Jump to content
Annons

Recommended Posts

• 2 veckor senare...
Annons
Postat (redigerat)

Fick just den länken av en kompis. Den verkar ju galet mäktigt måste bara testa en nån gång. För priset $6.495.00 på tok för dyrt att jag skulle kunna köpa en.

Redigerat av Bone
  • 4 månader senare...
Postat (redigerat)

http://www.nyteknik.se/nyheter/teknikpryla...ticle452398.ece

"Men nu har företaget Moog Music lanserat sin första gitarr som är en helt unik skapelse.

En sträng kan hålla tonen hur länge som helst.

Hemligheten är elektromagneter i mikrofonen som sätter de individuella strängarna i rörelse utan att de behöver slås an.

Magneterna har även en motsatt funktion och kan dämpa strängarna omedelbart.

Att låta en gitarrsträng ljuda riktigt länge utan att tonen dör ut är en eftertraktad effekt för många gitarrister. "

Redigerat av Olsberg
Slår ihop med tidigare tråd i ämnet
Postat

Att med en gitarr skapa "nya" ljud är något väldigt interssant! Kom direkt att tänka på gitarristen och sångaren i det isländska bandet Sigur Ros använder sig bland annat av en cellostråke och vad jag tror är en gigantiskt stor reverbeffekt för att krama fram ett "ljud som aldrig dör" ur sin gitarr. Vad jag vet är detta sätt ganska unikt att spela på och i mina öron otroligt vackert.

En annan gitarr virtuos som kramar fram de mest otroliga ljuden är gitarristen Mattias "IA" Eklundh i det svenska bandet Freak Kitchen. Det kanske fräckaste av allt är att "IA" inte använder sig av några externa effekter utan enbart kör med vad som finns tillgängligt i förstärkaren och sitt instrument!

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.