revival, det ltåer riktigt gött om det..

Kassettdupliceringsmaskiner brukar ge ganska kassa kopior - åtminstone de jag har fått tillfälle att testa när det begav sig. Om de säljs billigt så kan man dessutom utgå från att de är i skrikande behov av service...

Jag skulle definitivt köra med ett kassettdäck och spela in på normalt sätt.

Inte visste jag att kassetter är på gång att få en revival. 😛 Fullständigt obegripligt med ett så dåligt media - men det följer förstås med i "vintage"-hypens fotspår... 😠 Kanske är det den sista kvarvarande bandtillverkaren som har satt igång någon sorts kampanj för att bli av med det sista som finns kvar i deras kassettbandslager...? 😑

Vänta bara - snart ska vi spela in på vaxrulle för att återuppleva den gamla "goda" tiden... :rolleyes:

Dela på andra sajter

Kassettdupliceringsmaskiner brukar ge ganska kassa kopior - åtminstone de jag har fått tillfälle att testa när det begav sig. Om de säljs billigt så kan man dessutom utgå från att de är i skrikande behov av service...

Jag skulle definitivt köra med ett kassettdäck och spela in på normalt sätt.

Inte visste jag att kassetter är på gång att få en revival. 😛 Fullständigt obegripligt med ett så dåligt media - men det följer förstås med i "vintage"-hypens fotspår... 😠 Kanske är det den sista kvarvarande bandtillverkaren som har satt igång någon sorts kampanj för att bli av med det sista som finns kvar i deras kassettbandslager...? 😑

Vänta bara - snart ska vi spela in på vaxrulle för att återuppleva den gamla "goda" tiden... :rolleyes:

Jag har kört in musik från gamla kassetter (som är från början av 80-talet) till datorn (och gjort CD av dessa) med suberb ljudkvalitet. Förvarar man kassetterna väl så är dom oöverträffade. Bandkompression rules! De e la inte så mycket kvar sen dess, men ändå. 😛

Redigerat av Sleap
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du ska bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.