Jump to content
Annons

HiGain-förstärkare med vintagekänsla


theodor0802

Recommended Posts

Annons

Jag tror inte du behöver leta längre.. 🤪 Tyska Diezel låter fantastiskt och levererar precis vad du beskriver att du är ute efter. De kör bl a med Celestion Vintage 30 och har exempelvis två varianter där du med den ena "R" får ett mer traditionellt och "gammalt" sound ur högtalaren eller "F" som är tajtare, modernare, ger mer botten och svarar på ett helt annat sätt.

Ta en titt på deras Herbert alternativt VH4/VH4s med bl a fler routingmöjligheter.

Jag har bara provspelat en gång och ett ord räcker långt: Strängseparation.

Läs mer här:

http://diezel.typo3.inpublica.de/welcome-t...plifi.10.0.html

Link to comment
Dela på andra sajter

Eller så testar du pedaldist. Jag tycker att T-rex Mudhoney låter riktigt fett men aldrig metal-dist.

Enligt min tolkning av vad du sökte efter så vore den pedalen värd att testa. Blir billigare en en ny

stärkare. Fast det är ju viktigt att du kopplar den till en bra stärkare om det skall låta vettigt.

Link to comment
Dela på andra sajter

orange stärkarna borde väl vara nått för dig, tror alla har vintage 30 speakers.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack så mycket allihopa!!

Nä grejen var den att jag spelar egentligen väldigt tung musik (deathcore) men jag gillar ändå soundet med inslag från gamla disten som bland annat Job For A Cowboy har på sin första skiva eller All Shall Perish på Price Of Excistence.

Den allra modernaste vråldisten intresserar mig nämligen inte alls och det gäller ju att sticka ut med ett eget sound nu för tiden...

MVH / Theodor

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack så mycket allihopa!!

Nä grejen var den att jag spelar egentligen väldigt tung musik (deathcore) men jag gillar ändå soundet med inslag från gamla disten som bland annat Job For A Cowboy har på sin första skiva eller All Shall Perish på Price Of Excistence.

Den allra modernaste vråldisten intresserar mig nämligen inte alls och det gäller ju att sticka ut med ett eget sound nu för tiden...

MVH / Theodor

Jag måste säga att jag gillar genesis disten jäligt mycket, dom hade 5150 men vet inte vad dom hade för cab.

-J

Link to comment
Dela på andra sajter

Några skillnader mellan nya & gamla förstärkare är : fler förstegsrör ( minst 3, ofta 5 eller fler ),högre spänningar & oftast diod-likriktare i de moderna - medan de äldre ofta har 1-3 förstegsrör & rörlikriktare ( ger en frän kompressions effekt på hög volym ). Lägre spänningar ger i en given krets mindre "headroom", lägre frekvensgång - oftast = mindre/mjukare diskant. Det går att skriva hur mycket som helst.

Jag använde 3 förstärkare ett tag -Fender Twin ( `74 ) + Marshall 1959 ( `71 ) med 4x12 Greenbacks ( `68 ) & en Fender 75 - alla med separata pedal-uppsättningar & som "kanalväljare" 2 st. 2-vägs-omkopplare. Ljudmässigt hade jag allt jag behövde - tyvärr skulle man ha haft en roadie också........

Den perfekta kombinationen av vintage & modern går inte att få utan att bygga in 2 kompletta förstärkare i en låda ( min åsikt ), men en vintage-kopia + en schysst dist borde vara en bra medelväg.

Marshall´s JTM-45 kanske, långt ifrån modern & har väl egentligen bara ett bra ljud - maxad volym & lite småpill på tonkontrollerna - styr ljudet med gitarr-kontrollerna. Fast den är ju inte så "Volumen Brutal" som en modern stack, vilket förstås har både för & nackdelar.

Mesa Boogie´s Dual & Triple Rectifier ska vara ganska bra - de har ju nyare modeller förstås, kanske värda att testa ?

Marshall´s 2000-serie ( DSL / TSL ) har fått tummen upp av bl.a. Jeff Beck för bredden från nytt till gammalt ljud.

Per

Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)

Min Engl Savage 120 + 4*12 E 412 vg pro cab med Celestion vintage 30, låter kärlek 🙁 Kan kanske vara något?

Redigerat av Zipzap
Link to comment
Dela på andra sajter

Hur mycket gain vill du ha?

Provat Marshall vintage modern med tillhörande fyrtolva?

Kanske inte lika mycket gain som vissa av

stärkarna ovan, men ändå mycket i mina öron.

http://marshallamps.com/product_range.asp?productRangeId=23

Om pengarna är oväsentligt kan du väl kolla in Bogner också, har aldrig

hört nåt som låtit lika bra.

http://www.bogneramplification.com/customshop/index.html

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...