Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Tjena !

Har en fråga om skivkontarakt och ncb/stim.

För ett par år sedan så fick mitt dåvarande band kontakt med

ett skivbolag i USA som ville spela in en skiva.

Unga och dumma som vi va, så tog vi imot 5000 spänn

till en demo/skiv inspelning. När sedan allt var klart

så vill han inte släppa den, och ville ha sina pengar tillbaks.

Vi var arbetslösa hela högen och hade inga 5000 spänn,

så allt rann ut i sanden, bandet splittrades och

själv så slutade jag mer eller mindre med musik.

Till min stora chock så ser jag ett par år senare att

skivan är släppt på hans bolag...dock som digital release...

Jag hade inte en aning..inte ens fått ett mail om det.

Jag är med i stim.. men borde man inte kunna

få någon typ av ersättning för detta ? Eller är det han som äger låtarna ?

Han äger ju inspelningen så han kan väl göra som han vill i USA antar jag.

Finns inget kontrakt på något av detta. Några bra ideer ??

Annons
Postat (redigerat)

STIM/NCB ser till att ni (i detta fallet — och om ni är upphovsmän till låtarna) erhåller sedvanlig ersättning för mångfaldigande, inte så mycket annat. Men jag hade inte börjat planera husköp eller liknande ännu, eftersom det säkert inte handlar om några större summor.

De 5000 ni fick av skivbolaget kan anses vara en viss förskottsersättning (royalty) på kommande försäljning, pengar som bolaget med största sannolikhet sett till att kunna använda för s.k. break-even.

Edit: eftersom det — och det är väldigt, väldigt slarvigt skött av både er och bolaget — inte finns något kontrakt hamnar du och dina bandpolare i ett riktigt taskigt underläge.

Men något måste det väl finnas som kan styrka ert "samarbete"? Kvitto på utbetalningen på de 5000? Korrespondens-underlag som e-post, brev etc? Kanske innehåller dessa "lappar" något användbart...

Redigerat av Valle
Postat

Snacka om totalblåsning!

Är inte det där olagligt?

Man får väl inte släppa andras musik om inte de tillåter det, och själva får ut något av det (om de vill alltså)?!

Gud vad taskigt!

Du kan väl ta en semester och åka ned (eller upp) till Amerika och knalla upp på hans kontor och ge honom en snyting, det är ju inte mer än rätt!!

Postat

Tack för svaren. Känns lite bättre nu iaf =P

Som jag förstår det så måste man anmäla skivsläppet till ncb för att få pengar eller ?

Jag fick ju reda på det typ 1 1/5 - 2 år efter skivan kommit ut =( , så jag har ju inte gjort ngn rapport iaf.

Tack för länken , ska kolla upp det.

Postat

Instämmer i att det är slarvigt skött av alla parter.

Däremot kan inte de 5000 med automatik ses som förskott på en royalty. Om det avtalats -på det ena eller andra sättet- att pengarna skulle gå till en inspelning så äger den som betalat inspelningarna, det är allt.

Att ge ut musiken utan avtal kan vara brott mot upphovsätten, vill ni bråka finns det goda möjligheter att åtminstone skrämmas ordentligt med hjälp av jurister.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.