Jump to content
Annons

Recommended Posts

Ciante (oregistrerad)
Postat

Hej! Jag är ny är, ursäktar om ämnet har varit på tapeten nyligen.

Jag har spelat gitarr i ett och ett halvt år, men nu på senare tid har själva scenen intresserat mig mer än gitarr och musik. Trådlöst, Marshallstackar, pedaler etc. Monitorer är något jag också är sjukt intresserad av. Jag kan ytterst lite om detta ämne, men jag börjar lära mig en del men monitorer just vill jag lära mig betydligt mer av.

Nu kan man ju tänka sig att allt som behövs för en gitarrist när man uppträder är en gitarr, en kabel, ett plektrum och en rörstärkare på kanske 40-60W. Det räcker för de flesta scener. Men hur funkar det här med monitorer egentligen? Det egentligen enda jag vet är att de (nu pratar jag om de där svarta lådorna som ligger på backen) spelar upp det jag spelar riktat mot mig, eftersom stärkarna och sången är riktat utåt. Men de monitorerna man har i öronen? Ser coolt ut dessutom. Hur fungerar dom? Hur kommer allt ljud (d.v.s. sång, kör, gura, bas, trummor) in i lurarna, är det någon mikrofon som tar upp allt ljud och egentligen koncentrerar in det i öronen? Förklara!

Dessutom - när man spelar med lurar i stärkaren låter det rent ut sagt åt helvete, men med en monitor (hörlurar) hör man alltså ungefär exakt samma som om man skulle lyssna på en MP3-fil med hörlurar?

Som sagt, jag vill lära mig mer! ☺️

Annons
Postat

Nu är jag varken live- eller monitortekniker, men jag har alltid utgått från att det musikerna får i sina (trådlösa) in-ear-lurar, eller scenmonitorer är en för dom anpassad variant av utljudet (publikljudet alltså). I större sammanhang brukar det sitta en monitortekniker vid sidan av scen som helt enkelt kranar ut det varje individ vill ha via ett mixerbord.

Postat

Annars kan det köras ut på tappningar i huvudmixern - om det inte finns en separat monitormixer. In-ear monitorer funkar alltså på precis samma sätt som scenmonitorer och sidefills, med skillnaden att de är trådlösa och sitter i örat... 😛

Postat
In-ear monitorer funkar alltså på precis samma sätt som scenmonitorer och sidefills, med skillnaden att de är trådlösa och sitter i örat... 😛

Och inte ger teknikerna riktigt samma problem med rundgång och ryggskott som vanliga monitorer. 😛

Postat

I a f på lite större gigs (eller i de fall där man har en mixer som har tillräckligt många ingångar) så brukar ju alla instrument vara inkopplade till en eller flera kanaler på huvudmixern. Från den kan man göra flera "alternativa mixar" (kan man säga), bereonde på hur många s k "aux sends" det finns. Dessa aux-sends kopplar sen vidare till de monitorer man använder. Om det är en låda på golvet eller öronpluggar spelar ingen roll.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.