Jump to content
Annons

Varför kommer inte ny takt på helt nr i rutfönstret?


Thomas_Cooper (oregistrerad)

Recommended Posts

Thomas_Cooper (oregistrerad)

Hej

Jag har märkt ibland och nu vid min nya låt att när jag editerar midinoter i rutfönstret så kommer inte ny takt på logiskt ställe? Jag tycker att logiskt så borde den nya takten komma vid 2 och nästa vid 3 och 4 osv....

Jag använder mig av t ex Groove Agent och sätter noterna själv i rutfönstret i Cubase och hur kan jag justera avståndet (antal rutor) så att det passar in till min låt? Tempot har ingenting med detta att göra men har det att göra med 4/4 som det nu står. Kan jag ändra på det och hur i såfall?

Taktmässigt så går det att få till det hela om jag lyssnar mig fram men det är mycket mer tidskrävande och krångligt att inte veta exakt var den nya takten ska komma positionsmässigt på tidsaxeln?

Exempel: Första bastrumman vid tidsaxeln 1, virveltrumman vid 1,5 och nästa bastrumma ska då ligga vid exakt 2 osv...inte virveltrumma vid 1,4 bastrumma vid 1,9 nästa virveltrumma 2,3 eller vad det nu kan bli....

Hoppas ni förstår vad jag menar...Tacksam för svar...

Aktuell version: Cubase SE 3

/Thomas

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Thomas_Cooper (oregistrerad)

Tack för svaret, sitter på jobbet nu, får kolla när jag kommer hem...

För tillfället vet jag inte om jag har valt "bars and beats", vad är det? vad kan jag ändra/justera där?

/Thomas

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack för svaret, sitter på jobbet nu, får kolla när jag kommer hem...

För tillfället vet jag inte om jag har valt "bars and beats", vad är det? vad kan jag ändra/justera där?

/Thomas

Du säger det själv i din fråga.."tidsaxel". Du kan som sagts högerklicka på den och välja vad som visas takter, (vilket är din önskan och vad du pratar om) tid eller samples..

Valet av "rutmönster" hittar du på verktygsraden i en dropdown. Väljer du exempelvis 1/4 och trycker på snapfunktionen så kommer rutmönstret att ändras efter det och när du lägger in dina slag så "fastnar" dom på respektive beat och fjärdedel 😉

Det är väldigt tydligt, så du kan gott ha den på förslagsvis 1/16 och bara ändra efter ev behov.

Redigerat av Gain
Link to comment
Dela på andra sajter

Thomas_Cooper (oregistrerad)

Tack för svaret, då vet jag...Känner mig nöjd med hjälpen 🙂

/Thomas

Link to comment
Dela på andra sajter

Exempel: Första bastrumman vid tidsaxeln 1, virveltrumman vid 1,5 och nästa bastrumma ska då ligga vid exakt 2 osv...inte virveltrumma vid 1,4 bastrumma vid 1,9 nästa virveltrumma 2,3 eller vad det nu kan bli....

1.1 bastrumma

1.2 virvel

1.3 bastrumma

1.4 virvel

2.1 bastrumma

etc....

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är väldigt tydligt, så du kan gott ha den på förslagsvis 1/16 och bara ändra efter ev behov.

Tänk på att tidsaxeln går att zooma in och ut också.

Detta påverkar i hög grad om noterna ska vara lätta att hitta rätt läge för

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...