Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat (redigerat)

[EDIT] Det har minsann löst sig nu! Det enda jag gjorde var att koppla enligt Lavrell, fast kopplade in "stereo" från Main out så att säga, istället för mono. Nu verkar allt fungera precis som det ska 😎 Tack så jättemycket, alla som skrivit i tråden!

Hejsan.

Sedan jag installerade mitt Audiophile 24/96-kort har jag lite problem med inspelningen. In-ljudet till datorn blir extremt lågt. Först trodde jag att det var 0, men märkte sedan att Cubase gav små små utslag när jag fläskade på utav bara fan. Ljudet når alltså datorn, men väldigt väldigt svagt.

Såhär är min utrustning kopplad:

Ljudkort(UT) -> Stereo Aux på mixern (Behringer UB802) | CTRL Room out på mixern-> Monitorer

FX Send på mixern -> Ljudkortets LEFT-ingång (mono).

FX-ratten på mikrofonkanalen är uppdragen till max.

(Anledningen till att jag använder denna kopplingen är för att datorns ut-ljud inte ska komma med i inspelningen)

Alla relevanta rattar (Gain, Level, Main mix o.s.v) är uppvridna ganska ordentligt.

In-ljudet hade rätt volym på mitt gamla SB Live!-kort så mikrofonen är det inget fel på. Har dessutom testat med två stycken.

Problem 2

Den lilla insignalen jag får ligger helt åt vänster. Om man skickar enbart till LEFT från en mono-kanal, borde den inte komma in som en mono-signal då? Hur skickar jag en riktig mono-signal till datorn från FX send, snarare än en "halv" stereo?

Redigerat av Dissector
Annons
Postat

Jag skulle misstänka att du har någon inställning i ljudkortets kontrollpanel, där du kan välja mellan olika signalnivåer.

Angående problem 2, så handlar det ju om en monosignal - och då ska du förstås spela in den på ett monospår - och inte ett stereospår... 😉

DieHard (oregistrerad)
Postat (redigerat)
Jag skulle misstänka att du har någon inställning i ljudkortets kontrollpanel, där du kan välja mellan olika signalnivåer.

Angående problem 2, så handlar det ju om en monosignal - och då ska du förstås spela in den på ett monospår - och inte ett stereospår... 😉

Precis som Claes säger så behöver du ändra på konrollpanelens inställningar. Öppna ljudkortes kontrollpanel. Den ska synas längst ned till höger. Annars öppna den i programfiles om du kör xp.

Redigerat av DieHard
Postat
Angående problem 2, så handlar det ju om en monosignal - och då ska du förstås spela in den på ett monospår - och inte ett stereospår... 🙂

Visste jag väl 🙂

(tack)

Mitt första problem kvarstår dock. Jag har klickat runt en del i ljudkortets egna kontrollpanel och kan inte hitta något som hjälper.

Postat

Visste jag väl 🙁

(tack)

Mitt första problem kvarstår dock. Jag har klickat runt en del i ljudkortets egna kontrollpanel och kan inte hitta något som hjälper.

Nu vet jag inte hur ditt ljudkorts kontrollpanel ser ut, men du kanske kan hitta någon switch för hi/lo, -10dB/+4dB, hi gain/low gain, line/instrument eller liknande som kan ha med det att göra...?

Postat (redigerat)

Jag gjorde en bild av samtliga flikar i kontrollpanelen (utom "About" men där finns inget av intresse), med nuvarande inställningar. Någon som ser något galet?

ljudkortbb4.th.jpg

Redigerat av Dissector
Postat (redigerat)

Det är inte så att FX-send ligger efter regel på Behringerbordet?

EDIT: kollade Behringers hemsida och så är ju fallet.

Det betyder att du måste skruva på ratten (regeln) för att få ljud genom FX-send och då är din nuvarande koppling helt meningslös

Använd istället reglarna som vanligt och spela in från Main-out istället.

Alltså får du koppla dina monitorer till Cntrl-room och Main-out till datorn.

Ljudkortets utgångar till mixerns Tape-in och tryck in knappen "tape to cntrl-room"

Mikrofonen till kanal ett och vrid på gainen så det inte slår över

Vrid Panoreringen fullt till vänster

Vrid på "Level"-ratten till 0:an

Vrid på Main mix så du skickar rätt signal in till din dator på kanal 1.

Välj monospår i din sequenser och spela in.

Då borde det funka finfint

Redigerat av lavrell
Postat

Det står ju inget om ingångsnivå, men frågan är vad de menar med "Variable signal levels", där man kan välja "Consumer" eller "-10dB"...? Dels så är ju konsumentnivå just -10dB, men det ser ut som om det borde finnas en ruta bredvid för "Inputs" också... 😉

Du skulle kanske testa att installera om drivrutinerna för ljudkortet - och kanske uppdatera om du inte redan har senaste versionen, så kan man se om det dyker upp möjlighet att ändra Input level också. Redan innan det, så kan du förstås också testa att ändra den där Outputs-switchen också och se (höra... 🙁 ) vad som händer.

Postat
Det står ju inget om ingångsnivå, men frågan är vad de menar med "Variable signal levels", där man kan välja "Consumer" eller "-10dB"...? Dels så är ju konsumentnivå just -10dB, men det ser ut som om det borde finnas en ruta bredvid för "Inputs" också... 🙁

Från manualen:

"Peak Analog Output Signal:

+2dBV (Consumer setting),

-4dBV (-10dBV setting)."

Lite mysko... ”Consumer” är alltså hetare.

Postat

Det betyder att du måste skruva på ratten (regeln) för att få ljud genom FX-send och då är din nuvarande koppling helt meningslös

Ljudkortets utgångar till mixerns Tape-in och tryck in knappen "tape to cntrl-room"

Men om jag kör via Main out, varför mono och inte stereo då? Det är ju en stereo-utgång.

Nåja. Har kopplat som du skrev, men problemet med den extremt låga in-signalen kvarstår. Tack för tipset dock. Jag trivs bättre med denna kopplingen, den känns mer "riktig" på något sätt 🙂

Som sagt. In-ljudet är fortfarande extremt lågt. Tycker jag har skruvat på det mesta nu. Drivrutinerna är tankade direkt från M-Audios webbsida så dom bör väl vara up-to-date.

Postat

Men om jag kör via Main out, varför mono och inte stereo då? Det är ju en stereo-utgång.

Nåja. Har kopplat som du skrev, men problemet med den extremt låga in-signalen kvarstår. Tack för tipset dock. Jag trivs bättre med denna kopplingen, den känns mer "riktig" på något sätt 🙂

Som sagt. In-ljudet är fortfarande extremt lågt. Tycker jag har skruvat på det mesta nu. Drivrutinerna är tankade direkt från M-Audios webbsida så dom bör väl vara up-to-date.

Jo det är en stereo-utgång men EN mik är EN ljudkälla = MONO 🙂

Om insignalen är låg fortfarande är det ju konstigt helt klart. Då vettetusan om jag kan vara till någon mer hjälp dessvärre.

Lycka till med krånglet!

Postat (redigerat)
Jo det är en stereo-utgång men EN mik är EN ljudkälla = MONO 🙂

Om insignalen är låg fortfarande är det ju konstigt helt klart. Då vettetusan om jag kan vara till någon mer hjälp dessvärre.

Lycka till med krånglet!

Ja det är sant såklart, men om det är enda anledningen så är det ju lika bra att koppla in både Left och right ändå. jag har trots allt två mikrofoner som jag gärna kör ihop ibland men det är ju en annan historia. Tänkte bara kolla om det var av någon annan anledning 🙂

Well well. Ja. Vi får se om jag får nån fason på det här, eller om nån annan har någon idé!

Tack ska du ha för hjälpen 🙂

[EDIT] Det har minsann löst sig nu! Det enda jag gjorde var att koppla enligt Lavrell, fast kopplade in "stereo" från Main out så att säga, istället för mono. Nu verkar allt fungera precis som det ska 🙂 Tack så jättemycket, alla som skrivit i tråden!

Redigerat av Dissector
Postat

Du borde ha fått ut lika hög signal från effekttappningen, om mixern är ok, så det är ändå lite märkligt att du inte kunde få det...

Det jag kan tänka mig i så fall, är att det är en mixer med en inbyggd effektenhet, som automatiskt är kopplad till "FX", så att du i stället skulle ha använt AUX send (om en sådan finns) eller disablat den inbyggda effekten för att kunna få ut signal på FX-send... Om det är något sådant, så är det bara läckaget mellan mixerns olika delar som du har fått ut - och det är verkligen ingen hög signal om det är så... 🙂

Nåja - kanske inget att fördjupa sig i, eftersom det fungerar nu - men jag tycker ändå att det är märkligt att du inte fick det att fungera med den andra kopplingen...

Postat
Du borde ha fått ut lika hög signal från effekttappningen, om mixern är ok, så det är ändå lite märkligt att du inte kunde få det...

Det jag kan tänka mig i så fall, är att det är en mixer med en inbyggd effektenhet, som automatiskt är kopplad till "FX", så att du i stället skulle ha använt AUX send (om en sådan finns) eller disablat den inbyggda effekten för att kunna få ut signal på FX-send... Om det är något sådant, så är det bara läckaget mellan mixerns olika delar som du har fått ut - och det är verkligen ingen hög signal om det är så... 🙂

Nåja - kanske inget att fördjupa sig i, eftersom det fungerar nu - men jag tycker ändå att det är märkligt att du inte fick det att fungera med den andra kopplingen...

Fast POST-fader är ju post-fader så om Level-ratten inte va så uppdragen på fullt så blir det ju inte mycket till signal som skickas via FX-send 😛

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.