Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat (redigerat)

Hej!

När jag börjar komma upp i en hyffsad mängd laddade pluggar så börjar det spöka. Pluggarna (inte alla fabrikat men de flesta) tappar färgen och blir svarta. Vissa reglage kan man urskilja men de blir helt obrukbara. Även GUI i SX3 faller ifrån framför allt på "EQ avdelningen" på kanalstripen.

Jag har surfat runt säkert 20 timmar för att hitta felet men utan lycka. Kan det bero på att ram minnet är fullt i WinXP-32bit? Det hela gör det omöjligt att arbeta med mixning.

Vet någon vad det beror på eller kanske tom har en lösning? Tänkte själv att det är läge för mer ram men 64-bit OS och DAW är ju inte helt kompatibelt än...

(Dator: 3.0Ghz DualCore, 4 gig ram)

Redigerat av freddie
Annons
Postat

Uppenbarligen har samma problem hängt med upp till 4.1.3 för här händer samma sak vid hög belastning. Fast iofs bara på UAD pluggarna.

Jag har frågat runt lite halvhjärtat och det verkar mycket riktigt som att det är RAM-relaterat.

Postat

Tror inte det är RAM-relaterat utan har att göra med val av grafikkort alternativt kombinationen ljudkort-moderkort-grafikkort eller kanske en IRQ-konflikt eller annat strul mellan grafikkort och ljudkort.

Postat (redigerat)

Om ram-minnet skulle varit fullt så borde du väl ha upplevt lite konstigheter med dina samplade instrument (om du nu har några sådana). En del grjer brukar då skrivas in i välxlingsfilen och om du då har t.ex. ett samplat piano så innebär det att om du skulle slå på en ton med ett visst anslag som hamnat i växlingsfilen så kommer programmet börja hacka ganska mycket, då instrumentet måste läsa tonen från den mycket segare hårddisken.

Tyvärr så har jag inget annat än egen erfarenhet att gå på, och jag sitter på 512 Mb i ram (än så länge iaf... kommer få ny dator idag eller imorgon 😉) och det är iaf så jag har upptäckt att CSX3 reagerar när det inte finns ram-minne kvar iaf.

Redigerat av allansson
Postat

Tack för svaren.

Jag har svårt att tro att det skulle bero på grafik kortet. Det är visserligen ett som är integrerat med moderkortet, men drivisarna är fräscha nVidia och det är enbart i Cubase sammanhang som det händer... När Kontakt är laddat med 12 tunga patcher, 4 Amplitubes och mängder med fx.

Det enda jag har hittat vid googling är att många har samma problem med Waves SSL, men jag problem med så gott som allt i plug väg =(

Givetvis är /3Gb switchen aktiverad.

Fler tips är välkomna!

Postat

När jag för många år sedan testade hur mycket min dåvarande 450Mz-maskin klarade, så körde jag 50 samtidiga audiospår som alla hade den inbyggda kompressorn igång - och sedan diverse olika insert-pluggar på hälften av spåren innan det började märkas att det blev tungt. Då fortsatte musiken, men skärmuppdateringarna blev sporadiska och väldigt sega, med lite glitchar i grafiken här och där. Är det kanske så, att du ligger väldigt nära gränsen för vad datorn orkar, så att det är något liknande som händer...?

Grafikkort som är inbyggda på moderkortet brukar i övrigt fungera sämre än separata kort. Ibland ligger de inte på den separata PCI-express- eller AGP-bussen, utan belastar PCI-bussen och dessutom ofta datorns RAM...

Jag skulle i första hand testa med att sätta in ett grafikkort och disabla det inbyggda.

Postat
Tack för svaren.

Jag har svårt att tro att det skulle bero på grafik kortet. Det är visserligen ett som är integrerat med moderkortet, men drivisarna är fräscha nVidia och det är enbart i Cubase sammanhang som det händer...

Skulle säga precis tvärt om att om det är ett inbyggt grafikkort och dessutom från nVidia så är det ganska troligt att problemen beror på just detta.

Postat (redigerat)

Jag skaffade ett nytt grafik kort. Inget fancy. Ett ASUS 512mb för 400 spänn. Med hopp om livet kom jag hem för att byta då jag såg att det som satt i datorn tidigare visst inte var integrerat. Detta var ett WinFast 512mb för 400 spänn det åxå (alltså i princip samma som jag nu köpt). Surmulen med tanken på att jag lagt ut 400kr i onödan så bytte jag ändå.

Edit: Först tyckte jag att det blev bättre men nu är jag tveksam till det. Frågan är om det inte blev ännu värre! Spelar det så stor roll vad man har för grafik kort i DAW sammanhang? Behöver man kanske ett värsting kort?

Redigerat av freddie

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.