Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Har nyligen köpt in en MXL 990 mick, men har problem att få igång den.

Så jag tänkte att någon kanske kunde klargöra om jag inte kopplar rätt eller saknar grejer.

Just nu har jag provat att koppla in micken till min Phonic PDM 16x2 mixer som skall ha phantomgrejsimojs, fast jag vet inte hur mycket den pallar. Skall det inte bara funka så här eller måste man ha ytterligare grejer? Har provat instrument och dåliga mickar som inte kräver phantommatning och det funkar att få ljud ur, men MXL 990an är det helt tyst om.

Tacksam för svar! /Macke

Annons
Postat

Har du bara kommit ihåg att slå till switchen som aktiverar fantommatningen, så ska det fungera... Tänk på att ha fantommatningen avstängd när du kopplar in eller ur micen - annars kan micen eller mixern skadas om du har otur...

Postat
Har du bara kommit ihåg att slå till switchen som aktiverar fantommatningen, så ska det fungera... Tänk på att ha fantommatningen avstängd när du kopplar in eller ur micen - annars kan micen eller mixern skadas om du har otur...

Jo den är på och lyser, visste däremot inte att man inte fick ha igång innan man kopplade in micken? det har jag inte tänkt på alls innan 🙂, skulle ju va jobbigt om micken har pajjat utan att jag ens fått använda den, för mixern är hel i övrigt iaf hehe.

Postat

Jo den är på och lyser, visste däremot inte att man inte fick ha igång innan man kopplade in micken? det har jag inte tänkt på alls innan 🙂, skulle ju va jobbigt om micken har pajjat utan att jag ens fått använda den, för mixern är hel i övrigt iaf hehe.

Det är väldigt sällan det händer något - men risken finns...

Postat
Om du kollat sladdarna så får du väl ta den tillbaka till musikaffären så får dom väl lösa det!

/Oskar

Tänkte inte på det...

Det är kanske så att du har fel kabel eller en kabel som inte är korrekt kopplad?

Du ska ha en XLR hane -> XLR hona, med en 2-ledare med skärm - och det får inte finnas några kortslutningar mellan stiften i kontakterna...

Postat (redigerat)

okej hajjar, hur äre med kablar, måste man ha XLR-XLR eller vad kontakten heter? eller spelar det ingen större roll, för just nu har jag en XLR-till vanlig, tele kanske det är. För kabeln funkar till mickar som inte behöver phantommatning..

Tusan, kan inte mycket om dessa namn heller, hoppas jag fick förklarat rätt iaf 🙂.

EDIT: Hehe läste ditt svar nu, men vad bra, då ska jag inhandla sån så fort som möjligt, tack så mycket för hjälpen!

Redigerat av Tjongan
Postat
okej hajjar, hur äre med kablar, måste man ha XLR-XLR eller vad kontakten heter? eller spelar det ingen större roll, för just nu har jag en XLR-till vanlig, tele kanske det är. För kabeln funkar till mickar som inte behöver phantommatning..

Tusan, kan inte mycket om dessa namn heller, hoppas jag fick förklarat rätt iaf 😱.

EDIT: Hehe läste ditt svar nu, men vad bra, då ska jag inhandla sån så fort som möjligt, tack så mycket för hjälpen!

Då har du absolut fel kabel. Micen ska in på XLR, så du måste ha en XLR hane -> XLR hona. En standard mickabel, helt enkelt. Fantommatningen går bara ut på XLR-kontakten i mixern - och egentligen borde du koppla andra micar där också, eftersom det som regel bara är XLR-ingången som är anpassad för mikrofonsignaler, vare sig de kommer från en fantommatad mic eller en som inte använder fantommatning... 🙂🙂

Postat

Tusan, kan inte mycket om dessa namn heller, hoppas jag fick förklarat rätt iaf 🙂.

Då har du absolut fel kabel. Micen ska in på XLR, så du måste ha en XLR hane -> XLR hona. En standard mickabel, helt enkelt. Fantommatningen går bara ut på XLR-kontakten i mixern - och egentligen borde du koppla andra micar där också, eftersom det som regel bara är XLR-ingången som är anpassad för mikrofonsignaler, vare sig de kommer från en fantommatad mic eller en som inte använder fantommatning... 🙂🙂

Good to know! Hade ingen susning om det, nu känns mina pengar inte lika bortkastade, tack för tipsen! 😱

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du ska bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.