Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Hej,

Jag gillar tidningen skarpt! med ett speciellt undantag, artikeln "MASTERINGSFÖRETAGEN", jag citerar: "Läs om hur proffsen gick tillväga...."

Upp med tidningen till studion för att rätta till en låt, och börjar läsa....

Citat igen: "Det behövdes mera kropp och sången behövdes lyftas fram..."

Så jag laddar in plugginen: "Mera kropp" och ökar värdet till......

Och pluginen: "Lyft fram sången"...

Kom igen, hadde citat 1 stått på förstasidan hadde lösnummerköpare blivit riktigt förbannade.

Jag har förjäves försökt kontakta skivbolag och Peter Svartling för en kommentar till varför Sibel:s senaste skiva låter instängd och tråkig... Men det kommer inga svar (1,5 månader sen jag skickade mailen).

Varför dessa masterings-företag inte vill avslöja sina innersta hemligheter kan jag förstå, men jag tror inte att det är speciellt komplicerat om man har erfarenheten av diverse låtar.

Och det är just det som man skulle vilja ha.... Erfarenhet....

Det är ju inte många hemstudio:s som nånsin kommer att få den erfarenheten.

Så nu kommer jag skriva om mina egna erfarenheter hur man får en låt "Hem-mastrad"

1. Använd en moddelerad version av en gammal kompressor (i mitt fall UAD-1:s Fairchild kompressor)

2. Lägg till en bra EQ plugin (i mitt fall UAD-1:s Pultec Pro)

3. En Limiter eller Maximiser (i mitt fall UAD-1:s Precision Maximiser eller Precision Limiter)

4. Ladda in en Visualiser, så man kan titta efter vart det behövs att ta bort eller läggas till, gärna med ett stereoskop så man även ser stereobilden (sjäv använder jag RME:s Digicheck Totalyser).

Hur gör jag?

Låt steg 1 jobba försiktigt, nå'n eller några db, steg 2 ta hellre bort än lägg till (om det går). Steg 3, här är det kritiska steget, döm själv och förlita dig inte på Visualisern som i de 2 tidigare stegen. Det man vill åstakomma är en så rak kurva som möjligt med nedåtgående kurva vid lågbas och högsta diskanten när man tittar på visualisern.

Kontrollera den färdiga filen med WinAmp så att EQ-fönstret ser ut som en "köpt" låt som man gillar själv, gör den inte det så får man rätta till det.

Detta borde resultera i en hygglig produktion (jag vill inte skriva "master" då detta ord refererar till master från gamla dar då låten hamnade på band).

Hoppas detta glädjer många "mindre erfarna" att skapa sina egna produktioner.

Om masteringsföretagen har ytterligare knep låter jag vara osagt, men jag är ytterst skeptisk, de utgår för det mesta från en stereo-fil, i vissa fall med sången brevid.

Som ett sista ord vill jag poängtera att i min erfarenhet så väger en bra mix mycket tyngre än en bra mastering, i vissa goda fall så behövs mastering:en inte alls.

Problemet är kortfattat att folk har blivit vana vid att ljudvolymen ökat år efter år (precis som faktarutan beskriver till höger: "Volymrejset"), så om en låt låter dynamisk med större nivåskillnader, uppfattas det som om låten är ofärdig / demoaktig, tråkigt nog... Förstärkarens volymratt har tappat sin funktion. Lyssna på ett stycke klassisk musik så förstår man vidden av dynamik.

Som bakgrundsinformation så är jag själv en hobbymusiker med största intresse vid slutarbetet, produktionen, och har själv problemet att avväga om låten skall låta högt eller dynamiskt. Mycket svår balansgång....

Tack för mig,

Hälsningar,

Magnus

Annons
Postat

Hmmmm, tackar för tipsen. Jag har själv undrat en del och lyssnat på några låtar av vallhagen här på forumet. Hans slutmixrar låter bättre än mina. Jag väntar på att han ska släppa sina hemligheter. Men visst är det så att det hela måste bygga på att grunden är bra. Jag menar, har man gjort kassa inspelningar så hjälper det inte hur bra man än är på att slutmixa. Själv håller jag just på att lära mig eftersom jag nyligen byggt upp min studio i hemmiljö. Jag lär mig någe nytt varje dag tack vare såna som du.

Kolin

Postat

Hej!

Jag kan bara beklaga om du känner dig dragen vid näsan. Jag resonerade som så

att det i anslutning till rubrik och övrig ingresstext skulle vara tydligt vad som var

det huvudsakliga innehållet i texten.

För en genomgång av hur professionella mastringstekniker arbetar kan jag

hänvisa till föregående nummer, artikeln "Mastring -- så funkar det".

Postat

Hej,

Ingen större fara, jag förväntar mig ganska lite när det gäller masteringstips.

Det är bättre att artikeln existerar än inte alls.

Här kommer en länk till masteringstips som jag själv har haft mycket hjälp av:

http://www.digido.com/bob-katz/index.php

Hälsningar,

Magnus

MrMyagi (oregistrerad)
Postat

Tangerande ämne, kom och tänka på det när jag läste tråden.

Jag köpte en "Mastring special" från tidningen Studio, iom att den skulle innehålla en intervju med Peter in de Betou som jag anlitat till att mastra några produktioner jag gjort. (Jag mastrar sällan det jag själv spelar in). Det var ganska komiskt att läsa hur Peter berättade att man mycket sällan använder multibandskomprimering när man mastrar, det handlar i så fall om att rädda en dålig mix.

Senare i samma tidning fanns det några guider i de vanliga sequncerna om hur man kunde använda dem för att mastra. Samtliga (!) byggde på multibandskomprimering, proffsigt! Dessutom är det kanske inte det lättaste att hantera om man inte har så mycket erfarenhet om hur ETT band med kompressor ska ställas in att gå vilse i 3-4 st band...

Jag håller med Peter i frågan, multibandskomprimering handlar om att rädda något som är skevt bortom normal mastring, annars är arbetsgången i grova drag det vad första författaren i den här tråden beskriver kan jag meddela efter många år i branschen, med lite mer maggrop, och lite mindre ögon kanske 🙂

/Jonas, soundBerg ftpmastering

Postat

Jag är fan riktigt kluven till det där med mastering (som det SKA stavas förihelvete)

Fattar inte vad som är vitsen egentligen. Låter det inte bra vid L/R ut vid mix så ska man inte tro att man kan rädda det med mastEring. Låter det redan bra som man har tänk det? Ja ge då fan i att pilla i skiten. Låt det tala för sig själv.

Som producent måste det vara förjävligt, förnedrande. När man nått det skitbra resultat så ska nån annan jävla tomte på skiten å fingra. Lite som att man mixar ett liveband så dyker en "specialist" och börjar fingra på master-EQ'n ..STICK!!!

VAD är det för pluggar som är så otroliga att man inte kan ha dom på masterregeln redan vid mix?

Spelade in en låt för att vara med på en hyllningsplatta. Och sen fick vi tillbaka resultatet då en idiot trodde sig tycka och veta HUR det skulle låta var på skiten. I brevlådan fanns en CD med hängmatta som får dödlirarna undra hur fan det gick till...

Postat
Tangerande ämne, kom och tänka på det när jag läste tråden.

Jag köpte en "Mastring special" från tidningen Studio, iom att den skulle innehålla en intervju med Peter in de Betou som jag anlitat till att mastra några produktioner jag gjort. (Jag mastrar sällan det jag själv spelar in). Det var ganska komiskt att läsa hur Peter berättade att man mycket sällan använder multibandskomprimering när man mastrar, det handlar i så fall om att rädda en dålig mix.

Senare i samma tidning fanns det några guider i de vanliga sequncerna om hur man kunde använda dem för att mastra. Samtliga (!) byggde på multibandskomprimering, proffsigt! Dessutom är det kanske inte det lättaste att hantera om man inte har så mycket erfarenhet om hur ETT band med kompressor ska ställas in att gå vilse i 3-4 st band...

Jag håller med Peter i frågan, multibandskomprimering handlar om att rädda något som är skevt bortom normal mastring, annars är arbetsgången i grova drag det vad första författaren i den här tråden beskriver kan jag meddela efter många år i branschen, med lite mer maggrop, och lite mindre ögon kanske 😳

Jag har också jobbat med Peter på Tailor Maid. 2005 tror jag det var. Då hade han en multibandskompressor i sin defaultkedja. Den låg och jobbade några dB genom hela mastringssessionen.

Jag har jobbat med flera andra erkända mastringstekniker som även dom änvändrer mulitbandskompressor i sitt dagliga arbete. Kan det vara så att Peters kommentar riktade sig till den som försöker mastra sitt material hemma?

Postat
Jag är fan riktigt kluven till det där med mastering (som det SKA stavas förihelvete)

Fattar inte vad som är vitsen egentligen. Låter det inte bra vid L/R ut vid mix så ska man inte tro att man kan rädda det med mastEring. Låter det redan bra som man har tänk det? Ja ge då fan i att pilla i skiten. Låt det tala för sig själv.

Som producent måste det vara förjävligt, förnedrande. När man nått det skitbra resultat så ska nån annan jävla tomte på skiten å fingra. Lite som att man mixar ett liveband så dyker en "specialist" och börjar fingra på master-EQ'n ..STICK!!!

VAD är det för pluggar som är så otroliga att man inte kan ha dom på masterregeln redan vid mix?

Med mastring syftar man egentligen på processen att sammanföra ett gäng, förhoppningsvis "optimala", mixar till en sammanhållen lyssningsupplevelse. Det blir ett tufft uppdrag utan att justera nivå, dynamik och frekvensbalansen.

MrMyagi (oregistrerad)
Postat
Tangerande ämne, kom och tänka på det när jag läste tråden.

Jag köpte en "Mastring special" från tidningen Studio, iom att den skulle innehålla en intervju med Peter in de Betou som jag anlitat till att mastra några produktioner jag gjort. (Jag mastrar sällan det jag själv spelar in). Det var ganska komiskt att läsa hur Peter berättade att man mycket sällan använder multibandskomprimering när man mastrar, det handlar i så fall om att rädda en dålig mix.

Senare i samma tidning fanns det några guider i de vanliga sequncerna om hur man kunde använda dem för att mastra. Samtliga (!) byggde på multibandskomprimering, proffsigt! Dessutom är det kanske inte det lättaste att hantera om man inte har så mycket erfarenhet om hur ETT band med kompressor ska ställas in att gå vilse i 3-4 st band...

Jag håller med Peter i frågan, multibandskomprimering handlar om att rädda något som är skevt bortom normal mastring, annars är arbetsgången i grova drag det vad första författaren i den här tråden beskriver kan jag meddela efter många år i branschen, med lite mer maggrop, och lite mindre ögon kanske 😳

Jag har också jobbat med Peter på Tailor Maid. 2005 tror jag det var. Då hade han en multibandskompressor i sin defaultkedja. Den låg och jobbade några dB genom hela mastringssessionen.

Jag har jobbat med flera andra erkända mastringstekniker som även dom änvändrer mulitbandskompressor i sitt dagliga arbete. Kan det vara så att Peters kommentar riktade sig till den som försöker mastra sitt material hemma?

Inte vet jag, hittar inte tidningen och det var väl ingen stor grej i intervjun. Det jag ville ha sagt är att jag tycker det är trist att många leds in i tron om att mastring=multibandskomprimering. Jag har också en multibandskompressor i defaulten, men den står "lyckligtvis" för det mesta på "bypass" tack vare alla duktiga mixare där ute.

/Jonas, soundBerg FTPmastering.com

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.