Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Hej!

Jag har en inspelning av ett körarrangemang som jag tänkte remixa till lite trance typ. Stilen är väl typ Barock, inte helt säker där 🙂

Hur som helst har jag ett problem, då låten inte håller ett jämnt tempo... Tog 4 takter ur introt, öppnade i recycle och fick reda på att det gick i 70 BPM.

Men detta funkar ju inte i längden eftersom dirigenten gör tempoökningar och liknande under låtens gång... Låter helkonstigt... Klippte till någon lång ton då det var uppenbart, men det är omöjligt annars eftersom det är ganska avancerat och femstämmigt...

Jag undrar om det finns något program eller något annat sätt att fixa detta.. Jag använder förövrigt Cubase LE och Reason 4 via rewire.

Hoppas ni förstår!

Vänliga hälsningar

Kresh

Annons
Postat
Ingen som vet nåt sätt?

Om du har programmet Melodyne så skulle det gå. Inte jättekvickt, men det skulle gå, så länge du har lite tid och ork. I programmet skulle du kunna klippa upp låten i sektioner och sedan tempojustera bitarna så att dom är korrekt mot det tempo du vill hålla, t.ex 70 bpm. 😉

Postat

i ableton live kan du lätt ändra musiken efter tempo men om man ändrar mycket så försämras ju ljudkvaliteten.

man ändrar bara hur lång takten är och sen spelas den upp i rätt tempo...

Postat

Jo, det är sant, Melodyne verkar smart... Men om jag orkar kan jag ju klippa upp allting taktvis och timestretcha varje takt 😉 jobbigt, och kanske inte blir helt exakt...

Postat

mitt förra inlägg var kanske svårt att fatta men i live är det alltså hur lätt som helst att göra detta.

beat/time-warping

man skriver bara in takt för takt hur långa de är och sen spelas alla takter upp i samma tempo.

Postat (redigerat)

Tack så mycket för alla svar! Eftersom jag inte har ableton live, så börjar jag väl med att testa med melodyne.

EDIT: Någon som har lust att förklara hur man gör det i melodyne? Vi har programmet i studion.. men jag har aldrig använt det..

Redigerat av KaptenKresh

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.