Jump to content
Annons

Inställningar till Peavey ValveKing

tAUG

Recommended Posts

Hej!

Jag har suttit och pillat rätt mycket med stärkaren, men jag får inte till det... Jag blir liksom inte helt nöjd och tänkte att ni som äger en Peavey ValveKing har några favoritljud ni vill dela med er med 🙂

Jag har en Gibson Les Paul Special med orginalmickar och en Peavey ValveKing 50W (Combo)

Tack! 🙂

Dela på andra sajter

Annons

Jag får inte till själva "hänget". Det blir antingen grötigt eller så får jag inte till det där hänget som sagt.

Jag skulle delvis vilja få till ett skönt rivljud med häng men också ett skönt crunchigt ljud.

Fråga igen om det nåt som är oklart :rolleyes:☺️

Dela på andra sajter

för vanligt schysst hängljud - lite dist, mycket diskant och mellan, nästan ingen bas

för lite mer crunchljud - lite grann mer dist, massvis med diskant, mycket mellan och noll bas. crunchljuden brukar jag addera lite delay och kompression till.. hårdare kompressor än vanligt menar jag då. om du har fjäderreverb i stärkaren använd lite grann för att färga.. till komp hade jag använt stallmicken och för solo hade jag använt halsmicken i din situation.. glöm inte bort toneknapparna på gitarren.

Dela på andra sajter

...det är nog fel förstärkare för dig, tror jag. Kan du förklara vad "hänget" betyder? Nämn gärna band med det soundet du är ute efter...

Personligen använder jag Mesa Boogie för Pantera/Trivium sound, inte Valvekingen... Mer "motorsåg" dist... var det det du menade?

I så fall, testa en Triple Rectifier.

Dela på andra sajter

för vanligt schysst hängljud - lite dist, mycket diskant och mellan, nästan ingen bas

för lite mer crunchljud - lite grann mer dist, massvis med diskant, mycket mellan och noll bas. crunchljuden brukar jag addera lite delay och kompression till.. hårdare kompressor än vanligt menar jag då. om du har fjäderreverb i stärkaren använd lite grann för att färga.. till komp hade jag använt stallmicken och för solo hade jag använt halsmicken i din situation.. glöm inte bort toneknapparna på gitarren.

Ah okej, har du nå tips på en sjysst kompressor? Det är reverb i stärkaren, fjäderreverb antar jag.

Nejdå, toneknapparna är grymt roliga att leka med 😮

Vad är förresten den där A-A/B knappen bak på stärkaren till för? Vad jag har fått för mig ska det låta mer engelskt eller mer amerikanskt osv. men jag hör ingen egentlig skillnad mellan dem även då jag maxar åt varsitt håll. Är det bara för att jag har fel sorts ljud eller är det ingen direkt skillnad? Men eftersom de gör så stor grej av det på all sorts reklam av stärkaren så tycker man väl att det borde vara någonting i alla fall ☺️:rolleyes:

Dela på andra sajter

Postat (redigerat)
...det är nog fel förstärkare för dig, tror jag. Kan du förklara vad "hänget" betyder? Nämn gärna band med det soundet du är ute efter...

Personligen använder jag Mesa Boogie för Pantera/Trivium sound, inte Valvekingen... Mer "motorsåg" dist... var det det du menade?

I så fall, testa en Triple Rectifier.

Nja asså jag är inte ute efter motorsågsdist, det är just det jag vill undvika. Med häng menar jag sug, bra sustain och väldigt "rörigt". Jag har försökt skruva lite grann men får som sagt inte till det. Jag vill alltså kunna få till en sjyst dist utan att den ska motorsåga till sig :rolleyes:

edit: Nja asså nåt band jag vill låta som.. Jag har väl inte direkt tänkt så långt, vad har du för sorts ljud med din valveking? ☺️

Redigerat av tAUG
Dela på andra sajter

Ah okej, har du nå tips på en sjysst kompressor? Det är reverb i stärkaren, fjäderreverb antar jag.

Nejdå, toneknapparna är grymt roliga att leka med 😮

Vad är förresten den där A-A/B knappen bak på stärkaren till för? Vad jag har fått för mig ska det låta mer engelskt eller mer amerikanskt osv. men jag hör ingen egentlig skillnad mellan dem även då jag maxar åt varsitt håll. Är det bara för att jag har fel sorts ljud eller är det ingen direkt skillnad? Men eftersom de gör så stor grej av det på all sorts reklam av stärkaren så tycker man väl att det borde vara någonting i alla fall ☺️:rolleyes:

den bästa kompressorn att få sug med är utan tvivel 1176, bombfactory har en, men den är nog bara för pro tools.

Dela på andra sajter

Man måste våga hålla tillbaka gainen, och ge ordentligt med mellanregister. Prova låt någon kompis spela och se hur mycket du kan dra tillbaka gainen utan att höra någon skillnad (man känner det mer i fingrarna).

Att dra på lite volym kan ge extra substain, speciellt om man lär sig att placera sig så att gitarren "svarar" på förstärkaren.

Gitarren är inte oviktig ju absolut inte oviktig. Lyssna på hur den låter akustiskt. Dör tonen snabbt där så kan ju det vara problemet.

Att annat trix kan vara att driva ingången på förstärkaren lite hårdare. Antingen genom att sätta på starkare mickar på gitarren, eller koppla till någon booster/OD-pedal.

Dela på andra sajter

För bra häng måste du spela på rätt hög volym, minst halvvägs med volymkontrollen på stärkaren i vanliga fall. Ett fel många gör när de köper rörförstärkare är att de köper en för stark burk. Såvida man inte ska spela silkeslent rent på riktigt hög volym klarar man sig i allmänhet på 10-20 Watt i alla sammanhang.

Redigerat av Emil
Dela på andra sajter

hellre en extra pedal än byta mickar. då är man låst i ett ljud - särskilt med volymstarka mickar. oftast innebär det att om man väljer volymstarkt väljer man bort dynamik..

Dela på andra sajter

hittade en del filmer på youtube där nissar spelar med sina valvekingstärkare

kolla runt lite där och hitta lite inspiration:

Dela på andra sajter

Man måste våga hålla tillbaka gainen, och ge ordentligt med mellanregister. Prova låt någon kompis spela och se hur mycket du kan dra tillbaka gainen utan att höra någon skillnad (man känner det mer i fingrarna).

Att dra på lite volym kan ge extra substain, speciellt om man lär sig att placera sig så att gitarren "svarar" på förstärkaren.

Gitarren är inte oviktig ju absolut inte oviktig. Lyssna på hur den låter akustiskt. Dör tonen snabbt där så kan ju det vara problemet.

Att annat trix kan vara att driva ingången på förstärkaren lite hårdare. Antingen genom att sätta på starkare mickar på gitarren, eller koppla till någon booster/OD-pedal.

Ja, dist finns det i stärkaren så det räcker och blir över, det är väl, som du säger, att man ska våga ha mindre dist för att det inte ska gröta men ändå ha tillräckligt så man får häng. Kan det hjälpa bra med en boostpedal även fast, som sagt, det finns dist i mängder i stärkaren?

Gitarren i sig fungerar jättebra.

Dela på andra sajter

Ja, dist finns det i stärkaren så det räcker och blir över, det är väl, som du säger, att man ska våga ha mindre dist för att det inte ska gröta men ändå ha tillräckligt så man får häng. Kan det hjälpa bra med en boostpedal även fast, som sagt, det finns dist i mängder i stärkaren?

En boostpedal kan mycket väl vara rätt medicin, men testa i affären innan köp.

Dela på andra sajter

För bra häng måste du spela på rätt hög volym, minst halvvägs med volymkontrollen på stärkaren i vanliga fall. Ett fel många gör när de köper rörförstärkare är att de köper en för stark burk. Såvida man inte ska spela silkeslent rent på riktigt hög volym klarar man sig i allmänhet på 10-20 Watt i alla sammanhang.

Jo, men vad jag har märkt med valvekingen är att den snarare får sämre (grötigt och okontrollerbart ljud - otroligt aggressivt och rundgångsvilligt..) än bättre ljud vid riktigt höga volymer, vilket jag antagit att det har varit för mina inställningar. Jag har dragit av bas men ändå är den vääldigt basig av sig när man kommer upp på höga volymer t.ex.

Jag har spelat, högt, på en del andra rörstärkare, peavey classic t.ex, där jag kände hur ljudet verkligen blev skönt och "rörigt" vid högre volymer, men som sagt vill inte valvekingen riktigt.

Dela på andra sajter

Nejdå, toneknapparna är grymt roliga att leka med 🙂

Vad är förresten den där A-A/B knappen bak på stärkaren till för? Vad jag har fått för mig ska det låta mer engelskt eller mer amerikanskt osv. men jag hör ingen egentlig skillnad mellan dem även då jag maxar åt varsitt håll. Är det bara för att jag har fel sorts ljud eller är det ingen direkt skillnad? Men eftersom de gör så stor grej av det på all sorts reklam av stärkaren så tycker man väl att det borde vara någonting i alla fall 😄😉

den bästa kompressorn att få sug med är utan tvivel 1176, bombfactory har en, men den är nog bara för pro tools.

Men det där är endast för studiosammanhang, eller?

Dela på andra sajter

En boostpedal kan mycket väl vara rätt medicin, men testa i affären innan köp.

Sånt här tycker jag alltid blir drygt, krångligt. Ska man dra med sig stärkaren och gitarren sin och sedan prova i affären eller kan man låna med sig några pedaler hem för att prova? Man vill ju liksom inte gärna dra på i affären väl? 😄😉

Dela på andra sajter

De flesta seriösa butiker brukar ju låta folk låna med sig pedaler hem på något sätt. Antingen att man köper dom på öppet köp eller skriver något slags låneavtal.

Har du för mycket bas i förstärkaren kanske du skulle försöka få fatt på någon treble booster. Den förstärker enbart mellan/höga frekvenser (främst höga, som namnet antyder) och ger förstärkaren en mer tacksam signal att jobba med; De flesta förstärkare brukar ha svårt att dista just basfrekvenserna. Tyvärr är sådana pedaler löjligt dyra med tanke på hur simpel konstruktionen är (från ca 1500 kronor), men skillnaden i ljud kan ibland vara helt enorm. Själv tycker jag att nästan alla förstärkare känns luftigare (ljudet blir större) och får mer bett när man kopplar in en treble booster, precis som det ska låta. Man får bara inte glömma att dra tillbaka gainen rätt mycket, en del treble booster boostar ju med upp till kanske 27 dB eller något sånt.

Vad har du för mickar på gitarren?

Dela på andra sajter

Vad är förresten den där A-A/B knappen bak på stärkaren till för? Vad jag har fått för mig ska det låta mer engelskt eller mer amerikanskt osv. men jag hör ingen egentlig skillnad mellan dem även då jag maxar åt varsitt håll. Är det bara för att jag har fel sorts ljud eller är det ingen direkt skillnad? Men eftersom de gör så stor grej av det på all sorts reklam av stärkaren så tycker man väl att det borde vara någonting i alla fall 😄😉

förvisso.. men vilken pedalkompressor som helst bör funka galant..

Dela på andra sajter

Postat (redigerat)
De flesta seriösa butiker brukar ju låta folk låna med sig pedaler hem på något sätt. Antingen att man köper dom på öppet köp eller skriver något slags låneavtal.

Har du för mycket bas i förstärkaren kanske du skulle försöka få fatt på någon treble booster. Den förstärker enbart mellan/höga frekvenser (främst höga, som namnet antyder) och ger förstärkaren en mer tacksam signal att jobba med; De flesta förstärkare brukar ha svårt att dista just basfrekvenserna. Tyvärr är sådana pedaler löjligt dyra med tanke på hur simpel konstruktionen är (från ca 1500 kronor), men skillnaden i ljud kan ibland vara helt enorm. Själv tycker jag att nästan alla förstärkare känns luftigare (ljudet blir större) och får mer bett när man kopplar in en treble booster, precis som det ska låta. Man får bara inte glömma att dra tillbaka gainen rätt mycket, en del treble booster boostar ju med upp till kanske 27 dB eller något sånt.

Vad har du för mickar på gitarren?

Det låter väldigt intressant, får ta en titt på musikbörsen och låna hem en pedal eller två för att prova och sen köpa begagnat eller från USA (eftersom jag ska dit, Illinois - Chicago -, i sommar).

Men med en treble booster blir man inte av med rörljudet då eller?

EDIT: Emm, det är orginalmickarna, 498T, 490T eller vad de nu heter

Redigerat av tAUG
Dela på andra sajter

Vad är förresten den där A-A/B knappen bak på stärkaren till för? Vad jag har fått för mig ska det låta mer engelskt eller mer amerikanskt osv. men jag hör ingen egentlig skillnad mellan dem även då jag maxar åt varsitt håll. Är det bara för att jag har fel sorts ljud eller är det ingen direkt skillnad? Men eftersom de gör så stor grej av det på all sorts reklam av stärkaren så tycker man väl att det borde vara någonting i alla fall 🙂😄

förvisso.. men vilken pedalkompressor som helst bör funka galant..

Okej, man kan komma undan hyffsat billigt med andra ord? 😉

Dela på andra sajter

En bra booster förändrar inte ljudet något alls egentligen, den bara förstärker signalen.

Om man kikar i riggarna hos många stora gitarrister så ser man att dom använt just detta trick, oavsett hur dyra förstärkare dom har. På ett eller annat sätt i a f; Ritchie Blackmore körde t ex på 70-talet med en rullbandspelare som extra preamp innan sina (specialbyggda) Marshall-förstärkare.

Dela på andra sajter

En bra booster förändrar inte ljudet något alls egentligen, den bara förstärker signalen.

Om man kikar i riggarna hos många stora gitarrister så ser man att dom använt just detta trick, oavsett hur dyra förstärkare dom har. På ett eller annat sätt i a f; Ritchie Blackmore körde t ex på 70-talet med en rullbandspelare som extra preamp innan sina (specialbyggda) Marshall-förstärkare.

Ah alltså pressar man strärkaren mer med en booster, snarare än tvärt om 😉

Dela på andra sajter

Ah alltså pressar man strärkaren mer med en booster, snarare än tvärt om 😉

Dela på andra sajter

Ah alltså pressar man strärkaren mer med en booster, snarare än tvärt om 🙁

precis.. mer insignal.. det får stärkaren att krumelurra sig.. kom inte på nåt bra ord. är lite småslö i huvudet fortf.

Dela på andra sajter

Okej, tack för svaren 😉 Detta var mest för att jag ville se om man kunde få till ett skönt ljud med stärkaren jag har. Jag ska, så småningom, skaffa mig en ny stärkare som inte är fullt så distig eller aggressiv av sig men har inte bestämt mig än. 😎

Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du ska bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.