Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Hej, Jag har en helt ny Fender Stratocaster American Series som jag köpte på Jam i stockholm. När jag kom hem så märkte jag att den stämmer ur sig så fort jag bänder på strängarna eller använder svajen. Även när jag använder capo så är den ostämd fast den var stämd bra utan capo. Vad är problemet??? Vore tacksam om någon kunde svara.

Mvh Oscar

Annons
DieHard (oregistrerad)
Postat
Hej, Jag har en helt ny Fender Stratocaster American Series som jag köpte på Jam i stockholm. När jag kom hem så märkte jag att den stämmer ur sig så fort jag bänder på strängarna eller använder svajen. Även när jag använder capo så är den ostämd fast den var stämd bra utan capo. Vad är problemet??? Vore tacksam om någon kunde svara.

Mvh Oscar

Gå tillbaka med den till dem och få den intonerad ordentligt. Det ska inte kosta dig något om du köpt den nyligen.

Postat

Mvh Oscar

Möjligt intoneringsproblem. Jag skulle nog traska tillbaka till Jam och be om justering om du inte kan intonera den själv. Kan ju vara läge att lära sig iofs. Är inte så svårt på ett vanligt strata-stall, men en helt ny am strata borde givetvis vara justerad av Jam innan sälj.

Det kan ju vara så enkelt att strängarna är helt nypåsatta och inte har satt sig riktigt än. Dra i dom ganska kraftigt, stäm om och upprepa några gånger så kanske det löser sig.

Postat

intonationsproblem brukar generellt inte vara problemet med att gitarr stämmer ur sig, det är istllet oftast när strängarna inte kan löpa fritt i hals och stallsadel som det stämmer ur sig..

har du köpt den nyligen bör du få gitarren uppfräschad gratis på jam, annars lämna in hos gitarrmeck ellerr lär dig själv..

Postat

Jag håller med IDF, gitarren borde fixas på affären som sålde den - borde varit gjort innan försäljningen. Oskicket att sälja ojusterade gitarrer kan kanske vara acceptabelt på en 500-kronors lågbudget-gitarr från Asien, men definitivt inte på en Fender.

Spontana gissningar -

Har strängarna töjts något efter montaget ? - Jag brukar vara ganska våldsam med töjning när jag byter & har sällan problem med strängar som ger med sig vid spel = stämmer ned sig.

Hur ser det ut på strängposten ( stämskruvshuvudet ) - strängen ska vara snyggt lindad, inte som man ibland ser med korsvisa varv & den som strängat verkar ha försökt få med hela strängen på strängposten utan att klippa bort något.

Hur ser sadeln ut ? Oftast är ( hals- ) sadeln både för hög & för trång i strängspåren - om den är för hög kan gitarren kännas trögspelad & ha intonationsproblem & gällande detta problem - är den för trång hakar strängarna upp sig & verkar stämma upp sig. Det här tror jag är orsaken till dina problem - är sadeln juste ska du inte behöva grafit eller annan smörja i sadelspåren.

Om Jam ska fixa spårbredden, så se även till att de kollar/fixar spårdjupet.

Sedan kan förstås trät i gitarren påverkas av häftiga temperatursvängningar, men det tror jag inte är problemet den här gången.

Hoppas du får en snabb lösning.

Per

Postat

Jo, tyvärr - men inte acceptabelt med de priser som är idag.

För övrigt har de flesta handlare sådana avanser på de flesta prylar de säljer, & så måttligt service-behov i övrigt, att det är oförsvarbart att neka sådan service. - när såg man en musikhandlare i en Simca 1600 senast ? 😆

Drive hard !!!!

Per

Postat
Jag håller med IDF, gitarren borde fixas på affären som sålde den - borde varit gjort innan försäljningen. Oskicket att sälja ojusterade gitarrer kan kanske vara acceptabelt på en 500-kronors lågbudget-gitarr från Asien, men definitivt inte på en Fender.

Håller med. Sist jag handlade på 4sound köpte jag en bas som var lite nedsatt i pris. En MexFender. Varför var priset nedsatt? För att halsen var sned, vilket de inte sa ett ljud om. Sista gången jag har handlat av den kedjan o sedan har de mage till klaga på att folk beställer över Internet...

DieHard (oregistrerad)
Postat

Håller med. Sist jag handlade på 4sound köpte jag en bas som var lite nedsatt i pris. En MexFender. Varför var priset nedsatt? För att halsen var sned, vilket de inte sa ett ljud om. Sista gången jag har handlat av den kedjan o sedan har de mage till klaga på att folk beställer över Internet...

Ja inte vidare smart med tanke på konkurrensen från Thomann och liknande. Skulle gått tillbaka och slagit den där basen i skallen på säljaren. ☺️ Men appropå beställa över internet så har de ingen koll heller på deras eget sortimente. Gick dit för att köpa ett UAD-kort. Killen där visste inte vilket kort som var vilket av UAD-korten(trots han jobbade på den avdelningen, mycket smart). Sen säger han att han inte vet om de säljer dem i butik eller bara på nätet och utan måste kolla upp det. Vad bra koll de har. Gick därifrån direkt. Kommer inte heller handla där mera.

Postat (redigerat)
Jag ska nog vara elak och säga att det är ett problem du får räkna med när du köper en modern fender.

Alla gitarrer som innehåller lite kvalite går att fixa till, även en modern fender! Vad skulle det vara för fel på en sån?

Min Strata stämmer aldrig ur sig hur jag än bender och vrider på den. Då menar jag verkligen aldrig...nästan. Jag är sjukt imponerad av att den håller så bra.

Kör på riktiga strängar som GHS, Ernie ball eller D´addaroi. Har iof ingen som helst koll på om det kan bero på billiga strängar.

Fixera stallet mot kroppen så det inte flyter i luften!

Låt affären felsöka för det går att fixa till din gura.

Redigerat av 4Trax
  • 1 år senare...
Postat

Tror dock inte att strängar är problemet i dettta fall. Am strattor levereras oftast nu mer med Fender "Origina"lsträngar sånna däringa Bullets.

Intornering är det mest troliga behovet här.

/Må Väl

Postat

Jag tror det beror på att strängarna går trögt i sadlarna när den är helt ny. Man kan ta en helt vanligt blyertspenna och skrapa av lite från udden på strängen som smörjmedel, i sadeln alltså. Sen kan man störtbombssvaja rejält en del så försvinner nog trögheten.

Att kolla intoneringen är ju också viktigt. Lika får man vara väldigt noga hur man sätter capot. Sätter man det mitt emellan två band kommer det att trycka ner strängarna så tonen blir för hög, capot ska sitta väldigt nära bakom bandet, nästan på.

Postat (redigerat)

Dom gånger jag köpt gitarrer på Jam har dom alltid nämnt att justering

ingår en gång det första året. Det brukar vara bra att fundera på vilken

stränghöjd och vilka strängar man gillar innan man lämmnar in den.

Har även utnyttjat garantin utan problem, dom brukar var måna om

sina kunder.

Har också en strata och justering av stallet är beroende av villka strängar

du vill ha, så oftast brukar stallet inte justeras innan du lämnar in den första

gången. Inte ovanligt att en strata stämmer ur sig om stallet inte justeras.

Om du vill prova själv (bra att kunna senare) så finns många bra tips på nätet,

tex. här:

http://www.ehow.com/video_4396417_bridge-i...trat-setup.html

Redigerat av msk
Postat
Dom gånger jag köpt gitarrer på Jam har dom alltid nämnt att justering

ingår en gång det första året. Det brukar vara bra att fundera på vilken

stränghöjd och vilka strängar man gillar innan man lämmnar in den.

Har även utnyttjat garantin utan problem, dom brukar var måna om

sina kunder.

Har också en strata och justering av stallet är beroende av villka strängar

du vill ha, så oftast brukar stallet inte justeras innan du lämnar in den första

gången. Inte ovanligt att en strata stämmer ur sig om stallet inte justeras.

Om du vill prova själv (bra att kunna senare) så finns många bra tips på nätet,

tex. här:

http://www.ehow.com/video_4396417_bridge-i...trat-setup.html

En mycket bra video... lätt att förstå.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.