Lundin Postat 30 oktober 2004 Postat 30 oktober 2004 På själva sångspåret menar du? Yeppers Är det inte lite väl mkt reverb på hela låten just nu? Eller? 😆 Yeppers
ViktorDenStore Postat 15 november 2004 Trådstartare Postat 15 november 2004 (redigerat) Your browser does not support the HTML5 audio tag Redigerat 21 november 2004 av ViktorDenStore
Jazzman Postat 15 november 2004 Postat 15 november 2004 yeeh.. tycker om låten! Sångerskan sjunger snyggt men låter lite svajig i en del avslut. Tycker att virveln är lite för stark i inledningen, låter bättre när det kommer igång. Gillar absolut övergången till refrängerna, snyggt! Däremot så dränks sången lite i refrängen bland gitarrer. Och.. det fattas ju som sagt bas. Anmäler mej gärna som frivillig 😉 Men den här gången är det inte så kavantiserat som en del av dina tidigare låtar har varit, nu svänger det bättre 😏 Fortsätt. Lyssnar gärna igen.
ViktorDenStore Postat 15 november 2004 Trådstartare Postat 15 november 2004 Tack för bra komentarer Jazzman Det är ju nån form av rock så jag tror nog att rösten Ska vara lite dränkt i refrängen, men den är nog lite för mkt dränkt som du säger Tack då har jag två frivillga bassister =) Kör hårt! /// V i k t o r
Lundin Postat 15 november 2004 Postat 15 november 2004 Ok..något har hänt med låten men även om låten blivit mycket tydligare trodde jag att du ville ha den fet-köttig och mäktig? ..nu låter det mer snygg pop än heavy metal och sången är fortfarande jättestor i mixen och botten / mid'en i låten känns som den blivit ännu tunnare? Pianomelodin som kommer in 01:56 är jäkligt snygg fast slutade alltför tidigt..men det var också det enda jag fastnade för.... Själva kärnan i låten och den som jag tycker du ska spinna vidare på är refrängen..det andra börjar kännas mer som en annan låt när allting växlar från versen.. Fråga: Hur vill du att det ska låta och vilket sound är det du strävar efter? och hur vill du att sången ska ligga i förhållande till dom andra instrumenten?
ViktorDenStore Postat 15 november 2004 Trådstartare Postat 15 november 2004 Ok..något har hänt med låten men även om låten blivit mycket tydligare trodde jag att du ville ha den fet-köttig och mäktig?..nu låter det mer snygg pop än heavy metal och sången är fortfarande jättestor i mixen och botten / mid'en i låten känns som den blivit ännu tunnare? Pianomelodin som kommer in 01:56 är jäkligt snygg fast slutade alltför tidigt..men det var också det enda jag fastnade för.... Själva kärnan i låten och den som jag tycker du ska spinna vidare på är refrängen..det andra börjar kännas mer som en annan låt när allting växlar från versen.. Fråga: Hur vill du att det ska låta och vilket sound är det du strävar efter? och hur vill du att sången ska ligga i förhållande till dom andra instrumenten? Sången SKA vara lite starkare än normalt, det är ju det som gör att det blir ett speciellt sound, men den kanske är FÖR stark, eller? 😏 Låten ska vara typ som "Ett popband som spelar Nightwish låtar" njae, jag vet faktiskt inte, men jag är inte ute efter att "såhär ska det låta" det jag är ute efter är att göra en låt som låter bra typ, det kanske är "imposseble mission" jag vet inte, men det är vad jag försöker med hur som helst! 😉 Sen ska det ju låta lite rockigt också 😉
ViktorDenStore Postat 15 november 2004 Trådstartare Postat 15 november 2004 (redigerat) Your browser does not support the HTML5 audio tag 😏 Små ändringar som... Kör & Sång Volym på Pianosolo innan sista refräng Redigerat 21 november 2004 av ViktorDenStore
Lundin Postat 15 november 2004 Postat 15 november 2004 Sången SKA vara lite starkare än normalt, det är ju det som gör att det blir ett speciellt sound, men den kanske är FÖR stark, eller? 😏 Låten ska vara typ som "Ett popband som spelar Nightwish låtar" njae, jag vet faktiskt inte, men jag är inte ute efter att "såhär ska det låta" det jag är ute efter är att göra en låt som låter bra typ, det kanske är "imposseble mission" jag vet inte, men det är vad jag försöker med hur som helst! 😉 Sen ska det ju låta lite rockigt också 😉 Jag tycker sången är alldeles för stor för mixen..både i frekvens och volym. Att du är ute efter ett hårdare sound tror jag att man kan skönja eftersom du valt distade gitarrer, men för att få låten att verkligen bli tyngre behöver du nog mixa på ett annat sätt.. och på med mer av allt..fylla ut tomrummen i låten så den inte låter så gles. Vill du däremot att låten ska få mer popkänsla ska du nog backa distgitarrerna till bakgrunden och lägga ett annat kompinstrument längre fram i mixen. så att distgurorna färgar låten men inte driver den.. Om du säger: Jag vill att soundet ska vara liknande Queens of the Stoneage innebär det ju inte att du blir en exakt kopia... om du inte spelar exakt lika förstås... Vad använder du för program när du jobbar? Cobejs ? och hur mycket är audio nu när du fått hjälp av Osiris?
ViktorDenStore Postat 15 november 2004 Trådstartare Postat 15 november 2004 (redigerat) Nu är allt nersparat i Wave, men från grunden fortfarande VST... ska få Bas snart förhoppningvis 😏 Vad ska jag fylla ut med då i tomrummen? Cubase SX 2 Redigerat 15 november 2004 av ViktorDenStore
Lundin Postat 15 november 2004 Postat 15 november 2004 Nu är allt nersparat i Wave, men från grunden fortfarande VST... ska få Bas snart förhoppningvis 😏 Vad ska jag fylla ut med då i tomrummen? Cubase SX 2 Jag menar hur arret ser ut i Cubase. Hur mycket som är Audio och hur mycket som är midi... jag vet att jag frågat tidigare, men nu har du ju pillrat ganska mycket och en del kan ha hunnit ändra sig. Använder du Virtual guitarist månne? Fylla ut tomrummen? Toapapper kanske 😆 Ja..vad menar jag egentligen.. Det finns väl två alternativ. Det ena är att använda så mycket fundamentala delar av varje instrument som möjligt och utnyttja frekvensspektrat maximalt... det andra är att dubbla fler instrument och panorera dom lite olika. Om det varit tekniskt möjligt hade det varit skoj att få testa att mixa om den här låten..dubba lite här.. EQ'a lite där.... och smiska sången lite på kanten 😆
osiris Postat 16 november 2004 Postat 16 november 2004 Hej å hå... Nu har jag spelat in en bas Viktor... och 7 olika gitarrer som du har att välja på... Skickar över dom ikväll 😉 puss å hej
ViktorDenStore Postat 16 november 2004 Trådstartare Postat 16 november 2004 Underbart Osiris 😄 Längtar redan, ska på Jazzengsamble kl: 18.00 men jag kommer in ämäsän så fort jag kommer hem Vi hörs Det finns väl två alternativ. Det ena är att använda så mycket fundamentala delar av varje instrument som möjligt och utnyttja frekvensspektrat maximalt... det andra är att dubbla fler instrument och panorera dom lite olika. Använder fortfarande VG men nu har ju Osiris spelat in Gitarr så det är väll bara att testa den också, jag säger som pappa "Det ena utesluter ju inte det andra" så jag lär nog använda båda om det inte låter för knasigt 😛 Ska testa det där med EQ, panoreringar och dubbleringar 🙂 Men det känns svårt att göra snygga eq inställningar på nåt sätt 😕
hobbex2004 Postat 16 november 2004 Postat 16 november 2004 vadå "Metall'??? detta är ju så långt ifrån metall man kan komma... Låter lite som en Nightwish-kopia med de mesigaste gitarrerna jag hört någonsin:) Missförstå mig inte, låten var bra, men som gitarrist hakade jag upp mig på gitarrerna... Läste ngt om att du skulle få nya gitarrer ikväll... får se om det blir bättre då... Men somsagt, kalla det inte för Metall.... för steget dit är fruktansvärt långt.. som att säga att Britney Spears är en satanist och spelar dödsmetall:)
ViktorDenStore Postat 16 november 2004 Trådstartare Postat 16 november 2004 (redigerat) vadå "Metall'??? detta är ju så långt ifrån metall man kan komma... Låter lite som en Nightwish-kopia med de mesigaste gitarrerna jag hört någonsin:) Missförstå mig inte, låten var bra, men som gitarrist hakade jag upp mig på gitarrerna... Läste ngt om att du skulle få nya gitarrer ikväll... får se om det blir bättre då... Men somsagt, kalla det inte för Metall.... för steget dit är fruktansvärt långt.. som att säga att Britney Spears är en satanist och spelar dödsmetall:) Det SKULLE ha blivit metall från början, men jag kom av mig lite lixom 😲 Tack för kritiken... Redigerat 16 november 2004 av ViktorDenStore
Lundin Postat 16 november 2004 Postat 16 november 2004 Men det känns svårt att göra snygga eq inställningar på nåt sätt får du problem kanske jag kan rycka ut med EQ-ambulansen..
Kill All Autotuner Postat 17 november 2004 Postat 17 november 2004 Tjena Viktor. Du använder Grooveagent ? Lyssnat på låten ett antal gånger och vet ej om jag är trött , hallucinerar eller vad , men mitt öra stör sig nåt konstigt på Grooveagent. Har hört den i ett antal demolåtar , på nåt sätt känner man igen den på direkten. Jag menar det är ju inte ditt fel men på något sätt så slår groove-agenten off beat, inte mycket men tillräckligt för att komma en bra bit bakom onbeat. Har du "Humanize" valören för högt ? Eller spelar den sådär hela tiden ? Hade tänkt att pröva Grooveagent, men nu tror jag att jag ska låta bli. 🙂 (Tillförde kanske inget av värde , men jag var så nyfiken )
ViktorDenStore Postat 17 november 2004 Trådstartare Postat 17 november 2004 Tjena Viktor.Du använder Grooveagent ? Lyssnat på låten ett antal gånger och vet ej om jag är trött , hallucinerar eller vad , men mitt öra stör sig nåt konstigt på Grooveagent. Har hört den i ett antal demolåtar , på nåt sätt känner man igen den på direkten. Jag menar det är ju inte ditt fel men på något sätt så slår groove-agenten off beat, inte mycket men tillräckligt för att komma en bra bit bakom onbeat. Har du "Humanize" valören för högt ? Eller spelar den sådär hela tiden ? Hade tänkt att pröva Grooveagent, men nu tror jag att jag ska låta bli. 😛 (Tillförde kanske inget av värde , men jag var så nyfiken ) Jo, det va ett väldigt bra inlägg måste jag säga... Du kanske har rätt, frågan är vad jag ska ersätta Groove Agent med? 😮 Jag har nog ingen riktigt bra ersättare, i o för sig så är jag ju trummis själv, men jag har inte mickar till hela trumsettet osv 🙂
ViktorDenStore Postat 17 november 2004 Trådstartare Postat 17 november 2004 Men det känns svårt att göra snygga eq inställningar på nåt sätt 😛 får du problem kanske jag kan rycka ut med EQ-ambulansen.. Jo det kanske får bli så, men jag kan ju inte skicka ALLA ljudfiler utan de får ju bli en stor mix på hela "skiten" i sånna fall, fast det kanske räcker? 😮
Kill All Autotuner Postat 18 november 2004 Postat 18 november 2004 Tjena Viktor.Du använder Grooveagent ? Lyssnat på låten ett antal gånger och vet ej om jag är trött , hallucinerar eller vad , men mitt öra stör sig nåt konstigt på Grooveagent. Har hört den i ett antal demolåtar , på nåt sätt känner man igen den på direkten. Jag menar det är ju inte ditt fel men på något sätt så slår groove-agenten off beat, inte mycket men tillräckligt för att komma en bra bit bakom onbeat. Har du "Humanize" valören för högt ? Eller spelar den sådär hela tiden ? Hade tänkt att pröva Grooveagent, men nu tror jag att jag ska låta bli. 😱 (Tillförde kanske inget av värde , men jag var så nyfiken ) Jo, det va ett väldigt bra inlägg måste jag säga... Du kanske har rätt, frågan är vad jag ska ersätta Groove Agent med? 😕 Jag har nog ingen riktigt bra ersättare, i o för sig så är jag ju trummis själv, men jag har inte mickar till hela trumsettet osv 😛 Bra fråga. Hade gillat GA:s ruskigt enkla upplägg. Någon annan som vet ?? Läste förresten att GA:s samplingar är så gott som obehandlade med dynamiska effekter. Skulle tro att GA kan låta betydligt fetare med kompressor och eq i efterhand. BFD (Big Fucking Drums) är tydligen ett höjdarprogram, men hur många orkar ha sin HD nedlusat med 6GB trumsamplingar och 95000 parametrar att kunna ställa in och en dator som får skrämselhicka av belastningen.
Lundin Postat 18 november 2004 Postat 18 november 2004 Jo det kanske får bli så, men jag kan ju inte skicka ALLA ljudfiler utan de får ju bli en stor mix på hela "skiten" i sånna fall, fast det kanske räcker? 😕 Har du något serverutrymme? jag har fetlina in i burken så att tanka 24bitarsfiler är inget problem. Det bästa vore att ha alla ljud separat..att du t.e.x gör en grov mix hur du vill ha mixen i Cubase - bara audiospår alltså - sen lägga upp allt i en katalog så kan jag hämta hem.. sen får du tillbaka hela klabbet och får göra finputsen själv.. 😱 Vilken Cubaseversion kör du?
hobbex2004 Postat 18 november 2004 Postat 18 november 2004 Demoniqus.. jag vill ÅXÅ ha besök utav EQ-ambulasen....*avis* 😕
ViktorDenStore Postat 18 november 2004 Trådstartare Postat 18 november 2004 Demoniqus.. jag vill ÅXÅ ha besök utav EQ-ambulasen....*avis* 😠 Det får du inte han är bara min 😛😆 (Praktiserar på en förskola)
ViktorDenStore Postat 18 november 2004 Trådstartare Postat 18 november 2004 Jo det kanske får bli så, men jag kan ju inte skicka ALLA ljudfiler utan de får ju bli en stor mix på hela "skiten" i sånna fall, fast det kanske räcker? 😠 Har du något serverutrymme? jag har fetlina in i burken så att tanka 24bitarsfiler är inget problem. Det bästa vore att ha alla ljud separat..att du t.e.x gör en grov mix hur du vill ha mixen i Cubase - bara audiospår alltså - sen lägga upp allt i en katalog så kan jag hämta hem.. sen får du tillbaka hela klabbet och får göra finputsen själv.. 😄 Vilken Cubaseversion kör du? SX 2.01 tror jag om jag inte minns fel 😆 Men va jobbigt att skicka så många filer 😛 Hehe Du har händelsevis inte ämäsän? (msn) /// Tack för allt hitills...
Lundin Postat 18 november 2004 Postat 18 november 2004 vaffasen..jag hade för mig att jag skrev det...joo.. emmessen har jag.. jag PM:ar
hobbex2004 Postat 18 november 2004 Postat 18 november 2004 Demoniqus.. jag vill ÅXÅ ha besök utav EQ-ambulasen....*avis* 😕 Det får du inte han är bara min 😛😆 (Praktiserar på en förskola) Vafan... dela med dig din snålis..... 😕
Esa Postat 18 november 2004 Postat 18 november 2004 Hej, Lyssnade på er 1:a version. Här kommer lite kommentarer: Introt mycket bra, 5/5. Sedan är övergången vid 0:35 konstigt - det känns inte bra. Hennes basiska röst försvinner - hörs inte riktigt... 1:29 gitarrljudet är svagt - lite högre kanske... Varför inte öka hennes röst... hon skulle kunna sjunga högre toner... saknar en dynamik mellan lågt och högt... tydligare skillnad i rösten... Vid 2:00 piano bra, mer piano och mer framträdandet av det kanske? 2:35 väntar mig högre toner av henne - annars känns rösten som om den vore på samma nivå... 2:51 väntar mig en top av hennes röst... 3:45 mer effekt på gitarren kanske Lyssnade på er 2:a version: Introt lysande 5/5. 0:35 fortfarande konstig övergång... 1:30 väntar på lägre och högre röst från henne Hoppas att detta är till någon hjälp... 😕
ViktorDenStore Postat 18 november 2004 Trådstartare Postat 18 november 2004 Hej, Lyssnade på er 1:a version. Här kommer lite kommentarer: Introt mycket bra, 5/5. Sedan är övergången vid 0:35 konstigt - det känns inte bra. Hennes basiska röst försvinner - hörs inte riktigt... 1:29 gitarrljudet är svagt - lite högre kanske... Varför inte öka hennes röst... hon skulle kunna sjunga högre toner... saknar en dynamik mellan lågt och högt... tydligare skillnad i rösten... Vid 2:00 piano bra, mer piano och mer framträdandet av det kanske? 2:35 väntar mig högre toner av henne - annars känns rösten som om den vore på samma nivå... 2:51 väntar mig en top av hennes röst... 3:45 mer effekt på gitarren kanske Lyssnade på er 2:a version: Introt lysande 5/5. 0:35 fortfarande konstig övergång... 1:30 väntar på lägre och högre röst från henne Hoppas att detta är till någon hjälp... 😕 Tack för den konstruktiva kritiken =) Vad hette den första versionen då? 😕 Hänger inte riktigt med...
ViktorDenStore Postat 18 november 2004 Trådstartare Postat 18 november 2004 Demoniqus.. jag vill ÅXÅ ha besök utav EQ-ambulasen....*avis* 😕 Det får du inte han är bara min 😛😆 (Praktiserar på en förskola) Vafan... dela med dig din snålis..... 😕 Okej då 😛 Om du ber vackert! Äsch, snacka med Demonen så får du se om han vill åka ut med Ambulansen
hobbex2004 Postat 18 november 2004 Postat 18 november 2004 Demoniqus.. jag vill ÅXÅ ha besök utav EQ-ambulasen....*avis* 😕 Det får du inte han är bara min 😛😛 (Praktiserar på en förskola) Vafan... dela med dig din snålis..... 😆 Okej då 😛 Om du ber vackert! Äsch, snacka med Demonen så får du se om han vill åka ut med Ambulansen jag vågar inte... tänk om han blir arg.... 😕
Esa Postat 18 november 2004 Postat 18 november 2004 Hej, Lyssnade på er 1:a version. Här kommer lite kommentarer: Introt mycket bra, 5/5. Sedan är övergången vid 0:35 konstigt - det känns inte bra. Hennes basiska röst försvinner - hörs inte riktigt... 1:29 gitarrljudet är svagt - lite högre kanske... Varför inte öka hennes röst... hon skulle kunna sjunga högre toner... saknar en dynamik mellan lågt och högt... tydligare skillnad i rösten... Vid 2:00 piano bra, mer piano och mer framträdandet av det kanske? 2:35 väntar mig högre toner av henne - annars känns rösten som om den vore på samma nivå... 2:51 väntar mig en top av hennes röst... 3:45 mer effekt på gitarren kanske Lyssnade på er 2:a version: Introt lysande 5/5. 0:35 fortfarande konstig övergång... 1:30 väntar på lägre och högre röst från henne Hoppas att detta är till någon hjälp... 😕 Tack för den konstruktiva kritiken =) Vad hette den första versionen då? 😕 Hänger inte riktigt med... Hej, 1:a versionen heter 16JIMD.mp3 2:a versionen heter WinterSun_-_Just_in_my_dreams_30okt.mp3 Har du en nyare version för lyssning? 😆
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.