Jump to content
Annons

Prioritera mic preamp?

Recommended Posts

Novis (oregistrerad)
Postat

Tack för kloka diskussioner.

Jag har stärkts i tanken att köpa en OK mikrofon som jag inte kan gnälla på och sedan lägga energin på att lära mig använda den till fullo (och skriva låtar förstås). Om jag någonsin känner att jag inte kan komma längre med ljudet så kanske jag kan fundera på en preamp.

När det gäller eventuellt SR-frilanseri är tanken att grejjerna ska duga för lägga prator i en kontrollerad tyst miljö. Reportageutrustning för att använda i bullriga miljöer kanske jag kan låna eller köpa senare.

Men det där med vilken mikrofon jag ska välja håller mig fortfarande sömnlös. Jag kanske borde ta det på en annan tråd men ett argument mot Röde NT2-A är att den sägs vara väldigt neutral. Som så många andra drömmer jag om maximal värme och jag är inte jättesugen på att sitta och pillra med mjukvaran i all evighet . Det finns flera mikrofoner som marknadsförs med löften om en massa värme, exempelvis Golden Age TC1. När det gäller gitarrförstärkare är jag en stenhård anhängare av äkta rör och Fenders fjäderreverb och frågan är vad som är mikrofonernas motsvarighet till en Fender '65 Twin Reverb (för max 5000 kr)?

En annan prioriteringsfundering - återigen, säg ifrån om jag borde ta det på en annan tråd - är att jag kanske borde budgetera för att även köpa något relativt billigt (en SM57?), för att kunna exprimentera med stereoinspelning för den akustiska gitarren.

Annons
Analogfreak (oregistrerad)
Postat

Jag har stärkts i tanken att köpa en OK mikrofon som jag inte kan gnälla på och sedan lägga energin på att lära mig använda den till fullo (och skriva låtar förstås). Om jag någonsin känner att jag inte kan komma längre med ljudet så kanske jag kan fundera på en preamp.

När det gäller eventuellt SR-frilanseri är tanken att grejjerna ska duga för lägga prator i en kontrollerad tyst miljö. Reportageutrustning för att använda i bullriga miljöer kanske jag kan låna eller köpa senare.

Men det där med vilken mikrofon jag ska välja håller mig fortfarande sömnlös. Jag kanske borde ta det på en annan tråd men ett argument mot Röde NT2-A är att den sägs vara väldigt neutral. Som så många andra drömmer jag om maximal värme och jag är inte jättesugen på att sitta och pillra med mjukvaran i all evighet . Det finns flera mikrofoner som marknadsförs med löften om en massa värme, exempelvis Golden Age TC1. När det gäller gitarrförstärkare är jag en stenhård anhängare av äkta rör och Fenders fjäderreverb och frågan är vad som är mikrofonernas motsvarighet till en Fender '65 Twin Reverb (för max 5000 kr)?

En annan prioriteringsfundering - återigen, säg ifrån om jag borde ta det på en annan tråd - är att jag kanske borde budgetera för att även köpa något relativt billigt (en SM57?), för att kunna exprimentera med stereoinspelning för den akustiska gitarren.

Jag hade valt NT2-A om jag vore du. Jag har den själv och den är väldigt allround. Jag har även TC-1 som du nämnde och den finns inte lika stort användningsområde för även om den låter ok där man vill ha en rörmick. Vill du ha rörvärme via din NT2-A om du nu köper en sån så kan du skaffa en rörpreamp senare. Men jag tror du gör ett klokt val om du köper NT2-A och du har ett en väldigt bra allroundmic. Men det är vad jag tycker... Vill du ta stereotagningar ac ackegura så skulle du kunna köpa tex 2st CM-3:or som är rätt billiga. Själv funderar jag på ytterligare en NT2-A så jag har 2st likadana 8:or för att göra M-S tagningar. 😛

Novis (oregistrerad)
Postat

Det bidde en begagnad Röde K2 tillslut. Sen får vi se hur långt det räcker innan jag börjar känna preampsbehov.

Postat

För radiojobb skulle jag välja Shure SM7 alla dagar i veckan, dessutom fruktansvärt bra på framförallt manlig sång. Använd av bland andra Chris Cornell, Anthony Kiedis, James Hetfield, MJ på Thriller-plattan, Eddie Vedder samt på en mängd radiostationer som Mix Megapol osv.

Den är lite mörkare än de flesta stormembranskondingarna och har en lite mindre glittrande topp. Men mjuk respons som lämpar sig bra för röster. Fast den har låg output så den kräver rätt mycket gain från din preamp.

Postat

Hoppsan, missade att du redan köpt en mikrofon. Jaja, man kanske hjälper nån annan som hittar den här tråden iaf.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.