Jump to content
Annons

Justering/Bandslip elgitarr i Göteborg


Limpan

Recommended Posts

Ja, Vart vänder man sig i Göteborg om man behöver sin gitarr fixad?

Det är så att jag justerar mina elgitarrer själv men jag lyckas inte få till samma goa inställning som var när min ibanez RG570EX var ny. Jag är ganska säker på att det beror på att banden är slitna, och ganska ojämnt slitna dessutom, vilket gör det svårt att få ner strängarna tillräckligt för att få den här "wow, nu vill jag shredda"-feelingen. Min bästa gissning är att man kan jämna ut banden genom att slipa dem? Gitarren e från 2000, så den är ju inte speciellt gammal och banden är inte så mkt nerslitna att de inte skulle kunna tåla en slipning. Tips på bra ställen att lämna in gitarren i Göteborg? ... får gärna vara vettigt pris oxå, jag är inte gjord av pengar 😮

/Linus

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Jag har inget tips kring Göteborg. Men jag kan bara säga, vilket kanske gör dig nerslagen. Jag höll på att slipa, byta band, trixa och fixa på 80 talet. Största problemet var ju att ingen hade råd att betala vad det egentligen kostade. Jag hade en musikaffär då och tog dessa jobb mellan kunderna vilket gjorde att det blev bonuspengar. Skulle jag ha tagit ut en timpenning skulle inte många haft råd att betala. Idag gör jag lite sådana jobb för skoj skull, men då blir nackdelen att jag gör för få jobb för att hålla mig bra. Min rekomendation är att du lär dig själv. Köp lite verktyg, läs lite böcker, ta lite tips på foumet och så. Jag ställer gärna upp med tips om det kan vara till någon hjälp.

Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)
Åke Björnstad. Har aldrig anlitat honom personligen men har polare som har fått sina guror fixade av honom med önskvärt resultat.. Värt att kolla kanske..

Trevligt! Hittade hemsidan: Gitarrmakaren.se

Verkar som jag har en "korea-puckel" å det kan tydligen fixas för 350kr! Supernice ju.

Tack för tipset.

/L

EDIT: nej de var det inte alls koreapuckel tydligen... det gäller ju bara akustiska gitarrer.. attans.. hmm dumma gitarr

... vaffö ha den blivit dum min stackars gitarr...

Redigerat av Limpan
Link to comment
Dela på andra sajter

maart (oregistrerad)

jag har en kontakt med rätt schyssta referenser som nog kan fixa det till ett bra pris. I Mölnlycke dock. Vill inte lägga ut hans nummer offentligt så PMa mig vid intresse

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...

Skulle bara säga att jag lämnade in den till Åke Björnstad (http://www.gitarrmakaren.se/)

Blev riktigt bra och jag är nöjd! Bandslipning behövdes och det kostade 1000kr, och då ingår justering å strängbyte, prisvärt tycker jag!

Och vilken fet skillnad det blev!

Halsen är som ny, å känns underbart bra att spela på. Lite ovant till en början då den kändes så "hal" men efter nån timme så vande ja mig. Kan rekommendera gitarrmakaren för er som bor i Göteborgstrakten! tack för tipset stegrarn

/Linus

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...