Jump to content
Annons

Recommended Posts

Generix (oregistrerad)
Postat

Hej allesamman! Är som ni säkert märker ny här på detta forum. Men har varit en flitig användare av det i ca ett år. Har funnit massor av information här.

Men nu till min undran... Det är så att jag gör en låt som ska inehålla sång. Men vers,ref osv.. Jag undrar vilken tonart (skala) jag bör lägga basgången i? Jag förstår mig inte riktigt på detta? Det finns massor av låtar där ute som man lätt kan sjunga med och pricka tonerna exakt och där basgången flyter så perfekt med tonerna på sången. Men när jag själv ska lyckas med detta så blir det aldrig rätt? Vill påpeka att jag vill ligga i det lägre registret) jag lägger fel toner på basgången eller så har jag fel skala? finns det någon sida eller likande där det beskrivs olika tonarter för olika sångare? Är inte alls någon sångfågel men jag vill kunna detta. Tackar så mycket på förhand

Annons
Generix (oregistrerad)
Postat
Alla instrument, inklusive sång och bas, bör spela samma tonart.

Det gör dom

Postat (redigerat)
Alla instrument, inklusive sång och bas, bör spela samma tonart.

Det gör dom

Är det inte så att basgången inte har samma toner som dom övriga ackorden i låten?

Det kan nog vara bra om du lägger upp ett litet ljudprov på det som du upplever som konstigt. Bastonerna bör ha samma skaltoner som resten av låten, men sen kan det ju krocka lite om man inte följer med i ackorden, som resten av sången, versen, refrengen..osv..

EDIT;

men sen kan ju basen ligga en eller flera oktaver under det övriga...

Redigerat av Umemagnus
Postat (redigerat)

Ok, då missförstod jag nog din fråga.. och jag vet fortfarande inte om jag förstår den..

Tonarten avgör inte direkt vilket register som krävs av sångaren. Att en Låt går i Bmoll betyder varken att melodin kommer gå högt eller lågt. Passar inte den påtänkta melodin ditt register så får du väll transponerna låten, dvs höja eller sänka alla toner i låten lika mycket så att sångmelodin passar ditt register.

svarade jag på din fråga nu?

Redigerat av Kiefz
Generix (oregistrerad)
Postat
Ok, då missförstod jag nog din fråga.. och jag vet fortfarande inte om jag förstår den..

Tonarten avgör inte direkt vilket register som krävs av sångaren. Att en Låt går i Bmoll betyder varken att melodin kommer gå högt eller lågt. Passar inte den påtänkta melodin ditt register så får du väll transponerna låten, dvs höja eller sänka alla toner i låten lika mycket så att sångmelodin passar ditt register.

Ja alltså skalan jag spelar låten i är D-dur (D,E,F#,G,A,B,C#) Och kanske har jag problemet med att jag bytar toner lite för ofta? Alltså att basgången går lite för mycket "upp och ner/framm och tillbaka" Detta ställer kanske onödigt höga krav på sångaren? Som det är nu så bytar jag akord nästan varje takt. Kanske ingen höjdare? Borde kanske dra ut på det hela och ha samma akord i 2 takter? vad säger ni alla?

Postat

Ja alltså skalan jag spelar låten i är D-dur (D,E,F#,G,A,B,C#) Och kanske har jag problemet med att jag bytar toner lite för ofta? Alltså att basgången går lite för mycket "upp och ner/framm och tillbaka" Detta ställer kanske onödigt höga krav på sångaren? Som det är nu så bytar jag akord nästan varje takt. Kanske ingen höjdare? Borde kanske dra ut på det hela och ha samma akord i 2 takter? vad säger ni alla?

Basgången ställer ju genrellt inga krav på sångaren eftersom det är skillnad på sångmelodi och basmelodi men utan att veta vilken genre det är så keep it simple. Spela ackordens bastoner och fösvåra inte spelet för mycket.

Detta är ju något som "icke-basister" ofta gör fel, alltså spelar för mycket hela tiden utan att ge plats åt andra instrument.

Enklast vore ju om du lägger upp en snutt så kan några nog ge dig lite tips och idéer men utan att veta hur det låter så blir det ju svårt att vara hjälpsam 🙁

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.