Jump to content
Annons

Gitarr sound


Anders F

Recommended Posts

Postat (redigerat)

Hejsan

Jag har suttit lite och testat nya gitarr sound igår och idag. Helt enkelt genom att flytta mikrofonen mycket. Jag vill inte säga för mycket då det kan färga era svar, men lyssna gärna på 36 sekunders musik och ge en spontan kommentar kring gitarrens sound. Jag säger inte om jag själv är nöjd eller inte, utan vill bara ha lite input på just gitarrens sound. Bry er inte om bas och trummor då basen är en gitarr och trummorna inte är mixade för fem öre.

Så vad är er spontana reaktion mot detta sound på gitarren?

Nytt sound idag 2008-07-30. Vad tycks om detta? Samma förstärkare som innan (Laney TF400)

http://www.speedyshare.com/364929920.html

Inspelning är nu gjord med klassiska sm57:an,

Fyra kanaler ( 2 med transistor för lite råhet och kyla, och 2 med rören igång för värmen i botten)

Trummor snabbmixade bara så tänk inte på dem

Basen är fortfarande en elgitarr då jag inte orkade plugga in basen för testet 🙂

------gamla delen av tråden här under------

http://www.speedyshare.com/979342487.html

Tack på förhand

//Anders

EDIT: förtydligande, det jag vill ha svar på helt enkelt är er upplevelse av soundet på gitarren 🙂

EDIT 2: Nytt ljud att lyssna på http://www.speedyshare.com/907815849.html

EDIT 3: Två mikrofoner: http://www.speedyshare.com/130730370.html

EDIT 4: Litet experiment med inspelning av kontrollrum 😄http://www.speedyshare.com/867881550.html

Redigerat av Gizmozis
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Ganska skön ljud ändå och beroende på sammanhang så kan det säkert funka kanon. Lite piezodistat .. halvfuzz liksom.. lite briljans- och energifattigt.

I hear you. Energifattigt upplevde jag stärkaren som också. Det känns som att just den stärkaren gör sig bäst på rent ljud och disten blir mer en energifattig matta, Funderar på om man ska testa med en distpedal, men jag satte upp regeln för mig själv att jag endast fick använda en mikrofon och det som fanns i förstärkaren. Med briljans,,,,menade du att den saknades lite? Kan en distpedal ge mer energi tror ni till förstärkaren om jag kör på den istället för disten som är i själva stärkaren? Visst har jag mer än en förstärkare, men det är denna som alltid finns närmast så det är därför jag nu bestämt mig för att lägga ner lite tid på den 🙂

MVH

Anders

Link to comment
Dela på andra sajter

Ganska skön ljud ändå och beroende på sammanhang så kan det säkert funka kanon. Lite piezodistat .. halvfuzz liksom.. lite briljans- och energifattigt.

I hear you. Energifattigt upplevde jag stärkaren som också. Det känns som att just den stärkaren gör sig bäst på rent ljud och disten blir mer en energifattig matta, Funderar på om man ska testa med en distpedal, men jag satte upp regeln för mig själv att jag endast fick använda en mikrofon och det som fanns i förstärkaren. Med briljans,,,,menade du att den saknades lite? Kan en distpedal ge mer energi tror ni till förstärkaren om jag kör på den istället för disten som är i själva stärkaren? Visst har jag mer än en förstärkare, men det är denna som alltid finns närmast så det är därför jag nu bestämt mig för att lägga ner lite tid på den 🙂

MVH

Anders

Menade att brillians saknas lite ja. Helrätt att sätta upp lite begränsningar för sig och "skruva på det man har". Det är väl hyfsat vanligt att dra på drive på en pedal och hålla igen disten på stärkaren. Är du ute efter mer klipp och attack månne?

Link to comment
Dela på andra sajter

Ganska skön ljud ändå och beroende på sammanhang så kan det säkert funka kanon. Lite piezodistat .. halvfuzz liksom.. lite briljans- och energifattigt.

I hear you. Energifattigt upplevde jag stärkaren som också. Det känns som att just den stärkaren gör sig bäst på rent ljud och disten blir mer en energifattig matta, Funderar på om man ska testa med en distpedal, men jag satte upp regeln för mig själv att jag endast fick använda en mikrofon och det som fanns i förstärkaren. Med briljans,,,,menade du att den saknades lite? Kan en distpedal ge mer energi tror ni till förstärkaren om jag kör på den istället för disten som är i själva stärkaren? Visst har jag mer än en förstärkare, men det är denna som alltid finns närmast så det är därför jag nu bestämt mig för att lägga ner lite tid på den 🙂

MVH

Anders

Vid 50+ och trumslamrande så dippar min hörsel lite vid 5000hz ca, jag upplevde dock den som behaglig men ändå "hard". Eftersom jag gillar harmonier så inbillar jag mig att med detta ljud så skulle harmonier vara lättare att få igenom än med de flesta gitarrljud på den här nivån som jag hört!

Link to comment
Dela på andra sajter

Lät ganska plastig och tunn utan kropp, smetig dist. Jag skulle inte vara helt nöjd med de ljudet iallafall. Vad har du använt för utrustning?

Link to comment
Dela på andra sajter

Ganska skön ljud ändå och beroende på sammanhang så kan det säkert funka kanon. Lite piezodistat .. halvfuzz liksom.. lite briljans- och energifattigt.

I hear you. Energifattigt upplevde jag stärkaren som också. Det känns som att just den stärkaren gör sig bäst på rent ljud och disten blir mer en energifattig matta, Funderar på om man ska testa med en distpedal, men jag satte upp regeln för mig själv att jag endast fick använda en mikrofon och det som fanns i förstärkaren. Med briljans,,,,menade du att den saknades lite? Kan en distpedal ge mer energi tror ni till förstärkaren om jag kör på den istället för disten som är i själva stärkaren? Visst har jag mer än en förstärkare, men det är denna som alltid finns närmast så det är därför jag nu bestämt mig för att lägga ner lite tid på den 🙂

MVH

Anders

Menade att brillians saknas lite ja. Helrätt att sätta upp lite begränsningar för sig och "skruva på det man har". Det är väl hyfsat vanligt att dra på drive på en pedal och hålla igen disten på stärkaren. Är du ute efter mer klipp och attack månne?

Klippet är det nog jag saknar i stärkaren. Det är som när man slår till på gitarren så förväntar man sig att detta j-vlar anamma ska låta också, men det är som förstärkaren håller igen lite. Tror jag ska ta hem lite pedaler och se om det löser problemet. Men som du sa så passar nog detta ljud in, om man bara hittar rätt ställe att lägga det på. Personligen så tror jag det skulle passa om man vill spela mycket öppna ackord men ändå ha dist och samtidigt höra hela ackordet. Det är vad jag tror iaf. Men det är bra att veta vad ens grejor passar på så man inte plockar fram dem i onödan.

MVH

Anders

Link to comment
Dela på andra sajter

Lät ganska plastig och tunn utan kropp, smetig dist. Jag skulle inte vara helt nöjd med de ljudet iallafall. Vad har du använt för utrustning?

Jag har inte sagt att jag är nöjd 🙂 Nä, jag är verkligen inte nöjd med detta, men jag ville veta hur andra upplevde ljudet. Men som jag skrev innan så tror jag att det kan funka i bakgrunden om man vill ha lite öppna ackord. Kroppen tycker jag inte alls låter bra i denna stärkare så därför EQ:ar jag gärna bort den. Det du säger om att det låter lite plastigt upplever jag också, och nu va det en till som uppfattade det så då 🙂 Jag vet i f-n varför stärkaren är så, testade nu att använda bandmikrofon på den istället för att se om det hjälpte mot plastigheten, men samtidigt så låter kroppen skit och det bidrar nog en hel del. Jag blir mer nöjd med ljudet när jag använder en Les Paul, men eftersom jag astte mina begränsningar så är det följande utrustning.

Laney TF400

Ibanez RG350

Sigma bandmikrofon (placerad så att den skulle ta upp mindre kropp genom att vinkla den både snett på X och Y-axeln)

That´s all + EQ på kroppen och lite push på diskanten.

Link to comment
Dela på andra sajter

Låter lite för grötigt för min smak.

Får du inte till det får du höra av dig. Jag kan ju alltid hjälpa till att reampa.

Ja, du har bra koll när det gäller dist, det har man ju fått höra 🙂 Jag kommer säkerligen höra av mig när musten gått ur en!

MVH

Anders

Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)

Här gjorde jag ett exempel med samma mikrofonplacering, lite low cut och en liten boost på diskanten + en taskig dubb. Men här är det det rena ljudet med en uns dist bara. Kanske hjälper er att höra lite mer kring stärkaren iaf.

http://www.speedyshare.com/775928926.html

EDIT: skrev mikrofon inställning istället för mikrofonplacering

Redigerat av Gizmozis
Link to comment
Dela på andra sajter

Här gjorde jag ett exempel med samma mikrofonplacering, lite low cut och en liten boost på diskanten + en taskig dubb. Men här är det det rena ljudet med en uns dist bara. Kanske hjälper er att höra lite mer kring stärkaren iaf.

http://www.speedyshare.com/775928926.html

EDIT: skrev mikrofon inställning istället för mikrofonplacering

Bytte du gitarr också?

Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)
Här gjorde jag ett exempel med samma mikrofonplacering, lite low cut och en liten boost på diskanten + en taskig dubb. Men här är det det rena ljudet med en uns dist bara. Kanske hjälper er att höra lite mer kring stärkaren iaf.

http://www.speedyshare.com/775928926.html

EDIT: skrev mikrofon inställning istället för mikrofonplacering

Bytte du gitarr också?

Nope 🙂 Men just ja, automatiskt så bytte jag till hals mikrofon av vana kom jag på nu.

Redigerat av Gizmozis
Link to comment
Dela på andra sajter

Här gjorde jag ett exempel med samma mikrofonplacering, lite low cut och en liten boost på diskanten + en taskig dubb. Men här är det det rena ljudet med en uns dist bara. Kanske hjälper er att höra lite mer kring stärkaren iaf.

http://www.speedyshare.com/775928926.html

EDIT: skrev mikrofon inställning istället för mikrofonplacering

Bytte du gitarr också?

Nope 🙂 Men just ja, automatiskt så bytte jag till hals mikrofon av vana kom jag på nu.

Jodu 😉 Blev både varmare och fick lite kropp. Ska du köra på stall så skulle jag ta din nämnda Gibson istället. But who knows..

Link to comment
Dela på andra sajter

Här gjorde jag ett exempel med samma mikrofonplacering, lite low cut och en liten boost på diskanten + en taskig dubb. Men här är det det rena ljudet med en uns dist bara. Kanske hjälper er att höra lite mer kring stärkaren iaf.

http://www.speedyshare.com/775928926.html

EDIT: skrev mikrofon inställning istället för mikrofonplacering

Bytte du gitarr också?

Nope 🙂 Men just ja, automatiskt så bytte jag till hals mikrofon av vana kom jag på nu.

Jodu 😉 Blev både varmare och fick lite kropp. Ska du köra på stall så skulle jag ta din nämnda Gibson istället. But who knows..

jo, sant, men den får jag låna när jag vill så jag äger den inte, så det är ju alltid planering inblandat då, vilket jag försöker undvika nu. Kanske ska testa disten i halsposition och inte skruva bort kroppen.

Link to comment
Dela på andra sajter

Här gjorde jag ett exempel med samma mikrofonplacering, lite low cut och en liten boost på diskanten + en taskig dubb. Men här är det det rena ljudet med en uns dist bara. Kanske hjälper er att höra lite mer kring stärkaren iaf.

http://www.speedyshare.com/775928926.html

EDIT: skrev mikrofon inställning istället för mikrofonplacering

Bytte du gitarr också?

Nope 🙂 Men just ja, automatiskt så bytte jag till hals mikrofon av vana kom jag på nu.

Jodu 😉 Blev både varmare och fick lite kropp. Ska du köra på stall så skulle jag ta din nämnda Gibson istället. But who knows..

jo, sant, men den får jag låna när jag vill så jag äger den inte, så det är ju alltid planering inblandat då, vilket jag försöker undvika nu. Kanske ska testa disten i halsposition och inte skruva bort kroppen.

Vad jag förstår på inledande frågeställning så letar du sound..något exempel på var du vill landa? Det finns ju många här som är duktiga på att skruva gitarrljud. Själv håller jag just nu på med att försöka få ur lite mer feedback och livekänsla ur amp+högtalarsimuleringar och måste väl fråga själv snart ha ha.

Link to comment
Dela på andra sajter

Här gjorde jag ett exempel med samma mikrofonplacering, lite low cut och en liten boost på diskanten + en taskig dubb. Men här är det det rena ljudet med en uns dist bara. Kanske hjälper er att höra lite mer kring stärkaren iaf.

http://www.speedyshare.com/775928926.html

EDIT: skrev mikrofon inställning istället för mikrofonplacering

Bytte du gitarr också?

Nope 🙂 Men just ja, automatiskt så bytte jag till hals mikrofon av vana kom jag på nu.

Jodu 😉 Blev både varmare och fick lite kropp. Ska du köra på stall så skulle jag ta din nämnda Gibson istället. But who knows..

jo, sant, men den får jag låna när jag vill så jag äger den inte, så det är ju alltid planering inblandat då, vilket jag försöker undvika nu. Kanske ska testa disten i halsposition och inte skruva bort kroppen.

Vad jag förstår på inledande frågeställning så letar du sound..något exempel på var du vill landa? Det finns ju många här som är duktiga på att skruva gitarrljud. Själv håller jag just nu på med att försöka få ur lite mer feedback och livekänsla ur amp+högtalarsimuleringar och måste väl fråga själv snart ha ha.

Ja, kanske inte direkt vart jag vill landa, det jag vet är att jag ville få fram ett distsound ur just laneyförstärkaren och höra med er få grepp om dess karaktär och användningsområde. Jag är ju inte gitarrist själv så jag är inte jätteinsatt, men vill ha ett sjyst distsound ur just den förstärkaren. Så jag förstår hur svårt detta är för er, och samtidigt för mig, så det var därför jag bara bad om spontana åsikter, för då tänkte jag att jag kanske skulle få fram lite vad jag skulle kunna göra med ljudet. Sedan ska jag testa de andra förstärkarna i sommar också och lite andra gitarrer. Tillslut så hoppas jag att jag kommer ha bra koll på förstärkarna och vad de kan prestera och på det sättet snabbare kunna hitta rätt sound till rätt låt mycket snabbare än vad jag kan nu. Sedan så skall jag testa alla förstärkare med olika mikrofoner också, nu kör jag bandmikrofon, sedan ska jag testa klassikern sm57, en stormembrans kondensatormikrofon osv. Detta skall bli en gitarrsoundssommar har jag bestämt 🙂 :)

Minskade förresten nu de EQ inställningar som jag hade gjort och har bara gjort en hi pass och gett lite topp till disten, samma jud som innan alltså. Bättre eller sämre? Nu låter ljudet väldigt likt så som det låter ur förstärkaren så som den låter i spelpositionen så då kanske det är lättare att ge tips på lite inställningar på förstärkaren också.. Tycker att just denna förstärkare har en speciell karaktär som jag inte bestämt mig för om det är något att ha egentligen. hm...annars skickar jag upp den i förrådet 🙂 Samma fråga, hur upplevs ljudet. Plastigt, grötigt, energifattigt???

http://www.speedyshare.com/802394942.html

MVH

Anders

Link to comment
Dela på andra sajter

Här gjorde jag ett exempel med samma mikrofonplacering, lite low cut och en liten boost på diskanten + en taskig dubb. Men här är det det rena ljudet med en uns dist bara. Kanske hjälper er att höra lite mer kring stärkaren iaf.

http://www.speedyshare.com/775928926.html

EDIT: skrev mikrofon inställning istället för mikrofonplacering

Bytte du gitarr också?

Nope 🙂 Men just ja, automatiskt så bytte jag till hals mikrofon av vana kom jag på nu.

Jodu 😉 Blev både varmare och fick lite kropp. Ska du köra på stall så skulle jag ta din nämnda Gibson istället. But who knows..

jo, sant, men den får jag låna när jag vill så jag äger den inte, så det är ju alltid planering inblandat då, vilket jag försöker undvika nu. Kanske ska testa disten i halsposition och inte skruva bort kroppen.

Vad jag förstår på inledande frågeställning så letar du sound..något exempel på var du vill landa? Det finns ju många här som är duktiga på att skruva gitarrljud. Själv håller jag just nu på med att försöka få ur lite mer feedback och livekänsla ur amp+högtalarsimuleringar och måste väl fråga själv snart ha ha.

Ja, kanske inte direkt vart jag vill landa, det jag vet är att jag ville få fram ett distsound ur just laneyförstärkaren och höra med er få grepp om dess karaktär och användningsområde. Jag är ju inte gitarrist själv så jag är inte jätteinsatt, men vill ha ett sjyst distsound ur just den förstärkaren. Så jag förstår hur svårt detta är för er, och samtidigt för mig, så det var därför jag bara bad om spontana åsikter, för då tänkte jag att jag kanske skulle få fram lite vad jag skulle kunna göra med ljudet. Sedan ska jag testa de andra förstärkarna i sommar också och lite andra gitarrer. Tillslut så hoppas jag att jag kommer ha bra koll på förstärkarna och vad de kan prestera och på det sättet snabbare kunna hitta rätt sound till rätt låt mycket snabbare än vad jag kan nu. Sedan så skall jag testa alla förstärkare med olika mikrofoner också, nu kör jag bandmikrofon, sedan ska jag testa klassikern sm57, en stormembrans kondensatormikrofon osv. Detta skall bli en gitarrsoundssommar har jag bestämt 🙂 :)

Minskade förresten nu de EQ inställningar som jag hade gjort och har bara gjort en hi pass och gett lite topp till disten, samma jud som innan alltså. Bättre eller sämre? Nu låter ljudet väldigt likt så som det låter ur förstärkaren så som den låter i spelpositionen så då kanske det är lättare att ge tips på lite inställningar på förstärkaren också.. Tycker att just denna förstärkare har en speciell karaktär som jag inte bestämt mig för om det är något att ha egentligen. hm...annars skickar jag upp den i förrådet 🙂 Samma fråga, hur upplevs ljudet. Plastigt, grötigt, energifattigt???

http://www.speedyshare.com/802394942.html

MVH

Anders

Låter mycket bättre i mina öron. Själv tycker jag att toppen ofta är i vägen på gitarrspår. Blir mest fult getingsurr däruppe, därför brukar jag ta ett lågpass-filter och skära runt 6-7 kHz med ett ganska plant filter på 6-12 dB/oktav. Sen kan man skära lite under 100 Hz också. I övrigt skruvar jag på förstärkaren.

Link to comment
Dela på andra sajter

Här gjorde jag ett exempel med samma mikrofonplacering, lite low cut och en liten boost på diskanten + en taskig dubb. Men här är det det rena ljudet med en uns dist bara. Kanske hjälper er att höra lite mer kring stärkaren iaf.

http://www.speedyshare.com/775928926.html

EDIT: skrev mikrofon inställning istället för mikrofonplacering

Bytte du gitarr också?

Nope 🙂 Men just ja, automatiskt så bytte jag till hals mikrofon av vana kom jag på nu.

Jodu 😉 Blev både varmare och fick lite kropp. Ska du köra på stall så skulle jag ta din nämnda Gibson istället. But who knows..

jo, sant, men den får jag låna när jag vill så jag äger den inte, så det är ju alltid planering inblandat då, vilket jag försöker undvika nu. Kanske ska testa disten i halsposition och inte skruva bort kroppen.

Vad jag förstår på inledande frågeställning så letar du sound..något exempel på var du vill landa? Det finns ju många här som är duktiga på att skruva gitarrljud. Själv håller jag just nu på med att försöka få ur lite mer feedback och livekänsla ur amp+högtalarsimuleringar och måste väl fråga själv snart ha ha.

Ja, kanske inte direkt vart jag vill landa, det jag vet är att jag ville få fram ett distsound ur just laneyförstärkaren och höra med er få grepp om dess karaktär och användningsområde. Jag är ju inte gitarrist själv så jag är inte jätteinsatt, men vill ha ett sjyst distsound ur just den förstärkaren. Så jag förstår hur svårt detta är för er, och samtidigt för mig, så det var därför jag bara bad om spontana åsikter, för då tänkte jag att jag kanske skulle få fram lite vad jag skulle kunna göra med ljudet. Sedan ska jag testa de andra förstärkarna i sommar också och lite andra gitarrer. Tillslut så hoppas jag att jag kommer ha bra koll på förstärkarna och vad de kan prestera och på det sättet snabbare kunna hitta rätt sound till rätt låt mycket snabbare än vad jag kan nu. Sedan så skall jag testa alla förstärkare med olika mikrofoner också, nu kör jag bandmikrofon, sedan ska jag testa klassikern sm57, en stormembrans kondensatormikrofon osv. Detta skall bli en gitarrsoundssommar har jag bestämt 🙂 :)

Minskade förresten nu de EQ inställningar som jag hade gjort och har bara gjort en hi pass och gett lite topp till disten, samma jud som innan alltså. Bättre eller sämre? Nu låter ljudet väldigt likt så som det låter ur förstärkaren så som den låter i spelpositionen så då kanske det är lättare att ge tips på lite inställningar på förstärkaren också.. Tycker att just denna förstärkare har en speciell karaktär som jag inte bestämt mig för om det är något att ha egentligen. hm...annars skickar jag upp den i förrådet 🙂 Samma fråga, hur upplevs ljudet. Plastigt, grötigt, energifattigt???

http://www.speedyshare.com/802394942.html

MVH

Anders

Låter mycket bättre i mina öron. Själv tycker jag att toppen ofta är i vägen på gitarrspår. Blir mest fult getingsurr däruppe, därför brukar jag ta ett lågpass-filter och skära runt 6-7 kHz med ett ganska plant filter på 6-12 dB/oktav. Sen kan man skära lite under 100 Hz också. I övrigt skruvar jag på förstärkaren.

Jag har AB-lyssnat lite nu jag också, och jag håller med dig om att det blev bättre. Jag tycker fortfarande att det är lite för lite attack i ljudet för den stilen jag spelade, men bättre blev det. Jag tror på denna placering av mikrofon och inställningar på förstärkaren iaf. Nu blir det att testa en annan mikrofon i veckan som kommer. f-n va kul det är att hålla på så instensivt med ett instrument 🙂 Fler spontana kommentarer kring ljudet och dess karaktär?

Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)

Nu har jag gjort nya försök idag och vill gärna veta vad ni upplever av ljudet. Har det skön attack? tydlighet? värme? osv...

Skillnad från förra ljudet är att jag satte på rören i stärkaren, vilket i sin tur gjorde en annan mikplacering nödvändig för att få det att låta som det gör ur stärkaren.

http://www.speedyshare.com/907815849.html

EDIT: kan ju tillägga att jag vet att gallret hörs också, men jag tyckte det var lite charmigt, det bidrog till att det lät som gitarristen tog i lite mer, eller vad tycker ni?

Redigerat av Gizmozis
Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)

har inte läst övriga in lägg utan svarar först innan jag gör det:

tycker det först ljudet var ok, det andra var lite för basigt och inte riktigt i min smak, lite för mycket dist.

edit: har läst inläggen i tråden och det är tydligen det nya förbättrade ljudet jag tyckte lät sämre, där ser man.

har ju beställt en orange tiny terror som jag väntat på nån månad, fick låna en stärkare på musikbörsen tills den kommer och jag tog en liten billig för enkelhetens skull, en marshall mg 10cd som kostar 895.- , den tycker jag har ett helt ok dist ljud fast det går från mycket dist till mer dist. så det finns inte direkt några inställnings möjligheter.

Redigerat av sixties
Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)
har inte läst övriga in lägg utan svarar först innan jag gör det:

tycker det först ljudet var ok, det andra var lite för basigt och inte riktigt i min smak, lite för mycket dist.

hm...måste bara kolla så att vi pratar om samma ljud. Det ljudet som jag la upp idag tyckte du va för mycket dist?? Konstigt, då det är betydligt mindre dist i det ljudet, inte så jättelångt ifrån cleant. Men det var det ljudet du menade??

MVH

Anders

EDIT: fel uttryckt "inte så jättelångt" från cleant ljud. Det är klart det är, det jag menade va att jag nu bytt från distkanal till cleankanal och bara använt mig av rören och driven.

Redigerat av Gizmozis
Link to comment
Dela på andra sajter

Förlåt mig sixties, det hade visst blivit ett fel vid bounce, där ser man. Hade en EQ på bypass som skulle vara med 😆 Nu är länken uppdaterad iaf och nu tror jag du uppfattar det som mindre bas 😆

Link to comment
Dela på andra sajter

har inte läst övriga in lägg utan svarar först innan jag gör det:

tycker det först ljudet var ok, det andra var lite för basigt och inte riktigt i min smak, lite för mycket dist.

hm...måste bara kolla så att vi pratar om samma ljud. Det ljudet som jag la upp idag tyckte du va för mycket dist?? Konstigt, då det är betydligt mindre dist i det ljudet, inte så jättelångt ifrån cleant. Men det var det ljudet du menade??

MVH

Anders

EDIT: fel uttryckt "inte så jättelångt" från cleant ljud. Det är klart det är, det jag menade va att jag nu bytt från distkanal till cleankanal och bara använt mig av rören och driven.

det första judet var mer diskant rikt fast det var nog mer dist när jag lyssnade igen, det andra var basigare och därför kändes det grumligare även om det var mindre dist.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hejsan

Jag har suttit lite och testat nya gitarr sound igår och idag. Helt enkelt genom att flytta mikrofonen mycket. Jag vill inte säga för mycket då det kan färga era svar, men lyssna gärna på 36 sekunders musik och ge en spontan kommentar kring gitarrens sound. Jag säger inte om jag själv är nöjd eller inte, utan vill bara ha lite input på just gitarrens sound. Bry er inte om bas och trummor då basen är en gitarr och trummorna inte är mixade för fem öre.

Så vad är er spontana reaktion mot detta sound på gitarren?

http://www.speedyshare.com/979342487.html

Tack på förhand

//Anders

EDIT: förtydligande, det jag vill ha svar på helt enkelt är er upplevelse av soundet på gitarren 😆

EDIT 2: Nytt ljud att lyssna på http://www.speedyshare.com/907815849.html

Jag tycker det låter en aning för spretigt, jag hade inte köpt en gitarr som lät så. Det kan ju ha med utrustning att göra också. Testade själv en ESP för 20 papp i en Pod (som bara hade originalpresetsen) och det lät ju skit. Det blev inget köp trots att jag vet att den guran borde kunna leverera.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hejsan

Jag har suttit lite och testat nya gitarr sound igår och idag. Helt enkelt genom att flytta mikrofonen mycket. Jag vill inte säga för mycket då det kan färga era svar, men lyssna gärna på 36 sekunders musik och ge en spontan kommentar kring gitarrens sound. Jag säger inte om jag själv är nöjd eller inte, utan vill bara ha lite input på just gitarrens sound. Bry er inte om bas och trummor då basen är en gitarr och trummorna inte är mixade för fem öre.

Så vad är er spontana reaktion mot detta sound på gitarren?

http://www.speedyshare.com/979342487.html

Tack på förhand

//Anders

EDIT: förtydligande, det jag vill ha svar på helt enkelt är er upplevelse av soundet på gitarren 😆

EDIT 2: Nytt ljud att lyssna på http://www.speedyshare.com/907815849.html

Jag tycker det låter en aning för spretigt, jag hade inte köpt en gitarr som lät så. Det kan ju ha med utrustning att göra också. Testade själv en ESP för 20 papp i en Pod (som bara hade originalpresetsen) och det lät ju skit. Det blev inget köp trots att jag vet att den guran borde kunna leverera.

Jag håller med dig om att denna gitarr låter spretig. Ska testa lite fler gitarrer senare under sommaren 😆 Just nu försöker jag ju då bara få ut maximalt av just dessa tre prylar som jag begränsat mig till. På det sättet hoppas jag i framtiden snabbare kunna ge kunder råd osv lite snabbare vad som skulle passa på just den låten osv. Men jag tror jag tömt ut rätt mycket av just denna sättning nu, gjorde en till där jag tog samma kanal som jag satte rören på fast utan rör, men jag slänger inte upp den. Det kommer mer senare med annan mikrofon och andra gitarrer 😆

MVH

Anders

Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)

Nu ska jag inte plåga er mer. Detta blir sista, I swear 😑 Testade att ta en ny mikrofon på stärkaren. Blandade denna med bandmikrofonen. Tog en som låg oavnför mitt huvud, det va visst en Audiotechnica ATM33a. hm...kanske inte bästa för gitarr, men lite tydlighet bidrog den nog med. Lyssna gärna och säg om detta är ett distljud du hatar, är okej, eller ja, det sista behöver ja nog inte nämna 😉🙂 Alla ni som tagit er tid i tråden, jag står i skuld till er, så det är bara höra av sig om det är något som jag kan hjälpa till med.

http://www.speedyshare.com/130730370.html

MVH

Anders

EDIT: Ta gärna en lyssning på trummorna också. Jag hade mina lurar för långt för att nå direkt så jag tänkte, va f-n jag kör med lite monitorer. Detta resulterade i att trummorna läckte in i ATM mikrofonen, vilket blev en rätt cool effekt tycker jag, men det kan ha att göra med att jag suttit här nu i två dagar också *skratt*

Redigerat av Gizmozis
Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)

Förlåt, ville bara dela med mig av detta. Tanken kom till mig efter läckaget på mikrofonen. Jag gick runt i rummet och upptäckte att på ett ställe i rummet så limmade ljuden ihop bättre med varandra än på andra ställen i rummet. Det lät skönare tyckte jag helt enkelt. Så jag fick en liten crazy idé. Jag satte helt enkelt upp en mikrofon på stället där jag tyckte det lät bra och spelade in ljudet från monitorerna 😠 Lyssna gärna på det, tycker att ljudet limmade bättre nu och så fick hela ljudbilden en karaktär av mitt rum och mina monitorer. Ibland är man för galen tror jag 😛🙂

http://www.speedyshare.com/867881550.html

MVH

Anders

EDIT: ny länk

Redigerat av Gizmozis
Link to comment
Dela på andra sajter

Förlåt, ville bara dela med mig av detta. Tanken kom till mig efter läckaget på mikrofonen. Jag gick runt i rummet och upptäckte att på ett ställe i rummet så limmade ljuden ihop bättre med varandra än på andra ställen i rummet. Det lät skönare tyckte jag helt enkelt. Så jag fick en liten crazy idé. Jag satte helt enkelt upp en mikrofon på stället där jag tyckte det lät bra och spelade in ljudet från monitorerna 😛 Lyssna gärna på det, tycker att ljudet limmade bättre nu och så fick hela ljudbilden en karaktär av mitt rum och mina monitorer. Ibland är man för galen tror jag 😛🙂

http://www.speedyshare.com/867881550.html

MVH

Anders

EDIT: ny länk

Så galet var/är det nog inte, tvärtom. Håller med..nytt liv i hela paketet. Bara att välja hur mycket du vill ha med förstås, om och när du gör det skarpt.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 1 månad senare...

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...