Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Jag har just tagit hem finale2008 som är hur grymt som helst om man vill skriva andra noter än trumnoter.

Det SKA finnas något sätt att ändra huvudet så att det blir ett kryss istället för en svart plopp..

Har någon lyckats med detta är jag tacksam för tips.

Annons
maart (oregistrerad)
Postat (redigerat)

Vilken trumma är det du vill notera för? jag vet att om man ska notera för hihaten med kryssnoter (precis ovanför översta notlinjen i systemet) ska man sätta ut noterna ganska lågt, kommer inte ihåg exakt nu men har för mig att det var under systemet.

Annars kan du välja "Staff tool" och gå in och sätta olika "staff styles" genom att markera och högerklicka

Edit: förtydligade...

Redigerat av maart
Postat

Tack för svar

Jo, det är Hi-hat och cymbaler och sånt jag vill ändra nothuvud för. Det ska vara ett kryss på översta linjen om det är Hi-haten.

Jag kan inte hitta nåt "Staff tool".....

Tack så länge.

Postat

Tips: titta på de video som finns i mappen "QuickStart Video Tips", där går man igenom alla aspekter av Finale.

Att få upp trumnoter, är inte svårare än at man måste välja trummor, trumma, slagverk som instrument.

Postat

Tack för svaren

Det jobbiga är att jag nu inte vet om jag installerat fel version eller nåt. Det är Finale Notepad 2008 Version r1.

Jag hittar inte Mass edit tool eller special tools eller Staff tool.

Vet någon något?

Postat
Tack för svaren

Det jobbiga är att jag nu inte vet om jag installerat fel version eller nåt. Det är Finale Notepad 2008 Version r1.

Jag hittar inte Mass edit tool eller special tools eller Staff tool.

Vet någon något?

troligtvis går det inte alls i notepad.

det är bara finales gratisversion med endast simpla funktioner.

skriv in vanlig noter så länge

det går ju iprincip lika bra även om det inte ser så coolt ut

Postat

ett annat problem med notepad är att du måste ha alla stavar år samma håll.

egentligen vill du ha hi-hats uppåt och pukor/bas neråt

och då vet jag inte om man kan ha olika rytmer samtidigt.

och skriva varje trumma på varsitt system är ju knäppt.

det finns gratis tomma notblad att skriva ut

så mitt förslag är att skriva för hand....

http://www.8notes.com/school/resources/manuscript/

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.