Jump to content
Annons

Ljudkort med midiklaviatur

Recommended Posts

Shiroihukuroo (oregistrerad)
Postat

Jag har använt Reason från och till i ett par år men aldrig riktigt haft tid sätta mig in ordentligt, p.g.a. studier och jobb. Nu känns det dock som om tiden är inne för att ta tag i intresset som aldrig riktigt ger sig! 🙂

Med den dator jag har idag, en MacBook, så skulle det behövas lite mer drag i ljudkretsarna, eftersom de inbyggda är minst sagt klena. Reason kan få mycket problem att spela många spår samtidigt, även om både processorn (2.4 ghz dual-core) och RAM-minnet (2 GB) borde räcka mer än väl, då är det väl ljudkortet som inte riktigt håller?

Eftersom jag gärna rör på mig en hel del och dessutom flyttar utomlands till hösten vill jag hålla utrustningen så mobil som möjligt, jag har därför kollat en del på kombinerat ljudkort och midiklaviatur. Först och främst, är dessa något att ha eller är de i stort sett alltid kompromissade skräpgrejer?

Några andra frågor... Det som benämns som "audio interface", är det helt enkelt att det är ett ljudkort också? Blir inte riktigt klok på alla termer. Antalet ingångar och funktioner är det inte stora krav på, har inga planer på att koppla in fler prylar och kommer uteslutande jobba i Reason, åtminstone till en början.

Lite tips på bra produkter och svar på alla förvirrade frågor? 🙂

Annons
Postat

Ljudkortet har inte ett jota att göra med prestanda då det gäller Reason.

Postat

det inbyggda ljudkortet på macbooken är helt ok ljudkvalitet att börja med

och det är inga problem med latency heller

och att du skaffar ett nytt bättre gör inte att du kan spela fler spår i tex reason

till det behöver du helt enkelt en bättre dator

att köpa ett extern ljudkort är mest till för om du vill spela in.eller mixa

själv skulle jag aldrig köpa ett kombinerat keyboard/ljudkort

själv har jag ett litet m-audio, 2 oktavigt när jag reser (och det gör jag mycket...)

och då använder jag det inbyggda ljudkortet.

alltså köp ett litet midiklaviatur!

hemma har jag sedan lite riktiga ljudkort och det bör du egentligen också ha sen om du är klok

Postat

Inte det? Hur kommer det sig?

Postat

ljudkortet avlastar inte processorn/minnet utan är bara till för att få in och ut ljud med bättre kvalitet och fler kanaler

Postat

Måste ställa en motfråga här.. Hur tänkte du egentligen om du trodde att prestandan påverkas av ljudkortet???. Ljudkortets enda roll är ju att återge ljudet (D/A omvandlare)

Postat

Som oinsatt kan man väl få tro lite allt möjligt tokigt? 🙂

Postat

*haha* Som MAC-ägare så är du förlåten 🙂

Som oinsatt kan man väl få tro lite allt möjligt tokigt? 🙂
Postat

Hehe, tack! 🙂

Jag vet ärligt talat inte var jag fick det ifrån, att ljudkort skulle höja prestandan i musikprogram. Men det kändes väl logiskt, på något vis.

Man lär sig något nytt varje dag, som sagt. 🙂

Postat (redigerat)

Ok.. det ligger lite sanning i det hela.. Det finns speciella ljudkort som har egen processor.. t.ex UAD och använder man dess dedicerade effektpluggar så är dom programmerade att använda processorn på ljudkortet för att beräkna just den effekten ( Reverb, kompressor etc). Detta avlastar datorns egna processor vilket innebär att man kan spela mer samtidiga kanaler och använda fler interna effekter etc.. Tyvärr så funkar bara UAD med inspelningsprogram (DAW) och då det gäller Reason så funkar det inte alls lika bra..

Hehe, tack! 🙂

Jag vet ärligt talat inte var jag fick det ifrån, att ljudkort skulle höja prestandan i musikprogram. Men det kändes väl logiskt, på något vis.

Man lär sig något nytt varje dag, som sagt. 🙂

Redigerat av hegobald
Postat

Tänk på att du sannerligen kommer att behöva komplettera Reason med något mer program om du vill spela in sång/rap/röster då det inte har någon inspelningsfunktion. Jag själv kombinerar Reason med Logic idag.

Se till att du fixar ett ljudkort med iaf 1 mickingång och det finns kombinerade enheter(keyboard/audio interface) som fungerar ok. Man får inte ha för höga krav på dessa klonade enheter då de först och främst är utvecklade för sin platsbesparing och smidighet, en alltiett lösning helt enkelt.

Några ex:

http://www.m-audio.com/products/en_us/KeyStudio49i-main.html

http://line6.com/toneportkb37/

Din dator bör också fungera bra med Reason även om du inte har det senaste i processorväg. Reason är känt för att vara riktigt resurssnålt och det är ju dina inställningar som sätter käppar i hjulet. Främst i form av latency, ju lägre sådan desto mer belastas datorn. Kör du mycket effekter och vill ha låg latency(fördröjning av ljudet) kommer ditt tak av prestanda att nås fort.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.