Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

I många många houselåtar nuförtiden finns det ett svepande "vind"-ljud som liksom duckar på fyrorna.

Någon som vet nån/några sample(s) man kan få tag på gratis för att få fram detta ljud.

Eller att man rent av kan ratta fram det på nåt sätt med det man redan har i Reason (3.0)?

Annons
Postat (redigerat)

lyssnar inte på house så jag kan ju ha fel men är det inte phaser eller flanger som låter så? testa att lägga det på något och sidechaina det det mot något som kommer på 4:na så det duckar där (har aldrig sidechainat men läst lite om det så jag vet inte riktigt hur det går till 🙂 )

kanske inte alls det du är ute efter men det skadar ju inte att testa, kanske blir bra och originellt. 😎

Redigerat av sixties
Postat

Hej,

Du kan ju kanske utgå från brus/noice i ex Malström och låta en matrix styra "duckningen". Om det är volymen eller ett filter som skall "ducka" vet jag inte. Experimentera mera 🙂

K

Postat

när jag skulle göra "vind" till en låt en gång tog jag vitt brus och svepte med ett bandpassfilter samt lade till ett gigantiskt reverb för att fylla ut stereobilden när man svepte... så kan man ju göra iaf... men jag vet inte exakt vad för slags "vind"-effekt du vill uppnå.. tjo

Postat

Tack för era svar! Duckningen hade jag koll på innan hur jag skulle göra det var mest själva vindsoundet.

Så nu använder jag subtractor och noise på det. För att man inte ska höra själva ljudet från oscillatorn spelar jag på så låg ton som möjligt. Finns det nåt annat sätt för att bara höra själva noise-effekten?

Postat
Tack för era svar! Duckningen hade jag koll på innan hur jag skulle göra det var mest själva vindsoundet.

Så nu använder jag subtractor och noise på det. För att man inte ska höra själva ljudet från oscillatorn spelar jag på så låg ton som möjligt. Finns det nåt annat sätt för att bara höra själva noise-effekten?

Stäng av osc 2 och vrid mix (mellan de två oscillatorerna) fullt höger.

Postat (redigerat)

Använd Thor istället för Subtractor och aktivera tre analoga oscillirators med noise, sen drar lägger du på massa reverb och en scream. det blir världens farligaste vind.

EDIT: Om den ska ducka på fjärde slaget i takten, så kan du ju lägga sista kicken i takten (Förutsatt att kicken spelar fjärdedelar och det är 4/4 takt) på ett eget spår och sedan sidechaina så att vinden duckar mot den?

Äsch jag suger på att förklara 😄 Hoppas du förstod.

Redigerat av KaptenKresh
Postat

Stäng av osc 2 och vrid mix (mellan de två oscillatorerna) fullt höger.

Då försvinner ju noiset också?

Postat

Nädå, det är precis som Joachim säger. När du vrider Mix-ratten åt höger sänker du Osc 1 och höjer Osc 2. Men om du har Osc 2 avstängd blir det bara bruset kvar.

Nåja, här har du en färdig Subtractor-patch på detta.

http://www.sendspace.com/file/ag289q

Nästa steg kan vara att koppla in ett extra bandpassfilter (ECF-42) och lägga bägge maskinerna i en Combinator. Låt en ratt i Combin styra filterfrekvensen i både Subtractors Filter 1 och ECF-42. Då blir det 24 dB/oktav i bandpassfiltret istället för 12. :rolleyes:

Sen på med plåtreverb och kompressor som duckar för sidechain!

Koppla in t ex kick (som spelar på fyrorna) till Combinatorns ingång.

Typ såhär:

http://www.sendspace.com/file/9pfx45

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.