Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Jag ska snart börjar spela in med Logic 8 för första gången och skulle gärna vilja ha lite tips hur jag går till väga för att skapa musik. Vi i bandet kommer lägga trummor(med trumset), gura med plug , bas med mic och line och sång. Jag vet hur jag öppnar pluggar och spelar in mina problem ligger lite i EQ användning, mixning m.m.

Har ni några erfarenheter att dela med er av?

Hur får jag det att låta "bra" lättast?

Något jag borde akta mig för?

etc.

PS. Jag är en såkallad "nybörjare" så alla tips är bra.

Annons
Postat

Finns inga generella råd gällande just Logic och mixning.

Däremot om du gör en sökning här om just Mixning kommer du få trådar att läsa en lång tid framöver , och du kan även beställa Studio´s Mixspecial nummer.

Postat

Något som folk ofta glömmer i den här världen av prylhistorik är också att det lättaste sättet att få bättre inspelningar är att öka sin egen kunskap och förståelse för hela processen. Därför är det enligt mig en jättebra idé att även lägga pengar på det, den här kursen är ruggigt prisvärd och kan bespara en säkert ett år i eget pillande: Nybörjarkurs i Inspelningsteknik på Kulturama

Postat

när man spelar in ett riktigt band så tycker jag det är coolare om man använder så lite effekter i programmet som möjligt.

alltså det ska låta som det man spelar in.

men detta krävs ju att akustiken är mkt bra och att man ha koll på micplaceringar

jag är ju barockmusiker...

och där skulle man ju aldrig få för sig att lägga eq på en kanal.

men det är synd att inte fler jobba så när man spelar in pop

det känns som de flesta ändrar allt i mixningen och då förlorar man ju lite av verkligheten

så försök göra själva inspelningen så bra som möjligt.

jag tycker ju även inte så mycket att jobba med compressor då den förändrar ljudbilden för mkt

jag använder oftare en limiter istället.

och att lära sig eq är ganska svårt.

lägg en eq på en kanal och förändra inställningarna långsamt och lyssna på vad som verkligen förändras.

sen lägger du en eq på annan kanal och förändrar den och lyssnar på skillnaderna mellan kanalerna och hur ljudbilden förändras i till hela mixen.

Analogfreak (oregistrerad)
Postat (redigerat)
när man spelar in ett riktigt band så tycker jag det är coolare om man använder så lite effekter i programmet som möjligt.

men detta krävs ju att akustiken är mkt bra och att man ha koll på micplaceringar

det känns som de flesta ändrar allt i mixningen och då förlorar man ju lite av verkligheten

jag tycker ju även inte så mycket att jobba med compressor då den förändrar ljudbilden för mkt

lägg en eq på en kanal och förändra inställningarna långsamt och lyssna på vad som verkligen förändras.

sen lägger du en eq på annan kanal och förändrar den och lyssnar på skillnaderna mellan kanalerna och hur ljudbilden förändras i till hela mixen.

Därför är det viktigt att lära sig använda eq och kompressor på rätt sätt.

Om man ska koka makaroner så är det inte så gott utan salt. Men om man är helt ovan vid matlagning så kanske man häller i en hel deciliter salt och då går det inte att äta. Det jag vill komma fram till är: Skär lite med eq där det behövs. Använd kompressor med försiktighet för att upprätthålla en balans i dynamiken. Håller man sig inom rimliga ramar så behåller man själva grundsoundet. Hela materialet kommer att låta mer homogent och man undviker frekvenskrockar. 🙁

Edit: Stava

Redigerat av Analogfreak
anarkisten1 (oregistrerad)
Postat

Håller med till 100%, jag gör själv dessvärre inte så många liveinspelningar men försöker alltid sikta mot ett livesound när jag mixar oavsett hur det är inspelat. Har man ett specifikt mål typ ett sound man vill försöka få fram då är det en annan sak. Men att alltid ha det där industri/högseparerade mix/mastring idealet som råder nu för tiden som nån slags Nirvana/så här ska det låta för att vara bra det tycker jag är rent rubbish.

Postat
Något som folk ofta glömmer i den här världen av prylhistorik är också att det lättaste sättet att få bättre inspelningar är att öka sin egen kunskap och förståelse för hela processen. Därför är det enligt mig en jättebra idé att även lägga pengar på det, den här kursen är ruggigt prisvärd och kan bespara en säkert ett år i eget pillande: Nybörjarkurs i Inspelningsteknik på Kulturama

Grymt bra lärare också, Lennart Reinander är en av de skönaste människor jag träffat.

Ett tips jag sen skulle ge är att försöka spela in gitarr med förstärkare i stället för att köra line in.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.