Jump to content
Annons

Recommended Posts

Adelgren (oregistrerad)
Postat

Hej,

Jag har haft pro-tools och en PC ett tag nu, men har stora problem, då programmet hänger sig. Får hela tiden upp felmeddelandet nedan:

Note

---------------------------

The operating system held off interrupts for too long. If this occurs often, try increasing the

"H/W Buffer Size" in the

Playback Engine Dialog.

(-9093)

Meddelandet ovan kommer ända upp till 1024 på Buffer Size, CPU usage limit står på 85%. Ändrar jag till 2048 står det:

Audio processing is conflicting with other CPU tasks. If this occurs often, reducing the "H/W Buffer Size" in the Playback Engine Dialog may help prevent the problem. (-9129)

Jag har haft datorn och min M-box på kontroll i affären där jag köpte grejerna. Problemen kom inte upp när jag hade den där och de hade ingen teori om vad det kan vara. Enligt dem är datorn tillräckligt stor för att kunna hantera audio. Problemen fanns kvar när jag kom hem!

Problemen kommer vid inspelning och uppspelning av audio. Jag har Buffer sizen så lågt som möjligt vid inspelning och försöker ställa den högre vid uppspelning. Har inga trådlösa tillbehör. Har hört att PC kan krångla ihop med Pro-tools, kan det vara det?

Är tacksam om någon har en teori.

Anders

Annons
Postat (redigerat)

Har du en DELL?

//Anders

EDIT: Antar du har senaste uppdateringen till ditt PT också.

Redigerat av Gizmozis
Adelgren (oregistrerad)
Postat (redigerat)
Har du en DELL?

//Anders

Har följande dator:

Processor: AMD Athlon

Minne: DDR 512 MB PC3200 CL.2.5 (1024)

2 hårdiskar samsung 250 GB (musikdisk) och en på 80 GB (system disk)

Operativsystem: Windows XP

Pro-tools: 6.8.1 och M-box 2

Anders

Redigerat av Adelgren
Postat
Har du en DELL?

//Anders

Har följande dator:

M-box: 6.8.1

Anders

Kan inte komma på nu sådär på rak arm vad det kan vara. Har du kikat på digidesigns hemsida angående felet?

http://www.digidesign.com/index.cfm?query=9129

Det är nog det enda jag kan komma på just nu som kanske kan hjälpa dig hitta svaret. Återkommer om jag kommer på något, och om du inte hunnit lösa det.

MVH

Anders

Adelgren (oregistrerad)
Postat
Har du en DELL?

//Anders

Har följande dator:

M-box: 6.8.1

Anders

Kan inte komma på nu sådär på rak arm vad det kan vara. Har du kikat på digidesigns hemsida angående felet?

http://www.digidesign.com/index.cfm?query=9129

Det är nog det enda jag kan komma på just nu som kanske kan hjälpa dig hitta svaret. Återkommer om jag kommer på något, och om du inte hunnit lösa det.

MVH

Anders

Tack för tipset. Jag kollar där. Återkom gärna om du kommer på nåt mer.

Mvh

Anders

Postat

512 Mb RAM är ganska lite, 1 Gb brukar ses som minimum för musikdator. AMD-datorer brukar paras med VIA eller nVidia-chipset på moderkort och dessa är inte alltid (ganska sällan) optimala för vårat användningsområde.

Adelgren (oregistrerad)
Postat (redigerat)
512 Mb RAM är ganska lite, 1 Gb brukar ses som minimum för musikdator. AMD-datorer brukar paras med VIA eller nVidia-chipset på moderkort och dessa är inte alltid (ganska sällan) optimala för vårat användningsområde.

Hade läst "specen" från mitt inköp. Har nu kollat i datorn och där står det att det är 1.0 GB ram och en 2.01 GHz processor. Moderkortet heter (Socket 939) MSI K8N NE04 F PCI-E. Det säger mig inte mycket...Nån annan?

Mvh

Anders

Redigerat av Adelgren
  • 2 veckor senare...
Postat

Jag hade 1 Gb RAM när jag körde PT i en 2.0 GHz Intel P4 -det var alldeles för lite (fick upp samma meddelanden hela tiden, tyvärr). Har numera 2 Gb när jag bytt till Mac.

Adelgren (oregistrerad)
Postat

Jag hade 1 Gb RAM när jag körde PT i en 2.0 GHz Intel P4 -det var alldeles för lite (fick upp samma meddelanden hela tiden, tyvärr). Har numera 2 Gb när jag bytt till Mac.

Med andra ord tror du att det borde hjälpa mig att uppgradera till 2 Gb ram, och inte att det har något med själva PC:n att göra?

Anders

Postat

1 Gb borde räcka för mindre projekt eller projekt utan stora samplingsbaserade instrument. Jag gissar på att det är ditt moderkorts chipset som ställer till det då det är ett nForce 3 (nVidia).

Adelgren (oregistrerad)
Postat (redigerat)
1 Gb borde räcka för mindre projekt eller projekt utan stora samplingsbaserade instrument. Jag gissar på att det är ditt moderkorts chipset som ställer till det då det är ett nForce 3 (nVidia).

Ok, tack för svaret. Jag tar kontakt med butiken där jag köpte datorn. Jag har tidigare fått ett förslag från butiken att kostnadsfritt byta Pro tools mot Cubase, om det visar sig att det är något dataproblem.

Tror du att problemen försvinner i och med ett sånt byte?

Är det ok att använda Mbox 2 med Cubase?

Anders

Redigerat av Adelgren
Adelgren (oregistrerad)
Postat
Om du ska använda samma hårdvara så kommer problemen med allra största sannolikhet inte att försvinna bara för att du byter programvara. Problemet ligger troligtvis i din dator.

https://www.studio.se/index.php?showtopic=46385

Ok. Jag ringer butiken så får vi se om de kan hjälpa mig. Tack för hjälpen!

Anders

Adelgren (oregistrerad)
Postat
Om du ska använda samma hårdvara så kommer problemen med allra största sannolikhet inte att försvinna bara för att du byter programvara. Problemet ligger troligtvis i din dator.

Ok. Jag ringer butiken så får vi se om de kan hjälpa mig. Tack för hjälpen!

Anders

Tillägg till föregående svar: Anledningen att jag nämnde ett byte till Cubase var att jag hört att Pro tools kan strula med PC. Killen i butiken tänkte att problemen kunde försvinna vid ett byte av mjukvara...men det tror inte du fungerar?

Anders

Adelgren (oregistrerad)
Postat
Om du fortsätter att använda M-Boxen kan jag nästan garantera att du kommer att få samma problem då det är hårdvaran som ställer kraven. Har du läst igenom tråden;

och testat alla tips?

Testar i veckan eller efter midsommar. Återigen, tack för hjälpen.

maart (oregistrerad)
Postat

Det är ju det mest logiska... men i mitt fall hjälpte det faktiskt att byta mjukvara. Kör Digi 002rack och på min laptop funkar Pro Tools inget vidare (medan det går som en klocka på min gamla P4 från 2002). Jag provade att köra den genom Adobe Audition 3 (med Digidesigns egna ASIO-drivers) och det funkar hur bra som helst... så man vet aldrig.

Adelgren (oregistrerad)
Postat

Det är ju det mest logiska... men i mitt fall hjälpte det faktiskt att byta mjukvara. Kör Digi 002rack och på min laptop funkar Pro Tools inget vidare (medan det går som en klocka på min gamla P4 från 2002). Jag provade att köra den genom Adobe Audition 3 (med Digidesigns egna ASIO-drivers) och det funkar hur bra som helst... så man vet aldrig.

Ok, intressant att höra. Vi får se hur det löser sig.

Anders

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.