Peak (oregistrerad) Postat 8 juni 2008 Dela Postat 8 juni 2008 Efter att ha lyssnat på låtarna jag gjort de senaste åren har jag kommit fram till att placeringen av kicken alltid varit för hög i ljudnivå. Detta har bidragit till att mixen inte blivit den bästa. Hur går ni tillväga när ny bestämmer hur högt kicken skall vara i ljudnåvå, finns det några knep man kan följa ? Nu senast har jag låtit kicken ligga jättelågt i ljudnivå och detta har faktiskt gett mig bättre resultat. Sysslar mest med olika sorters elektronisk musik Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
joachime Postat 8 juni 2008 Dela Postat 8 juni 2008 Jag gissar att du mixar på stark volym. Nivån på kicken sätter man lättare genom att lyssna på olika nivåer. Låter den stark på svag ljudvolym är den antagligen för stark. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
lord_von_bagge Postat 8 juni 2008 Dela Postat 8 juni 2008 Jag gissar att du mixar på stark volym. Nivån på kicken sätter man lättare genom att lyssna på olika nivåer.Låter den stark på svag ljudvolym är den antagligen för stark. Och låter den för svagt så är det för låg 😛 Det är nu du har användning av dina öron 😛 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Larsson Postat 8 juni 2008 Dela Postat 8 juni 2008 jag försöker hålla volymen så att man hör vad kicken gör, men absolut inte mer en så.. vilket nog iofs är måttstocken för de mesta instrument som är med i en låt iofs.. skära lite bas på kicken kan funka bra om man vill höja den kraftigt.. mer tips en så har jag inte att komma med när det kommer till kicken det handlar ju mycket om vad man vill uppnå osv, osv lycka till 😛 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
IDF Postat 9 juni 2008 Dela Postat 9 juni 2008 skär mer bas än vad du tror, och sänk volymen på bastrumman mer än du tror.. när jag hittar en bra volym till kicken så sänker jag den 2-3dB.. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Lundin Postat 9 juni 2008 Dela Postat 9 juni 2008 (redigerat) När det gäller elektronisk musik behöver man kanske inte hålla sig inom ramen för vad som är "akustiskt" riktigt, så man har väl lite mer frihet att laborera, men som IDF skrivit kan man skära mer basbotten på kicken och basen än man tror, fast det kan ju också vara beroende på hur tät mixen är. Gör du en minimalistisk låt kanske den där 2-sekunderskicken fylla sin funktion och då ska man väl inte behandla den som alla andra. Ett annat fungerande trick är att lägga på ett transientrikt ljud som dubblar kickens topp för att få fram markeringen, hihatljud, trä-block, filtrerat vitt brus.. m.m m.m m.m m.m Normalt mixar jag gärna kicken aningen högre än allt annat ( 1 - 2 db ) , men det varierar beroende på vilken typ av låt det är. Redigerat 9 juni 2008 av Lundin Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
IDF Postat 9 juni 2008 Dela Postat 9 juni 2008 När det gäller elektronisk musik behöver man kanske inte hålla sig inom ramen för vad som är "akustiskt" riktigt, så man har väl lite mer frihet att laborera, men som IDF skrivit kan man skära mer basbotten på kicken och basen än man tror, fast det kan ju också vara beroende på hur tät mixen är. Gör du en minimalistisk låt kanske den där 2-sekunderskicken fylla sin funktion och då ska man väl inte behandla den som alla andra. Ett annat fungerande trick är att lägga på ett transientrikt ljud som dubblar kickens topp för att få fram markeringen, hihatljud, trä-block, filtrerat vitt brus.. m.m m.m m.m m.m Normalt mixar jag gärna kicken aningen högre än allt annat ( 1 - 2 db ) , men det varierar beroende på vilken typ av låt det är. och glöm inte bort att anpassa låten för där den är tänkt att spelas.. ska den spelas på en klubb, så kommer du inte behöva dra på så mycket botten och volym på den, eftersom oftast finns det stora jädra baslådor som förstärker allt i dessa register något ofantligt.. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Claes Holmerup Postat 9 juni 2008 Dela Postat 9 juni 2008 Det skulle kanske hjälpa att ha en sub, om dina monitorer inte går ner tillräckligt lågt för att du ska kunna höra vad som händer längst ner...? Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Lundin Postat 13 juni 2008 Dela Postat 13 juni 2008 Det skulle kanske hjälpa att ha en sub, om dina monitorer inte går ner tillräckligt lågt för att du ska kunna höra vad som händer längst ner...? ..eller en bra frekvensanalysator Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Claes Holmerup Postat 13 juni 2008 Dela Postat 13 juni 2008 Det skulle kanske hjälpa att ha en sub, om dina monitorer inte går ner tillräckligt lågt för att du ska kunna höra vad som händer längst ner...? ..eller en bra frekvensanalysator Både ja och nej... Att se att någonting händer är långt ifrån samma sak som att höra HUR det låter, så en spektrumanalysator är inget jag skulle förlita mig på... Vill man däremot vara säker på att det inte finns något under en viss frekvens, så är en analysator bra. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.