Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Hej!

Jag skall köpa ett nytt ljudkort, närmare bestämt ett Presonus Firebox. Men det jag undrar e då, vad är det som krävs av datorn mer än att den har firewire? När jag va på 4sound, så snackade dom nåt om ljudkortet som redan fanss på datorn men jag minns inte exakt vad dom sa...

Annons
Postat
Hej!

Jag skall köpa ett nytt ljudkort, närmare bestämt ett Presonus Firebox. Men det jag undrar e då, vad är det som krävs av datorn mer än att den har firewire? När jag va på 4sound, så snackade dom nåt om ljudkortet som redan fanss på datorn men jag minns inte exakt vad dom sa...

Du har ju oftast ett internt ljudkort som kommer med moderkortet. Det enda du behöver göra är att disabla detta kortet så att det inte krockar med ditt externa vid uppspelning.

På pc kan du disabla kortet i BIOS helt, annars får du helt enkelt ändra uppspelnings funktionen i operativsystemet(windows / mac os).

Annars krävs det inte något av dator för själva inkopplingen och uppspelning från ljudkortet. Det som kommer att pressa datorn är vilken latency(fördröjning) du väljer att ha i ditt musikprogram, och hur mycket mjukvaru plugins du använder.

Ju snabbare respons desto mer kräver det i datorn, man ändrar latencyn antingen i ms(millisekunder) eller samples. Låg värden på båda = snabb respons och tvärtom 😆

Postat
Hej!

Du har ju oftast ett internt ljudkort som kommer med moderkortet. Det enda du behöver göra är att disabla detta kortet så att det inte krockar med ditt externa vid uppspelning.

På pc kan du disabla kortet i BIOS helt, annars får du helt enkelt ändra uppspelnings funktionen i operativsystemet(windows / mac os).

Annars krävs det inte något av dator för själva inkopplingen och uppspelning från ljudkortet. Det som kommer att pressa datorn är vilken latency(fördröjning) du väljer att ha i ditt musikprogram, och hur mycket mjukvaru plugins du använder.

Ju snabbare respons desto mer kräver det i datorn, man ändrar latencyn antingen i ms(millisekunder) eller samples. Låg värden på båda = snabb respons och tvärtom 😆

Man behöver inte disabla nånting, jag har då aldrig haft några problem med att ha två ljudkort igång samtidigt.

På min andra dator (inte studiodatorn) använder jag både moderkortets interna ljud och ett PCI-kort samtidigt (programmen använder olika ljudkort), har testat samma sak med mitt Firebox och det funkar men jag har inget behov av att göra så just nu i studion.

Postat
Hej!

Man behöver inte disabla nånting, jag har då aldrig haft några problem med att ha två ljudkort igång samtidigt.

På min andra dator (inte studiodatorn) använder jag både moderkortets interna ljud och ett PCI-kort samtidigt (programmen använder olika ljudkort), har testat samma sak med mitt Firebox och det funkar men jag har inget behov av att göra så just nu i studion.

Skönt för dig. Jag har dessvärre haft oturen med just detta tidigare när jag satt på pc. Det skadar ju inte att disabla det interna kortet just för att minimera risken att det blir strul. Jag förstår inte varför man skulle vilja ha både det interna och externa igång samtidigt? Fullt duplex stöd blev standard för typ 10 år sen 😆

maart (oregistrerad)
Postat
...Jag förstår inte varför man skulle vilja ha både det interna och externa igång samtidigt? Fullt duplex stöd blev standard för typ 10 år sen 😑

Om man inte har en dedikerad studiodator kan det vara bra att inte köra allt på samma ljudkort så man slipper problem med t.ex. olika samplingsfrekvenser samtidigt. Man kan ha ett "studio-ljudkort" som man mer eller mindre bara avänder med sin DAW och ett "vanligt" ljudkort som används till t.ex. vanlig mp3-lyssning eller om man ska köra spel, o.s.v. Detta förutsätter ju såklart att det inte blir någon konflikt mellan korten. Själv kör jag nästan alltid två, ibland tre, ljudkort på min bruksdator och det har faktiskt aldrig krånglat.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.