Jump to content
Annons

Smidigare sätt att "kopiera"/dubbla kanaler?


JJRockford

Recommended Posts

Håller på att fixa lite med gitarrljudet på en inspelning här hemma; Använder Kefir som impuls-spelare på gitarr-kanalerna. Om man vill simulera att man använder flera mickar på samma förstärkare finns det något smidigare sätt än att göra som jag gör: Kör helt sonika "duplicate" på gitarrkanalen, och laddar sen in olika impuls-filer i Kefir (90 resp 45 graders vinkling på micken). Men finns det något enklare sätt?

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Håller på att fixa lite med gitarrljudet på en inspelning här hemma; Använder Kefir som impuls-spelare på gitarr-kanalerna. Om man vill simulera att man använder flera mickar på samma förstärkare finns det något smidigare sätt än att göra som jag gör: Kör helt sonika "duplicate" på gitarrkanalen, och laddar sen in olika impuls-filer i Kefir (90 resp 45 graders vinkling på micken). Men finns det något enklare sätt?

Låter som det enklaste sättet tycker jag.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det var ju synd på sätt och vis. Den stora nackdelen är ju såklart att man då får dubbelt av allt annat som ligger på kanalen. Plus att man får göra alla ändringar dubbelt. Eller går att att länka ihop kanaler på något sätt?

Link to comment
Dela på andra sajter

Plus att man får göra alla ändringar dubbelt. Eller går att att länka ihop kanaler på något sätt?

Var tvungen att kolla om jag själv missat nåt smart när jag redigerar.. bra när frågor ställs 🙂 Tyvärr verkar det inte så dock..nåväl. Slår kanske bara in öppna dörrar men ett par saker iaf:

Inserts, eq´n etc åker ju med när du kör duplicate (vilket är en fördel förstås). Om du kör copy/paste på filen så kan du ju, när vi pratar om effekter och eq, alltid göra dom på det ena spåret och kopiera hela paketet till det andra. Därefter finsjustera för respektive spår.

Volymautomatiseringar direkt på regel löser du enkelt med att markera bägge spåren i mixern. Högerklicka för att länka kanalerna och kör write på bägge. (Kör ju fortfarande SE3 så det kan hända att andra versioner tillåter att exempelvis en länkning av kanalerna i kombination med duplicate gör att korrigering kan göras unisont också på andra parametrar).

Om du talar om att redigera in- och uttoningar, klipp, volym direkt på spåren - samtidigt! Då markerar du bara bägge spåren (shift) och kör Ctrl+respektive verktyg på det ena så.. 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Fast jag vill ju att alla inställningar på själva grunden ska vara samma; Så det jag skulle vilja ha, tror jag, är någon slags simulerad split-box som delar upp ljudet från kanalen i två lika delar och sen skickar det till varsina nya vanliga audio tracks. Om man tänker på det analogt så representerar ursprungskanalen egentligen inte en kanal, utan ett gitarrförstärkare/högtalarlåda. Som man mickar upp med två-tre mickar, och där mickarna såklart går till varsin kanal.

Kanske vore något för Cubase att inkludera på nästa uppdatering, en ny "typ", som man kallar för "pre-channel" eller något?

Tack för tipsen annars!

Link to comment
Dela på andra sajter

Fast jag vill ju att alla inställningar på själva grunden ska vara samma; Så det jag skulle vilja ha, tror jag, är någon slags simulerad split-box som delar upp ljudet från kanalen i två lika delar och sen skickar det till varsina nya vanliga audio tracks. Om man tänker på det analogt så representerar ursprungskanalen egentligen inte en kanal, utan ett gitarrförstärkare/högtalarlåda. Som man mickar upp med två-tre mickar, och där mickarna såklart går till varsin kanal.

Kanske vore något för Cubase att inkludera på nästa uppdatering, en ny "typ", som man kallar för "pre-channel" eller något?

Tack för tipsen annars!

Du tänker säkert på något smart här..hänger inte med riktigt 🙂 Du skriver ju också att du inte vill det högre upp? När du säger "inställningar på själva grunden ska vara samma" - Vad menar du då?

Edit: Annars är det ju som Dr Hans skrev. Två olika sends t ex.

Redigerat av Gain
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...