Jump to content
Annons

analogsynthar/Va-synthar

rekkit (oregistrerad)

Recommended Posts

rekkit (oregistrerad)

jag söker en bra analog / virtuell analog synth begagnad. vad är ett bra val?

har t.ex. hittat en virus a för 4000, en Nova för 3500, en Redsound Darkstar för 2000, etc. Även Micro Modular kan vara intressant, finns för under 2000. MS2000r för 3000.

Vad för gamla analoga som är intressanta kan hittas kring de priserna, finns de över huvud taget att hitta?

vill inte ha en synth som bara kan skapa moderna ljud, gärna en med bra gamla analoga ljud, som kan passa in i rock och i andra akustiska sammmanhang.

vad finns det för andra val och vad är det bästa?

Dela på andra sajter

Annons
Vad för gamla analoga som är intressanta kan hittas kring de priserna, finns de över huvud taget att hitta?

vill inte ha en synth som bara kan skapa moderna ljud, gärna en med bra gamla analoga ljud, som kan passa in i rock och i andra akustiska sammmanhang.

http://www.unease.se/mfb-synth2test.htm

Jäkligt bra helanalog för 4000 kr. Med MIDI... Och step sequencer!!

Redigerat av dbd
Dela på andra sajter

rekkit (oregistrerad)

ja, sökfunktionen är en guldgruva 😆

men jag hittar inte riktigt svaren jag söker där...

mfb II:an är monofonisk, ocb 6 röster är nog minimumkrav för mig.

vad säger ni om en Waldorf micro Q jämfört med de tidigare nämnda?

om man ej söker feta tranceljud, tb-bubblande eller techno-blippanden utan just, analoga varmra trevliga ljud som låter bra tillsammans med gitarrer och annat akustiskt?

Dela på andra sajter

vad säger ni om en Waldorf micro Q jämfört med de tidigare nämnda?

om man ej söker feta tranceljud, tb-bubblande eller techno-blippanden utan just, analoga varmra trevliga ljud som låter bra tillsammans med gitarrer och annat akustiskt?

Många tycker inte att MicroQ är direkt "varm", men det har lite att göra med hur man programmerar ljuden, och dessutom beror det självklart på vad man jämför med... Den kan låta riktigt varmt och fett, men också "iskallt" och digitalt om man vill det...

Jag är väldigt nöjd med min uQ och skulle tro att den borde funka väldigt bra till vad du vill göra. Men den har ett ganska eget sound, så du borde absolut se till att testa den först... Eller åtminstone lyssna på lite demos eller låtar av folk som använder den.

Dela på andra sajter

Du ville ju ha lite jämförelser med de andra syntharna du nämnde, så jag kan väl komma med några (ytterst subjektiva) kommentarer...

Virus: Borde funka ungefär lika bra som en uQ. Vilken du väljer beror nog mest på din personliga smak... Lite mindre komplex och tristare oscillatorer, men bra effekter.

Nova: Har väldigt lite erfarenhet av den här, men den är lite tråkig och "smooth" för min smak...

DarkStar: Billig, men lite plastig och enkel...

MicroModular: Nästan oändliga programmeringsmöjligheter, men du ville ju ha minst 6 röster och det får du inte här...

MS2000: Tillsammans med uQ och Virus de VA-synthar jag gillar bäst soundmässigt (fast jag har inte hört novations och alesis nyare modeller). Tror inte att du kan gå fel med nån av dem...

vad finns det för andra val och vad är det bästa?

När det gäller analoga så finns det som du säger kanske inte lika mycket att välja på, iallafall inte med minst 6 röster och i en liknande prisklass...

Korg Polysix har ju som namnet antyder 6 röster, och låter helschysst! Borde gå att hitta för knappa 3000-lappen... Har dock oftast inte MIDI.

Sedan finns det väl några Roland-synthar, men jag är osäker på priser och dessutom är ju inte tillgången alls lika stor som för VA-synthar... Nästan enklare att kolla annonser efter vad som finns och sedan göra lite research för att se om det du hittar är nåt att ha...

Dela på andra sajter

Har både en DarkStar och en MicroModular, och står det mellan dem är det helt klart Modularen som gäller. Darkstaren är för det första riktigt brusig (ivf mitt exemplar, har hört lite olika från olika människor) och är rätt dålig på "varma" ljud. Visserligen polyfonisk och/eller multitimbral, vilket är en liten vinst gentemot Modularen, men å andra sidan låter Modularen bättre, är mer flexibel och det är inte direkt svårt att göra overdubs om du har byggt ett riktigt "stort" ljud och inte kan klämma ur den tillräckligt många röster (å andra sidan går det att bygga välljudande ljud och ändå få rätt bra polyfoni).

Den enda riktiga nackdelen med Modularen är att du lätt fastnar i ljudbyggandet och inte gör någon musik.

Final verdict blir ändå Modularen hellre än Darkstaren.

EDIT: Darkstaren har visserligen en massa rattar som kan användas för att ratta andra syntar och VST(i):er, vilket är ett plus.

Redigerat av royen
Dela på andra sajter

Jag har själv en Nord Modular som jag verkligen gillar! Lättprogramerad och låter bra. Om du inte skaffar Micro versionen utan den större (finns i rack eller key version, borde kunna hitta en key för typ 5000 spänn och en rack klart billigare) så har du inget problem med polyfonin. Men som royen säger.....man sitter lätt och bygger ljud istf för att göra musik.

Dela på andra sajter

nattvaktaren (oregistrerad)
Problemet är väl bara att hitta en affär som har nån synth överhuvudtaget, om man nu inte bor i nån av storstäderna...

Eller om man råkar bo i Höör.

Dela på andra sajter

Problemet är väl bara att hitta en affär som har nån synth överhuvudtaget, om man nu inte bor i nån av storstäderna...

Det bästa är ju om man har kompisar som har synthar.

Jo, kalmar ska man inte bo i. Finns lite syntar i Växjö i alla fall.

Dela på andra sajter

en nord modular för under 5000 :| ?

En av mina kompisar köpte en beg Nord Modular Key (alltså den gamla varianten, inte den nya G2 såklart) för 5000 spänn nu i höstas. Så visst kan man hitta den billigt.

Jop, jag har också sett annonser på runt 5-6000kr, så det låter inte alls omöjligt.

Dela på andra sajter

rekkit (oregistrerad)

hm.

jag bor i uppsala och den enda synt jag vet som finns på ngn affär är en virus kb.

så det är ett litet problem. nån som vet om det finns de tidigare nämnda någonstans i sthlm?

Dela på andra sajter

Estrad hade iallafall en herrans massa synthar när jag var där senast...

Men det var visst nästan ett år sedan när jag tänker efter, så det lär inte va nån större idé att jag försöker komma ihåg vad jag såg där.

Dela på andra sajter

rekkit (oregistrerad)

okej. hm. får åka ner till vår huvudstad och reka lite då nån dag..

en fråga till, är det nån skillnad mellan den gula uQ:n och den nya gråa?

EDIT: det kanske bara var Q:n som tidigare var gul...

Redigerat av rekkit
Dela på andra sajter

en fråga till, är det nån skillnad mellan den gula uQ:n och den nya gråa?

EDIT: det kanske bara var Q:n som tidigare var gul...

Jo, det finns gula uQs, min är gul!

Och nej, det är ingen skillnad på färgerna.

Däremot finns det en "Lite"-version som har färre röster och några andra begränsningar, och en "Omega"-version som har ~75 röster, men både den vanliga uQn och Omegan kan va både gula och grå vad jag vet... Lite-versionen borde endast va grå för jag har för mig att den kom efter färgbytet.

Eventuellt kan det va så att vissa riktigt gamla modeller inte kan uppgraderas till Omega lika enkelt (eller gällde det uppgradering av Q tro?), men å andra sidan lär det va rätt så svårt att få tag på uppgraderingskorten nu när Waldorf är borta (R.I.P! 😉)...

Dela på andra sajter

rekkit (oregistrerad)

okej. jo det är jäklit synd att Waldorf har gått i evig dvala... :\

hmm. är det inte gansla jobbigt att bara ha, 6 rattar, eller vad det är, till att programera ljud i uQ:n?

jag funderar på att köpa en uQ och köpa till en midikontroller, skulel det fungera bra och vara värt kanske en till tusenlapp?

Dela på andra sajter

hmm. är det inte gansla jobbigt att bara ha, 6 rattar, eller vad det är, till att programera ljud i uQ:n?

jag funderar på att köpa en uQ och köpa till en midikontroller, skulel det fungera bra och vara värt kanske en till tusenlapp?

Njaej, jag tycker faktiskt inte att det är särskilt jobbigt.

Det ligger nog en hel del tankeverksamhet bakom konceptet, för det är väldigt logiskt och lättjobbat bara man pulat med den ett litet tag...

Det funkar garanterat med en midikontroller också (men Waldorf använder inte standard-CC-numrena till allt, så de allra enklaste kanske inte funkar?). Men jag skulle föreslå att du börjar utan ett tag och testar hur du tycker att det är.

Jag funderade på om jag skulle skaffa en, men kom fram till att jag klarar mig utmärkt ändå...

Redigerat av android
Dela på andra sajter

rekkit (oregistrerad)

okej. det låter bra. måste hitta nåt ställe jag kan prova på att använda den bara...

är inte riktigt insatt i hur det fungerar att konfigurera en midikontroller, speciellt inte till en hårdvarusynt. hur är det cc-numrena fungerar, och hur tar man reda på om olika midikontrollers fungerar med uQ:n?

Dela på andra sajter

Jag är inte heller särskilt insatt i hur man gör med en controller (i och med att jag inte har nån), men jag antar att de allra flesta (om inte alla?) har möjligheter att ställa in vilken CC en ratt ska skicka, och då ska det ju inte va nåt problem alls. (Tänkte nog tidigare på att jag hört att det kan va lite problematiskt att styra en uQ från en annan synth.)

Förutom de fasta CC'na så har även uQn 3 st (X,Y,Z) som man kan bestämma vilken CC de ha, och som är välbara i modulationsmatrixen... Så jag har satt X till 16 och Y till 17, vilket motsvara x- och y-axeln på joysticken på min Wavestationkeyboard, vilket ger oanade möjligheter....! 🙂🙂

Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du ska bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.