Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Hej,

Jag har jobbat med Cubase LE under att antal års tid, och tycker det har räckt länge för mig. Men numera börjar jag känna en begränsning i antal tillåtna VST instrumet (8 st) som kan laddas samtidigt.

Just nu låter jag allt ligga kvar som MIDI ända tills låten är klar, och först då kör jag sista mixdown för att få låten ->Mp3 format. Detta har iofs en annan nackdel eftersom det tuggar en hel del på CPUn när den ska rendera mina MIDI-noter genom alla feta VST plugins under tiden som jag jobbar med projektet.

Plugins som NEXUS, Slayer, etc, suger en hel del i CPU-tid.

Då slog det mig att man kan ju "mixdowna" ner sina tracks till audio-spår så att man får mer plats för fler VST instrument. Det borde också göra CPU-konsumtionen lägre.

Men hur jobbar den rutinerade Cubase-räven? Jag var hos en avlägsen bekant för en tid sedan, och den snubben verkar i prinicip bara jobba med audio-spår innehållandes wave/mp3-snuttar. Antar att den enda nackdelen med detta är ifall man vill ändra på några MIDI-noter här och var i det som redan är inspelat.

Vad säger Ni, Oh Vise Män & Kvinnor? Antagligen kommer ni sjunga i kör att jag är en idiot som har jobbat på det här viset, men det vore i alla fall skönt att få det bekräftat. Att jag är en idiot. 🙂

Hälsningar

/Christian

Annons
Postat

Det är nog olika hur folk jobbar. Jag kör allting i realtid ända fram till mix, eftersm jag inte vill begränsa mig och bestämma saker slutgiltigt förrän allt är på plats och det är dags för mix. Midi hela vägen till mål, med andra ord. 🙂

Jag skulle aldrig trivas med att göra mixdowns under arbetets gång, eftersom det skulle kännas begränsande...

Tungt för datorn ibland, men flexibelt och öppet för nya infall hela vägen.

Postat (redigerat)

Ah, skönt... det är alltså inte bara jag som tänker så... för det är exakt så jag resonerar också.

Man kanske får uppgradera till en full Cubase-version istället, så Max-8-stycken-VST-instrument-gränsen försvinner. Så jag kan fortsätta med "MIDI hela vägen till mål". 🙂

Redigerat av Kraset
Snuda (oregistrerad)
Postat

Hallå!

Jag brukar göra mixdown när jag känner att det är bra. Därefter stänger jag av mina pluggar men tar inte bort dem, alltså sätter dem bara på standby. Och behåller MIDI-kanalen. Skulle en ändring behövas så går det fort och smärtfritt att sätta igång plugen, ändra, mixa ner igen 🙂

Kom dock på i skrivande stund att du ville kunna ha igång fler än åtta pluggar samtidigt, det löser ju inte min metod :S

Aja, ett litet tips fick du ändå 🙂

Ha det bra

Postat
...

Hehe... nu kom vi väl lite off-topic, men... nä, jag har aldrig provat att göra schlager. Jag tror att schlager är ganska svårt att göra - åtminstone om det ska bli bra - och så ska man ha sång också(!), så jag vågar nog inte ens prova.... 🙂

Däremot provar jag gärna andra olika stilar. Har försökt lite rock, en del electro/techno, lite jazz, och även lite medeltidstema, à la "Daggerfall" känsla (ett datorspel med fantastiskt stämningsfull musik), och nu de senaste dagarna ett litet stycke med arabist/orientalisk musik. Jag blir alltid lika förvånad över hur kul det är att prova en helt ny genre som man aldrig har testat innan. Men som sagt... jag behöver nog få upp självförtroendet en bra bit innan jag vågar testa schlager.

🙂

Postat
Hallå!

Jag brukar göra mixdown när jag känner att det är bra. Därefter stänger jag av mina pluggar men tar inte bort dem, alltså sätter dem bara på standby. Och behåller MIDI-kanalen. Skulle en ändring behövas så går det fort och smärtfritt att sätta igång plugen, ändra, mixa ner igen 🙂

Kom dock på i skrivande stund att du ville kunna ha igång fler än åtta pluggar samtidigt, det löser ju inte min metod :S

Aja, ett litet tips fick du ändå 🙂

Ha det bra

Tack så mycket Snuda, det låter som ett bra tips att få ner CPU tiden i alla fall, för det kan ju bli ett problem även om jag uppgraderar till Cubase SE/SL med fler VST slots.

Postat
...

Hehe... nu kom vi väl lite off-topic, men... nä, jag har aldrig provat att göra schlager. Jag tror att schlager är ganska svårt att göra - åtminstone om det ska bli bra - och så ska man ha sång också(!), så jag vågar nog inte ens prova.... 🙂

Däremot provar jag gärna andra olika stilar. Har försökt lite rock, en del electro/techno, lite jazz, och även lite medeltidstema, à la "Daggerfall" känsla (ett datorspel med fantastiskt stämningsfull musik), och nu de senaste dagarna ett litet stycke med arabist/orientalisk musik. Jag blir alltid lika förvånad över hur kul det är att prova en helt ny genre som man aldrig har testat innan. Men som sagt... jag behöver nog få upp självförtroendet en bra bit innan jag vågar testa schlager.

🙂

Fel inlägg av mig men tydligen så han du svara innan jag redigerade den!

mvh

Postat

Jag kör ner till audio så ofta jag kan (typ hela tiden) dels för att jag vill begränsa möjligheterna men oxå för att det känns mer som det var förr (innan midins tid), däremot sparar jag alla midinotsinspelningar, om ajg skulle vilja göra på nåt annat sätt i framtiden!

DieHard (oregistrerad)
Postat

Kör med midi ända tills jag är helt säker på att jag är nöjd och det är dags att mixa. Så ofta jag tycker där passar en crash, nej där vill jag ändra fillet lite etc. Behöver lyssna igenom flera gånger innan jag är säker på låten är klar innan jag mixar.

DieHard (oregistrerad)
Postat
Jag fryser!

I den här värmen? 😆

Postat

Jag försöker bounca spår så fort jag är nöjd med hur det låter. Gör detta pga att jag gillar att gå lös med saxen och klippa och klistra.

Postat

Tack så mycket för alla synpunkter och och information om hur ni brukar göra.

Jag ser att det är lite olika. Det får nog bli så att jag uppgraderar till Cubase SE3, den har plats för 16 instrument, åtminstone. Så kan jag kombinera det med att bounca ner enskilda spår om jag behöver ännu mer plats eller för att spara CPUn lite.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.