Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Eh?

Dell Dimension 8300 875P 3ghz 1024 ram.

EMU 1820

Radeon 9800 pro!

Nu har jag uppgraderat BIOS och köpt en PCI fläkt!

Funkade bra i en 30 minuter sen skit!

Men det funkar kanon om man inte använder EMU ASIO DRIVER i Cubase sx3 och i stället använder ASIO DIRECTX FULL DUPLEX DRIVER. Givetvis blir det längre input latency men i övrigt samma ljudkvalite.

Vad är skillnaden mellan Drivarna?

Observera att jag testade M-AUDIO och det var samma problem!

Är det fel på POWERCORE drivrutinen eller M-AUDIO och EMU:s drivrutin?

Eller något annat?

Det funkar med EMU ASIO så länge jag inte har Powercore installerat!

Ah, shit va trött ja blir..........häller upp i glaset!

Ni som inte förstår, det finns en till powercorefråga i detta forum!!

Men startade en ny tråd......!

Annons
Postat

Förra tråden var ju rätt långt gången i felsökningen så det kanske blir en massa dubbla svar nu..

Har du kollat det här?

Tykte det stod väldigt mycket relaterat till det du beskrev... om M-AUDIO ihop med powercore..

Kör du XP och SP2? Har du PCI-versionen av Powercore?

Lasse Mongo (oregistrerad)
Postat

ASIO DIRECTX FULL DUPLEX DRIVER är en drivrutin från Steinberg själva för stödja directx funktioner som egentligen bara ska användas vid ex mixdown men där de själva rekomenderar att man använder ljudkortets egen ASIO-drivis, som du säger ökar ju latencyn men det är ju upp till tillverkaren att skapa stöd för sin produkt och gör de det inte så är man ju tyvärr i deras klor hur man än vrider och vänder på det, hade själv samma problem i VST5.1 men lever hellre med en högre latency än knaster och knäpps då directx full etc inte funkar något vidare och man kan ju alltid använda ett GM-instrument medans man lägger noterna och sen växla till det riktigta VSTi när man ska mixa ner vilket brukar lösa det mesta.

Ta en grogg ändå 😆 schkåll tamefan.

Postat

Hmmm....det gör inget om jag får dubbla svar....just nu är alla svar välkomna! Och när det gäller TC har jag kontaktat dem för 16 dagar sen och ej fått nått resultat....de vet inte, vill inte, kan inte, bryr sig inte??!! Men det problemet som de beskriver där är snarlikt mitt.....men det spelar ingen roll om man resettar EMU det kommer tillbaka och vadå ska man resetta var och varannan minut?

+ att jag fick låna M-Audio när vi trodde att det var EMU det var fel på men det var samma lika........så av två olika tillverkare samma fel?? Nja, hur mycket ljudkort ska man behöva pröva?

Jaja hoppas på mer svar......alla svar är tacksamma....och det här problemet kan vara nått dumt....så tycker du att -Nja, mitt svar är nog så löjligt och självklart att jag skäms över att säga det.....Tänk om och skriv......det kan ju va nått löjligt som jag missat!!!

Postat (redigerat)

Ok. då åker vi igen..nej för tusan..om jag visste nåt skulle jag säga det rakt ut utan skyddsnät..och få en spade i huvet efteråt.. så var lugn.

Datorn hänger sig alltså när du har E-MU aktiverat och startar Powercore?

Nu vet jag inte hur pass mycket du kommer åt i BIOS på din dator...märkesdatorer brukar inte vara så tweakvänliga som "bygg-själv"dito är..

Jag skulle tänka mig att båda korten har någon gemensam minnesarea i systemet som gör att det ena eller andra inte funkar korrekt..eller att dom på något sätt delar IRQ.... kan du se hur resurserna, minnesarean ser ut i systemhanteraren?

( Windoos alltså )

Ibland vid vissa tillfällen när jag ominstallerat Windows har det hänt att datorn låser resurser till flera kort och sedan inte kan rätta till felet själv.. ( händer inte så ofta med windows XP dock) och då har jag testat att ändra i BIOS.. så du hanterar IRQ och resurser manuellt... startar windows.. låter den kolla om den hittar nya enheter.. bootar om datorn och återställer funktionen till Automatic igen så har jag fått rätsida på många bekymmer...

men det hjälper föga om du inte kan ändra på dessa grejer i BIOS..

Redigerat av demoniqus
Postat

Jag vill ha en egen BIOS som jag kan åka till.......!

Kan typ ställa in klockan i min BIOS, jag har ställt den fel bara för att jävlas! 🙂

Det ser bra ut i enhetshanteraren bland alla IRQ och delningar och shufflamulffar.

Kört både ACPI och standard PC den sist nämda är snällare mot mina pci kort och lägger dem högt upp på listan.

Jag får väl nöja mig med att köra ASIO DIRECTX FULL DUPLEX DRIVER!

Det funkar ju i varje fall.......tills EMU och TC pratar med varandra! 😉

Det skumma är att efter jag uppgraderade BIOS och satte i en PCI fläkt som tar upp 2 kortplatser så funkade allt kanon med EMU drivern i 30 minuter sen började det spraka igen...........! Va fan är det som är knas.......det var samma audio och midi spår och jag satt bara och lekte med filter och så för att kolla om det fortfarande var problem.....och så efter en halvtimme så började det.....jag menar om det är drivrutinerna så borde det ju bli fel på en gång, eller när man lägger på eller till en plugg eller ett instrument för mycket........eller.......??

Och skulle det vara värmen "tips från luthman, deras UAD blev för het, skaffa PCI fläkt" så om inte en fläkt som tar upp två platser hjälper????? Kylskåpet är fullt med bira så det är uteslutet!!!!

🙂

Postat

Har du ingen polare som har en annan dator du får testinstallera korten i?

Ditt probb verkar vara av den seriöst, tunga sorten..den sorten man sist av allt vill råka ut för...

Verkar skitskumt.. speciellt det tidsbaserade knastret.

Postat

Har du kvar den där DELL-lådan fortfarande? Gör dig av med den! Kan ge mig j-ln på att det är något orginal-DELL-skit som spökar till det. 😲

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du ska bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.